اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

درگیری نظامی متحدان عربستان و امارات در «ابین» یمن به کجا انجامید؟

منابع یمنی گزارش کردند که در درگیری دیروز متحدان عربستان سعودی با امارات در جنوب یمن چندین تن کشته و زخمی شدند.

درگیری نظامی متحدان عربستان و امارات در «ابین» یمن به کجا انجامید؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع یمنی که روز گذشته از حمله نیروهای دولت مستعفی یمن متحد عربستان سعودی به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب-تحت حمایت امارات) در استان «ابین» (جنوب یمن) خبر دادند، امروز (سه‌شنبه) گزارش کردند که نیروهای دولت مستعفی یمن بخش‌هایی از این استان را تحت کنترل خود درآوردند.

وبگاه خبری «المشهد الیمنی» به نقل از یک منبع نظامی در این خصوص نوشت که روز گذشته، در درگیری نیروهای دولت مستعفی یمن با نیروهای شورای انتقالی در منطقه «الشیخ سالم» (شرق شهر زنجبار-مرکز استان ابین) چندین تن از نیروهای دو طرف کشته یا زخمی شدند.

این منبع ادامه داد که نیروهای وابسته به دولت منصور هادی صبح روز دوشنبه از مواضع خود در منطقه «قرن الکلاسی» و رشته کوه‌های «العرقوب» به سمت منطقه الشیخ سالم  یعنی درست جایی که نیروهای شورای انتقالی در آن تمرکز دارند، حرکت کردند.

به دنبال این درگیری و شدت یافتن آن، نیروهای شورای انتقالی از منطقه یادشده عقب‌نشینی کردند؛ نیروهای دولت مستعفی نیز پیشروی خود را به سمت شهر زنجبار ادامه دادند. در مقابل نیروهای انتقالی در اطراف زنجبار و دروازه شرق شرقی آن متمرکز شدند و تجهیزات نظامی «عظیمی» به آن ارسال کردند.

طبق گفته وبگاه یمنی، نیروهای دولت منصور هادی بسیاری از شهرستان‌های استان ابین را تحت کنترل دارند. این در حالی است که نیروهای انتقالی تنها بر دو شهر «زنجبار»، «جعار» و برخی مناطق هم مرز با «عدن» را سیطره دارند.

این درگیری‌ها که پیشتر به استان عدن محدود بود پس از اعلام خودمختاری شورای انتقالی شدت گرفت.

به گزارش وبگاه خبری شبکه «الجزیره»، «محمد الحضرمی» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن با متهم کردن شورای انتقالی گفت که این شورا بر ادامه «شورش مسلحانه» خود و همچنین تضعیف کار نهادهای دولتی از جمله وزارت بهداشت اصرار می‌ورزد.

محمد الحضرمی در ادامه گفت که شورای انتقالی از «درخواست‌های بین‌المللی» مبنی بر دست کشیدن از تصمیم خودمختاری سر باز زده است.

الحضرمی با تأکید بر اینکه دولت مستعفی یمن به توافق «ریاض» پایبند است، افزود، شورای انتقالی باید از «شورش» خود دست بردارد.

 توافق ریاض، توافق عربستان و امارت برای تقسیم قدرت در عدن و پایان دادن به درگیری نواب یکدیگر در جنوب یمن است که پنجم ماه اکتبر ( مهر ماه گذشته) میان متحدان آنان در ریاض امضاء شد.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن ظرف مدت هفت هفته از زمان امضای آن، استقرار نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله یمن زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه بوده است که هیچ کدام تاکنون عملی نشده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول