اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

ماجرای دلجویی سردار دل‌ها از نویسنده کتاب «حاج قاسم»

این گفت‌وگو روایت یک نویسنده ارزشی است که بعد از شهادت سردار سلیمانی تمام انرژی خود را صرف نوشتن کتاب برای تبیین گفتمان حاج قاسم می‌کند و نهایتا در عالم رؤیا مورد تفقد سردار دلها قرار می‌گیرد.

ماجرای دلجویی سردار دل‌ها از نویسنده کتاب «حاج قاسم»

خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری_ گروه اجتماعی| محمد جان‌نثار، اصالتا اهل طاقانک استان چهارمحال و بختیاری و جوان دهه شصتیِ کارمند و علاقمند به تالیف کتاب در حوزه دفاع مقدس است.

خودش می‌گوید هر چه در زندگی دارد از عشق به شهدا و عنایت شهیدان است؛ شاید به همین دلیل تمام کتبش را به شهدا هدیه کرده است؛ در حوزه‌های مختلفی قلم زده، از سبک زندگی گرفته تا مسایل اجتماعی ولی محور اصلی کتبش دفاع مقدس است.

به توصیه یکی از دانشجویانش برای اولین بار در ده سال قبل دست به قلم می‌شود و تا کنون 18 جلد کتاب نوشته است. نویسندگی را از روایتگری دفاع مقدس شروع کرده، آخرین کتابش در خصوص مکتب حاج قاسم است که بعد از آنکه رونمایی از آن به دلیل برخی بی‌مهری‌ها در مراسم چلهمین روز درگذشت حاج قاسم انجام نمی‌شود دل شکسته می‌شود و حاج قاسم را در خواب می‌بیند که از وی دلجویی می‌کند.

در زیر گفت‌وگوی خبرنگار فارس با این نویسنده را مشاهده می‌کنید.

فارس: کمی از خودتان بگویید که چطور وارد عرصه نویسندگی شدید؟

جانثار: شروع نویسندگی مربوط می‌شود و حدود یک دهه قبل که با عنایت شهدا به مسیر روایتگری دفاع مقدس کشیده شدم و آرام آرام بعد از کمی موفقیت در حوزه روایتگری احساس کردم در برخی از حوزه‌ها در خصوص دفاع مقدس خلا‌هایی وجود دارد و برای پر کردن این خلاها وارد حوزه نویسندگی دفاع مقدس شدم.

و شروع کار من در حوزه نویسندگی از روایتگری در شلمچه و چذابه آغاز شد و کم کم در این حوزه توانستم رشد کنم و تا امروز زیر سایه و عنایت شهدا رشد کنم.

من کارمند هستم و معمولا خیلی وقت آزاد برای نویسندگی ندارم، اوایل کمی اذیت می‌شدم اما آرام آرام توانستم با برنامه‌ریزی در این حوزه موفق شوم؛ شب‌ها کمتر از چهار ساعت می‌خوابم و خود را با کتب سرگرم می‌کنم و سعی می‌کنم از لحظه به لحظه زندگیم استفاده کنم.

باور دارم اگر جوانان ما با شهدا انس بگیرند حتما در زندگی موفق می‌شوند؛ راه‌های میان‌بر برای موفقیت در درس، در کار، عاقبت بخیری و ... را می‌توان با کنکاش در زندگی شهدا به دست آورد.

البته همین را هم از شهدا یاد گرفتم، خواندن زندگی‌نامه شهید دریاقلی سورانی که هم استانی خودمان هم هست به من آموخته که در مسیر نبرد حق و باطل باید از لحظه لحظه زندگی درست استفاده کنم؛ شهید دریاقلی سورانی با یک اقدام به موقع و درلحظه توانست ناجی آبادان شود.

من معتقدم پژوهش در حوزه دفاع مقدس و مطالعه زندگی شهدا یک منظومه کامل فکری و رفتاری برای جوانان جنگ ندیده خواهد بود؛ شهدا الگوهایی خوبی برای احترام به پدر و مادر، تعامل با اجتماع، امربه معروف و نهی از منکر، جدیت در کار و توکل به خدا و ... هستند.

باور دارم اگر جوانان ما با شهدا انس بگیرند حتما در زندگی موفق می‌شوند؛ راه‌های میان‌بر برای موفقیت در درس، در کار، عاقبت بخیری و ... را می‌توان با کنکاش در زندگی شهدا به دست آورد.

فارس: سوژه‌های کتاب‌هایتان را چطور انتخاب می‌کنید؟ آیا فقط در حوزه دفاع مقدس می‌نویسید؟

جانثار: کار نویسندگی بیشتر کار دل است نه کار منطق؛ خود شهدا هدایتم می‌کنند برای نوشتن! شاید برای همین است که تمام کتبم را به شهدا هدیه می‌کنم.

اصل داستان بر می‌گردد به زمانی که اوایل کار روایتگری می‌کردم، آن روزها همیشه از نداشتن منابع قوی در حوزه دفاع مقدس رنج می‌بردم و از اینکه کتاب‌هایی قوی و مرجع در این حوزه کم داریم ناراحت بودم.

کار نویسندگی بیشتر کار دل است نه کار منطق؛ خود شهدا هدایتم می‌کنند برای نوشتن! شاید برای همین است که تمام کتبم را به شهدا هدیه می‌کنم.

برای مثال وقتی برای گروه‌های جوان و نوجوان در راهیان نور روایت گری می‌کردیم بیشتر تمرکزم روی موضوعات معنوی شهدا بود، اشک‌های شهدا در نیمه شب، نمازهای با اخلاص، دعاهای توسل با سوز، التماس کردن به درگاه خدا برای رسیدن به درجه شهادت و ...

شاید خیلی کم برای جوانان و نوجوانان در خصوص شادی‌ها، شوخی‌ها و مزاح شهدا و رزمندگان می‌گفتیم، برای همین دغدغه‌ام دست به کار شدم و یک کتابی با همین مضمون شوخی در جبهه نوشتم.

در پاسخ به سؤال دوم هم باید بگویم در حوزه سیاست خارجی و موضوعات اجتماعی هم چند کتابی دارم اما تمرکزم روی موضوع دفاع مقدس و به خصوص شهدای دوران دفاع مقدس است.

جان‌نثار: یک کتاب در دست نگارش داشتم و تقریبا آخرش بودم، شاید چند هفته بیشتر هم وقت نیاز نبود تا تمام شود؛ ولی شهادت حاج قاسم اوضاع را کمی تغییر داد و تصمیم گرفتم بر اساس نیاز روز کار کنم؛ مکتب حاج قاسم و پرواز از بغداد تا بهشت نام دو عنوان کتاب است که بعد از شهادت حاج قاسم تاکنون توانسته‌ام چاپ و منتشر کنم.

فارس: آخرین کارتان در چه موضوعی است؟

حاج قاسم یک شخص خاص و ویژه‌ای نبود که بخواهیم به آن از این زاویه بپردازیم؛ سردار سلیمانی نماد یک گفتمان و تفکر است، حاج قاسم یک شخص نیست بلکه یک مکتب است و احساس می‌کنم به این موضوع به خوبی پرداخته نشده است.

حاج قاسم یک شخص خاص و ویژه‌ای نبود که بخواهیم به آن از این زاویه بپردازیم؛ سردار سلیمانی نماد یک گفتمان و تفکر است، حاج قاسم یک شخص نیست بلکه یک مکتب است و احساس می‌کنم به این موضوع به خوبی پرداخته نشده است.

امروز حاج قاسم را صرفا به عنوان یک قهرمانی که در یک مقطعی از تاریخ وجود داشته نباید معرفی کنیم و فقط به بیان خاطرات و روایت‌های زندگی وی بپردازیم؛ هر چند همین هم خوب و است و لازم اما کافی نیست؛ حاج قاسم نماد یک مکتب است و ما باید همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند نگذارید امام خمینی(ره) سطحی به مردم معرفی شود؛ بنابراین باید تلاش کنیم تفکر قاسم سلیمانی برای مردم تبیین شود؛ کتاب‌هایی که در خصوص حاج قاسم نوشتم سعی کردم با در نظر گرفتن همین ویژگی باشند.

فارس: علت اینکه اینقدر روی بحث دفاع مقدس تمرکز دارید چیست؟

ببینید نوشتن از شهدا و رزمندگان یک افتخار بزرگی است برای من؛ با تمام وجودم باور دارم شهدا هر قدمی که برایشان و به سویشان برداریم را به بهترین نحو ممکن پاسخ می‌دهند.

همین چند وقت اخیر و پس از شهادت سردار سلیمانی با تمام توانم شبانه‌روزی نشستم پای کتاب سردار تا بتوانم به مناسبت چهلمین روز درگذشت حاج قاسم از آن به عنوان یک تحفه ناقابل برای این شهید عزیز، در مراسمش رونمایی کنم؛ اما متاسفانه مشکلاتی پیش آمد که این خواسته محقق نشد و علی‌رغم اینکه کتاب چاپ شده بود اما در مراسم رونمایی نشد.

خیلی ناراحت شدم از این موضوع و احساس کردم حاج قاسم عنایتی به کتابم نداشتند؛ همان شب در خوابم خدمت سردار رسیدم و حاج قاسم خیلی به من عنایت داشت و ازم دلجویی کرد؛ موضوع خواب را حتی با خانواده هم مطرح نکردم اما چند روز بعد در یک اتفاق مشابه مادرم هم از عنایتی که شهدا به ایشان کرده بودند برایم گفت و آنجا قلبم کمی آرام گرفت.

فارس: درآمدتان از حوزه نویسندگی چقدر است؟

شاید باورش برایتان یا برای خیلی از مردم عادی سخت باشد که در ازای این همه وقتی که می‌گذارم هیچ درآمدی کسب نکرده‌ام؛ غیر از وقت و انرژی بیشتر از 40 میلیون تومان از جیب خودم برای چاپ کتاب هزینه کردم؛ البته اصلا هم ناراحت نیستم چون نگاهم به این حوزه درآمدزایی نیست و امروزه هیچ مولفی برای پول و کسب درآمد وارد این حوزه نمی‌شود.

بیشتر از 40 میلیون تومان از جیب خودم برای چاپ کتاب هزینه کردم؛ البته اصلا هم ناراحت نیستم چون نگاهم به این حوزه درآمدزایی نیست و امروزه هیچ مولفی برای پول و کسب درآمد وارد این حوزه نمی‌شود.

من امروز با جرات عرض می‌کنم هیچ مسؤولی در این استان حمایت مالی و معنوی از من نکرد؛ حتی گاهی دعوت به یک جلسه، نظرخواهی در موضوع کتاب یا یک خداقوت خشک و خالی هم می‌تواند خیلی دلمان را خوش کند ولی افسوس که مسؤولان هیچ حمایتی نمی‌کنند حتی برخی از مواقع باعث تضعیف روحیه هم می‌شوند.

اخیرا هم گرانی کاغذ و جوهر هم شده نمک روی زخم ما نویسندگان ولی خب چاره‌ای جز چاپ با تیراژ پایین نداریم.

وقتی ما از پایین بودن میزان مطالعه افراد در جامعه گلایه داریم، وقتی دغدغه رهبر معظم انقلاب تبیین گفتمان انقلاب اسلامی است، وقتی هزاران مشاهیر و قهرمان انقلاب اسلامی برای مردم ناشناخته مانده است، در این شرایط انتظار داریم مسؤولان بیشتر رسیدگی کنند و مشکلات نویسندگان را با جدیت بیشتری پیگیری کنند.

انتهای پیام/3339/م/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول