اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

جایزه دوسالانه پروین اعتصامی هم بی‌سروصدا لغو شد

دوسالانه ادبی پروین اعتصامی که طبق برنامه باید در خرداد یا تیرماه ۹۹ برگزار می‌شد، معلوم نیست حتی امسال برگزار شود.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، جایزه دوسالانه ادبی پروین اعتصامی که آخرین بار در تابستان سال ۱۳۹۷ برگزار شده بود، باید طبق برنامه در خرداد یا تیرماه امسال برپا می‌شد، اما در فاصله کم‌تر از یکی ـ دو ماه تا زمان پیش‌بینی شده، هیچ خبری از برگزاری آن نیست.

بر اساس این گزارش، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان که این روزها در گیرودار ادغام موسسات زیرمجموعه معاونت فرهنگی است و هنوز تکلیف مدیریت و مأموریت‌های اصلی آن روشن نشده است، برگزارکننده سه جایزه و جشنواره ادبی کشور بود که دوسالانه ادبی پروین اعتصامی یکی از آن‌ها به شمار می‌رفت. این بنیاد، جایزه ادبی جلال آل‌احمد و جشنواره شعر فجر را نیز در پاییز و زمستان برگزار می‌کرد و به دلیل تقسیم دقیق‌تر برنامه‌های خود، جایزه پروین را که طبق اساسنامه باید در اسفند هر سال برگزار می‌شد به ابتدای تابستان هرسال موکول کرده بود تا در هر فصل، یک برنامه مهم، ملی و جدی برگزار کرده باشد.


فراخوان دوره گذشته جایزه ادبی پروین اعتصامی

امسال اما این جایزه ـ لااقل در زمان مقرر خودش ـ برگزار نمی‌شود. برای جایزه‌ای که در ۶ بخش، بانوان اهل ادب و قلم را برمی‌گزید، نه هیأت داورانی تشکیل شده و نه سازمان‌دهندگان آن، تلاشی برای برگزاری‌اش دارند. از یک طرف کرونا، بلافاصله بعد از برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره شعر فجر، خودش را به کشور تحمیل کرد و امکان تشکیل برنامه‌های حضوری را از بین برد و از یک سو، ادغام موسسات فرهنگی و بلاتکلیف بودن بنیاد شعر و ادبیات داستانی از ماه‌ها پیش موجب شد تا جایزه پروین، هیچ تدارکی برای این دوره‌اش نداشته باشد. 

بهروز جلالی، معاون فرهنگی بنیاد شعر و ادبیات داستانی با تأیید خبر برگزار نشدن جایزه پروین در زمان مقرر امسال به خبرنگار فارس گفت: همیشه بلافاصله بعد از جشنواره شعر فجر، برنامه‌ریزی برای جایزه پروین آغاز می‌شود، اما در پایان فجر سال گذشته، بلافاصله شیوع کرونا موجب تعطیلی تمام جشنواره‌ها و برنامه‌های حضوری کشور و همچنین لغو جلسات برنامه‌ریزی آن‌ها شد. به همین دلیل، امکان تشکیل جلسه هیأت علمی برای جایزه پروین را نداشتیم. ضمن این‌که ممکن است، برگزاری جایزه پروین پس از ادغام موسسات و تقسیم کار مراکز وابسته به موسسه فراگیر از عهده بنیاد فعلی خارج شود. بنابراین، به طور قطع، جایزه پروین اعتصامی در موعد مقرر یعنی خرداد یا تیر امسال برگزار نمی‌شود و ممکن است در بهترین حالت، طبق اساسنامه این جایزه در زمستان برپا شد. البته در این باره نمی‌توان خبر قطعی داد.

یادآور می‌شود، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر کتاب سال جمهوری اسلامی، به طور همزمان دبیر جایزه ادبی پروین اعتصامی نیز هست که در هر دوره، یکی از شخصیت‌های ادبی را به عنوان نماینده خود در هیأت علمی این جایزه معرفی می‌کند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم پایانی هفتمین دوره جایزه پروین اعتصامی

جایزه ادبی پروین اعتصامی در ۶ حوزه شعر، ادبیات داستانی (داستان بلند، داستان کوتاه)، ادبیات نمایشی (نمایشنامه)، پژوهش‌های ادبی (نقد و پژوهش و مجموعه مقالات ادبی)، ادبیات کودکان (داستان و شعر کودک و نوجوان) و ترجمه (آثاری که در حوزه‌­های پنج­گانه فوق از زبان دیگری به فارسی ترجمه شده باشد.) برگزار می‌شود و فقط امکان رقابت بین بانوان اهل قلم در آن فراهم است.

طبق زمان‌بندی، جایزه ملک‌الشعرای بهار و مجمع انجمن‌های ادبی در بهار، جایزه پروین در تابستان (دو سالانه)، جایزه ادبی جلال در پاییز و جشنواره شعر فجر در زمستان برگزار می‌شدند. با احتساب این‌که آخرین جایزه پروین در سال ۹۷ برگزار شده بود، این دوره، قرار بود نهمین جایزه پروین اعتصامی باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول