اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

شیوع ویروس کرونا اجرای فاز 1 توافق تجاری چین و آمریکا را غیر ممکن کرده است

مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی آمریکا اعلام کرد که شیوع ویروس کرونا عمل کردن چین به تعهداتش در قالب فاز نخست توافق تجاری با آمریکا را غیر ممکن خواهد کرد.

شیوع ویروس کرونا اجرای فاز 1 توافق تجاری چین و آمریکا را غیر ممکن کرده است

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین المللی خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمریکا در آخرین پیش بینی خود اعلام کرد که شیوع ویروس کرونا باعث خواهد شد که چین نتواند به تعهدات خود در واردات کالا از آمریکا در قالب فاز نخست توافق تجاری بین دو کشور عمل کند.

این توافق در ماه ژانویه سال جاری بین چین و آمریکا به امضا رسید و پیش بینی می‌شد در قالب آن صادرات واشنگتن به پکن 36.6 درصد افزایش یابد.

این موسسه اعلام کرده نه تنها صادرات آمریکا به چین افزایش نیافته، بلکه در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد هم کاهش داشته است.

بر اساس سناریوهایی که موسسه تحقیقات و استراتژیک بین المللی آمریکا مطرح کرده در بدترین حالت چین در سال جاری تنها 60 میلیارد دلار از آمریکا واردات خواهد داشت که کمتر از نصف 129.6 میلیارد دلاری است که قرار بود امسال از آمریکا واردات داشته باشد.

چین توافق کرده بود که واردات کالاهای صنعتی، نفت و گاز و محصولات کشاورزی در کنار خدمات را از آمریکا افزایش داده و طی امسال و سال آینده 200 میلیارد دلار بالا ببرد.

این اندیشکده آمریکایی پیش از شیوع ویروس کرونا هشدار داده است که بعید است چین بتواند به این تعهدات عمل کند، اما حال در گزارش خود آورده که شیوع کرونا تحقق این هدف گذاری‌ها را غیر ممکن کرده است.

زمانی که کرونا تنها در کشورهای آسیایی و به خصوص در چین جولان می‌داد و به اقتصادهای آنها آسیب می‌زد، واشنگتن از عقب نشینی از خواسته‌های خود خودداری کرد. حالا هم دولت ترامپ فشار را بر چین افزایش داده و این کشور را متهم و مسئول اصلی شیوع کرونا در جهان معرفی و تهدید کرده که بعلاوه تعرفه‌هایی که بر واردات کالا از چین وضع می‌کرده و هنوز آنها را لغو نکرده، تعرفه‌های واردات جدیدی از این کشور به دلیل نقش آفرینی در شیوع کرونا اعمال خواهد کرد.

از سوی دیگر کمیته ملی روابط چین و آمریکا و موسسه مشاوره‌ای رودیوم گزارش داده‌اند که در بحبوحه جنگ تجاری بین دو کشور سرمایه‌گذاری چین در آمریکا به کمترین میزان از زمان رکود بزرگ اقتصادی تاکنون رسیده است.

طی ماه‌های سپری شده از سال جاری هم روند سرمایه گذاری چینی‌ها در آمریکا روند بسیار بدتری را طی کرده ، به گونه‌ای که از ابتدای سال تاکنون تنها 200 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم چین در آمریکا به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول