اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همکاری‌‌های اقتصادی و بازرگانی محور نشست مقامات ازبکستان و فرانسه

معاون نخست وزیر ازبکستان و وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه در نشستی ویدئویی موضوع همکاری‌های سرمایه‌گذاری، اقتصای و بازرگانی بین دو کشوررا بررسی کردند.

همکاری‌‌های اقتصادی و بازرگانی محور نشست مقامات ازبکستان و فرانسه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «برونو لومر» وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه در نشستی ویدئویی موضوع همکاری‌های سرمایه‌گذاری، اقتصای و بازرگانی بین دو کشور را بررسی کردند.

طرفین با اشاره به توافقات به دست آمده در چارچوب سفر رسمی «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان به فرانسه اظهار داشتند این توافقات در اجرای طرح‌های راهبردی با حضور همکاران فرانسوی در زمینه‌های اکتشافات زمین شناسی، بهره برداری از انرژی تجدیدپذیر، تولید مصالح ساختمانی و گردشگری تحقق یافتند.  

با توجه به پتانسیل فنی و تولیداتی شرکت‌های فرانسه طرف ازبکی علاقمندی خود را برای حضور این شرکت‌ها در اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری در ازبکستان در زمینه‌های مانند خودروسازی و تولیدات قطعات، تولید مصالح ساختمانی، داروها، مواد غذایی و تولید فرآورده‌های فنی و الکتریکی ابراز کرد. 

طرفین تاکید کردند توافقات به دست آمده و حسن تفاهم در حمایت از ازبکستان توسط ساختارهای مربوط فرانسه و اتحادیه اروپا برای دسترسی کالاهای تولیدکنندگان ازبکستان به بازار فرانسه کمک خواهد کرد.  

در این نشست ویدئویی طرف فرانسه نیز آمادگی خود را برای ارائه کمک همه جانبه به ازبکستان در عضویت در سازمان تجارت جهانی،کسب مقام کشور سیستم عمومی ترجیحات (GSP+) و امضای قرارداد همکاری‌های گسترده با اتحادیه اروپا ابراز کرد.  

طرفین در پایان این نشست در مورد تداوم توسعه تماس‌های دوجانبه در سطح کارشناسان در چارچوب نشست‌های ویدئویی برای اجرای توافقات با طرف فرانسه و تنظیم ابعاد جدید همکاری‌های متقابل به توافق رسیدند.  

فرانسه یکی از مهمترین همکاری بازرگانی ازبکستان در اروپا است. مبادلات ازبکستان و فرانسه در سال 2018 میلادی در مقایسه با سال 2017 میلادی با 19 درصد افزایش در سطح 306 میلیون دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان 16 شرکت با سرمایه سرمایه‌گذاران فرانسه از جمله 2 شرکت با 100 درصد سرمایه سرمایه‌گذاران این کشور فعالیت می‌کنند.

فرانسه استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 3 ژانویه سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 1 مارس سال 1992 میلادی بین این 2 کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول