اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

«کرونا» چیزی جز عقب ماندگی مالی برای هنرمندان نداشت

یک پژوهشگر موسیقی درباره کنسرت ­های آنلاین گفت: ما نمی­ توانیم پهنای باندی برای برنامه آنلاینی داشته باشیم که مخاطبان بدون قطع و وصل آن را ببینند.

«کرونا» چیزی جز عقب ماندگی مالی برای هنرمندان نداشت

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، برنامه «ارغنون» با موضوع کنسرت­های آنلاین در تماس تلفنی با علیرضا ایرانی نژاد ­(نویسنده،­ منتقد، پژوهشگر موسیقی و نوازنده) و حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی ایران) روی آنتن رادیو گفت­ و­گو رفت.

در ابتدای برنامه ایرانی نژاد با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی برگزاری کنسرت­های آنلاین هیچ تأثیر فراگیری ندارد، گفت: همه کنسرت آقای بوچلی را در کلیسای میلان دیدند و لحظه پایان کنسرت حدود دو میلیون و 831 هزار نفر فقط از طریق یوتیوب بیننده آن بودند. ما این اتفاق مشابه را در اینستاگرام هنرمندان می­بینیم که هیچ محدودیت یا پهنای باندی در ارسال و ارائه آن ها وجود ندارد.

وی با اشاره به بسترسازی اینترنتی درست در کشورهای دیگر افزود: کنسرت بوچلی بدون لحظه­ ای توقف به دلیل پهنای باند مناسب، کاملا با کیفیت پخش شد و حتی دو دقیقه تأخیر برنامه هم به شمارش معکوس رسید. مشابه این اتفاق را در کنسرت­های آنلاین نوروزخانه و یک پلتفرم پخش موسیقی از برج میلاد داشتیم.

این پژوهشگر موسیقی ادامه داد: ما نمی­توانیم پهنای باندی برای برنامه آنلاینی داشته باشیم که مخاطبان بدون قطع و وصل آن را ببینند. ما چطور می­توانیم با این پهنای باند اینترنت ضعیف داعیه جهانی کردن هنر را داشته باشیم.

وی با نگاهی به آینده موسیقی از منظر دیجیتالی­ شدن عنوان کرد: فارغ از زیرساخت­های ضعیف نسل دهه 70 را طوری می­بینم که زودتر از دهه 50 درصدد رفع مشکل خواهد بود و توانایی این بچه­ ها خیلی بیشتر از نسل ماست و به این نسل بیش از پیش امیدوارم.

تهدید را برای بازنگری به فرصت تبدیل کنیم

در ادامه برنامه حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی ایران) درباره ارائه کنسرت ها در بستر آنلاین گفت: کرونا فعالیت روزمره تمام مشاغل از جمله فرهنگ و هنر را با مشکل رو به رو کرده و این در موسیقی عیان است و موسیقی نواحی در شاخه های اجرایی و آموزش هم با مشکل رو به رو شد.

وی افزود: این کنسرت­های آنلاین فرصتی برای موسیقی ایجاد می­کند، اما به زیرساخت­های تکنولوژی و نگاه جدی دولت­ها به موسیقی احتیاج دارد. باید جامعه نسبت به این ظرفیت­ها آگاه باشد که می­توانیم از آن بهره ببریم و نمی­توانیم دست روی دست بگذاریم. این تهدید را برای بازنگری می­توانیم به فرصت تبدیل کنیم و باید به تمام این مسائل فکر کرد.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران در خصوص راهکارهایی که در مدت بیماری کرونا برای رفع دغدغه هنرمندان داشته است، توضیح داد: ما از شروع کرونا برای جبران ضررها و دغدغه ­های معیشتی هنرمندان تلاش کردیم و با همکاری و تعامل با صندوق اعتباری هنر قرار شد کارهایی برای پرداخت بیمه هنرمندان انجام شود.

نوربخش خاطرنشان کرد: بسته ای هم در قالب برآورد خسارت به عرصه فرهنگ و هنر به وجود آمد که طبق آن خسارات بالغ بر هزار میلیارد تومان بود و امیدوارم محقق و بخشی از خسارت اهل فرهنگ و هنر جبران شود.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران یادآوری کرد: ما روزهای سختی را گذراندیم، چون پیش­ بینی افزایش درآمد برای اهل هنر ایام نوروز بود که به خاطر کرونا حاصل نشد. در این ایام تا به سازوکار لازم نرسیم، این ایام چیزی جز عقب افتادگی مالی برای هنرمندان ندارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول