اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

قیمت خودرو متناسب با نرخ مواد اولیه افزایش یابد/ پیشنهاد عرضه خودرو در بورس

فعالان صنعت قطعه سازی و خودروسازی با تاکید بر لزوم تثبیت قیمت مواد اولیه به منظور کاهش قیمت خودرو، پیشنهاد کردند که خودرو هم مانند مواد اولیه تولید این محصول، در بورس عرضه شود.

قیمت خودرو متناسب با نرخ مواد اولیه افزایش یابد/ پیشنهاد عرضه خودرو در بورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فرهاد به نیا در یک نشست خبری با تاکید بر اینکه قائل بر این نیستیم که افزایش قیمت خودرو راه حل است، بر لزوم تصمیم گیری صحیح در مورد قیمت گذاری خودرو تاکید کرد و گفت: شورای رقابت، قیمت گذاری مواد اولیه خودرو را به خود تولیدکنندگان واگذار کرده که با این اتفاق، از سال ۹۱ به طور متوسط معادل ۲۱ درصد افزایش قیمت نهاده های تولید اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: اگر شورای رقابت می خواست کاری برای صنعت خودرو انجام دهد، برای این کار دو سال فرصت داشت و می‌توانست سراغ بنگاه های تولیدکننده مواد اولیه تولید خودرو برود و با شجاعت آنها را به عرضه رقابتی محصولاتشان وادار کند، اما این کار را انجام نداد.

بهنیا توضیح داد: شرکت های تولیدکننده مواد اولیه خودرو از سال ۹۷ و ۹۸ تا به امروز بیش از ۵۰ تا ۷۰ درصد سود کسب کرده‌اند که سود بالای 50 درصد شرکت فولاد مبارکه از آن جمله است به طوری که سود سال ۹۷ این شرکت ۱۰۲ درصد بالاتر از سال ۹۶ بوده است.

*  اگر دولت به دنبال کاهش قیمت خودرو است باید نرخ مواد اولیه را تثبیت کند

به اعتقاد وی، شورای رقابت باید با جلوگیری از افزایش قیمت مواد اولیه تولید خودرو، مانع افزایش قیمت می شد اما طی دو سال و نیم گذشته، صنعت خودرو افزایش قیمتی نصف افزایش قیمت نهاده های تولیدی خود داشته است.

سخنگوی انجمن قطعه سازان ادامه داد: اگر دولت به دنبال کاهش قیمت خودرو است، باید نرخ مواد اولیه را تثبیت کند.

وی با بیان اینکه حتی افزایش ۲۰ درصدی قیمت کارخانه ای خودروها نیز که در حال حاضر مورد بحث است، سرکوب قیمتی خواهد بود، گفت: قیمت خودرو نیز باید مانند قیمت مواد اولیه افزایش یابد.

به گفته بهنیا، فقط صنعت قطعه سازی در حوزه خودرو به عنوان بخش خصوصی فعال است در حالی که حتی خودروسازان نیز بخش دولتی محسوب می شوند. در عین حال، هیچ نماینده ای از قطعه سازان نتوانسته در مجامعی مانند ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت با حق رای حضور داشته باشد.

* 3 هزار میلیارد تومان نصیب دلالان شد

وی ادامه داد: بی تدبیری در بازار خودرو و اختلاف قیمت کارخانه و بازار باعث شد 3 هزار میلیارد تومان سود نصیب دلالان شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر دعوایی بین دولتی ها وجود دارد، بحث قطعه سازی باید از این دعوا مبرا شود، در مورد موضوع مالیات و تامین اجتماعی این صنعت هم گفت: بسیاری از واردکنندگان از پرداخت مالیات فرار کردند، در حالی که سازمان امور مالیاتی قطعه سازان را ملزم کرده که دفاتر داشته باشند، اما در زمان رسیدگی از قطعه ساز درخواست می کند که دفاتر خود را نادیده بگیرد، در غیر این صورت مالیات قطعه سازان را علی الرأس محاسبه می کنند. در حالی که باید با دستور رئیس جمهور، این کار متوقف شود.

سخنگوی انجمن قطعه سازان با بیان اینکه قرار بود با توجه به شیوع کرونا، سازمان تامین اجتماعی، حق بیمه را تقسیط کند، گفت: نزدیک به ۸۰۰ هزار نیروی کار از سازمان تامین اجتماعی وام بیکاری می گیرند اما یک نفر هم پیدا نشده که به جای پرداخت ۸۰۰ هزار بیمه بیکاری، به بنگاه های اقتصادی وام ۸ درصدی یا کم بهره بدهد تا مانع از خروج کارگران از چرخه تولید شود.

* قطعه سازی کمترین آسیب را از کرونا دید

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان نیز در این نشست خبری با بیان اینکه صنعت قطعه سازی اگر چه یک هفته با تاخیر کار خود را در سال جدید آغاز کرده است، اما کمترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده است و بر این اساس، سعی کردیم که پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم.

وی افزود: بر این اساس صنعت خودروسازی نیز با تیراژ خوبی امسال را آغاز کرده است، بنابراین امیدواریم که با حفظ تیراژ جلوی تلاطم بازار را بگیریم.

دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به پیشنهاد رئیس قوه قضاییه برای تعیین قیمت خودرو در بورس، گفت: قطعه سازان و خودروسازان با این تصمیم موافقند و اگر خودرو در بورس کالا عرضه شود، بسیاری از مشکلات موجود حل خواهد شد.

* خودرو در بورس عرضه شود

همچنین احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز در این نشست با بیان اینکه قیمت خودرو طی 16 ماه اخیر تغییری نداشته است، گفت: از ابتدای سال جاری صنعت خودروسازی، ارز نیما دریافت نکرده و در واقع این صنعت به دلیل عدم تصمیم گیری به موقع همیشه آسیب دیده است.

به گفته وی، خودروسازان با قیمت های دستوری و همچنین با فرمول قیمت گذاری قبلی ۴۰ هزار میلیارد تومان ضرر دیده اند هرچند با تجدید ارزیابی دارایی ها در اسفند 98 از ورشکستگی خارج شدند.

* 12 هزار خودروی یورو 4 ایران خودرو شماره‌گذاری نمی‌شود

وی ادامه داد: یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو این است که ایران خودرو ۱۲ هزار دستگاه خودرو آماده دارد اما به این دلیل که با استاندارد یورو ۴ تولید شده اند، شماره گذاری نمی شوند.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان، استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ از نظر آلاینده ناکس حدود 3 درصد با یکدیگر اختلاف دارند در حالی که مشکل آلایندگی ایران به این فاکتور بستگی ندارد. در عین حال افزایش قیمت تمام شده حاصل از ارتقای این استاندارد در فرمول قیمت گذاری شورای رقابت لحاظ نشده تا به قیمت عادلانه ای برسیم.

وی با اشاره به بدهکاری هزاران میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان،گفت: سازمان حمایت قول اصلاح قیمت را به خودروسازان داده بود و ما نیز اسناد مربوطه را به این سازمان ارائه کردیم اما با گذشت ۵۰ روز، مجوزی برای تغییر قیمت صادر نشده است.

نعمت بخش تصریح کرد: وقتی خودروسازان زیان می کنند، حتما ورشکست می شوند و باید جمع کنند. در عین حال میانگین قیمت مواد اولیه از جمله مس، ورق های داخلی، چدن و دلار در فاصله سال ۹۷ و ۹۸  افزایش یافته که باعث بالارفتن قیمت خودرو می شود.

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به عرضه نهاده های تولید خودرو در بورس، پیشنهاد کرد خودرو هم در بورس عرضه شود.

به گفته وی، راه حل دیگر برای نجات صنعت خودروسازی، آزادسازی قیمت خودرو است.


* ارز نیمایی در کار نیست

سامعی، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان نیز در این نشست گفت: با توجه به کمبود منابع ارزی کشور، فشار بسیاری بر اقتصاد ایران وارد شد و تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به صنعت قطعه سازی متوقف شد. در نتیجه خرید ارز نیمایی نیز با صف طولانی روبرو شد و در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها برای خرید ارز نیما ۳ تا ۵ ماه معطل هستند.

وی ادامه داد: در سال جاری چند مرتبه در جلسات بانک مرکزی شرکت کردیم و به طور مستقیم یا غیرمستقیم این پیام را گرفتیم که ارز نیمایی در کار نیست. هم اکنون نیز حتی با نرخ ۱۴ هزار تومانی نیمایی نیز دسترسی ما به ارز محدود است و به ما توصیه شده که ارز صادراتی بخریم.

به گفته سامعی، تامین ارز صادراتی نیز با مشکلات زیادی روبرو است و خودمان باید صادرکننده را پیدا کنیم و با او وارد مذاکره شویم.

* نظارتی بر فروش فولاد و مس نیست

همچنین شهپری، عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در این نشست خبری گفت: شرایط ارزی کشور وضعیت مناسبی ندارد و به دلیل تحریم های ظالمانه، تامین منابع ارزی با مشکل روبرو است. در این شرایط بانک مرکزی اولویت تامین ارز را به کالاهای اساسی داده و ما عملا از آخر اسفندماه ۹۸ به ارز نیما دسترسی نداشتیم.

وی با اشاره به جهش بالای نرخ ارز نیما، گفت: همین ارز نیمایی را هم به قطعه سازان و خودروسازان نمی دهند و تنها مختص کالاهای اساسی است در حالی که تولیدکننده در کشور با مشکلات بسیاری روبرو است و با وجود همه هجمه ها، باز هم تولید می کند.

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان گفت: قیمت فولاد و مس بر اساس نرخ بازار آزاد ارز و قیمت های جهانی با قطعه سازان محاسبه می شود و هیچ نظارتی بر این موضوع نیست.

به گفته وی، در حال حاضر قیمت هر کیلو مس از ۲۵ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است و در عین حال، قیمت مواد پتروشیمی نیز با افزایش بی سابقه روبرو است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول