اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

دستور العمل امتحانات پایان ترم دانشگاه علامه طباطبایی

دستور العمل امتحانات پایان نیمسال دوم سال تحصیلی سال ۹۹-۹۸ دانشگاه علامه طباطبایی اعلام شد.

دستور العمل امتحانات پایان ترم دانشگاه علامه طباطبایی

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، معاونت آموزشی این دانشگاه با صدور اطلاعیه شماره ۷ خود، دستور العمل امتحانات پایان نیمسال دوم سال تحصیلی سال ۹۹-۹۸ را اعلام کرد.

 در این دستورالعمل آمده است: با عنایت به دستورالعمل ابلاغی معاون محترم آموزشی وزارت متبوع درخصوص چگونگی ارزشیابی پایانی و برگزاری امتحانات نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ و با توجه به شرایط پیش‌آمده و شیوع بیماری کرونا، بررسی همۀ جوانب و تأکید بر حفظ سلامتی دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه، برگزاری امتحانات پایان نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ «فعلاً» به صورت حضوری امکانپذیر نیست.  بدیهی است بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا چنانچه شرایط تغییر کند، تصمیمات آتی از قبیل برگزاری آزمون حضوری متعاقباً اعلام خواهد شد. با توجه به این که فرایند آموزش و تدریس از طریق آموزش مجازی دانشگاه استمرار یافته است و جهت جلوگیری از تبعات منفی تعویق امتحانات برای کلیۀ دانشجویان، خصوصاً دانشجویان ترم‌های پایانی، دستورالعمل برگزاری امتحانات در این ترم به شرح ذیل مطابق مصوبه شورای دانشگاه ابلاغ می شود.

شیوه‌های برگزاری امتحانات

۱. برگزاری آزمون پایانی از طریق بخش آزمون‌ساز سامانۀ آموزش مجازی دانشگاه: امکان طراحی سؤال و برگزاری آزمون برخط در بخش آزمون‌ساز سامانۀ آموزش مجازی دانشگاه با استفاده از انواع سؤال‌های چند گزینه‌ای (تستی) و تشریحی برای تمامی دروس، فراهم شده است. استادان محترم می‌توانند پس از طراحی و تدوین سؤال‌ها در این سامانه و مشخص کردن بارم نمره و مدت زمان پاسخگویی مشخص، امتحان را در تاریخ و ساعت مقرر برگزار کنند. همچنین دانشگاه در بخش آزمون سامانۀ آموزش مجازی در حال ایجاد قالبی است که به صورت پیش فرض طراحی امتحان را برای استادان تسهیل می‌کند و چگونگی آن متعاقباً اعلام می‌شود. توصیه می‌شود برای بهبود کیفیت ارزشیابی دانشجویان مقطع کارشناسی از این روش به شیوۀ آزمون چند گزینه‌ای با استفاده از سؤال‌های تصادفی و مدت زمان محدود برای هر سؤال استفاده شود. چگونگی ساخت آزمون در سامانه آموزش مجازی دانشگاه از طریق برگزاری کارگاه در هفتۀ آموزش، ارائۀ فیلم کارگاه و راهنمای استفاده از این سامانه در اختیار استادان قرار می‌گیرد.

۲. آزمون پایانی در خانه (کتاب باز): به تشخیص استاد درس و طرح سؤال‌های تشریحی و تحلیلی باز پاسخ، می‌توان آموخته‌ها و خلاقیت دانشجویان را با ارائه سؤال‌ها به آنها و دریافت پاسخ‌ها در مهلت مشخص سنجید. کاربرد این روش مستلزم نگهداری مستندات مربوط به پاسخ دانشجویان به سؤال‌های امتحان است. در کنار این روش به تشخیص استاد می‌توان از آزمون شفاهی برخط بین استاد و دانشجو با ذکر پروتکل آزمون از سوی استاد، مانند مهلت پاسخگویی به هر سؤال استفاده کرد.

۳. آزمون کیفی مبتنی بر فعالیت‌های پژوهشی و کارپوشه به همراه مستندات: متناسب با اهداف دروس، امکان تعریف و واگذاری پروژه‌هایی وجود دارد که برای اجرای آنها لزومی به خارج شدن دانشجو از منزل نیست و در شرایط کنونی قابلیت اجرا دارند. در این صورت می‌توان بخشی از نمره را به تحویل پروژه‌های پژوهشی و کارپوشه مبتنی بر مستنداتی از قبیل حضور و فعالیت دانشجو در کلاس و مشارکت در بحث‌ها، پرسش و پاسخ‌های شفاهی، حل تمرین‌ها، ارائۀ انواع تکالیف، آزمونک (کوئیز)، انجام پروژه‌های کلاسی، چکیده‌نویسی، خلاصه کردن، سخنرانی و ارائۀ مقالۀ کلاسی به صورت برخط که انجام آنها در شرایط جاری امکان‌پذیر است، تخصیص داد. استفاده از این شیوه در سنجش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی پیشنهاد می‌شود. چنانچه برخی از استادان محترم در سنوات گذشته تمامی نمرۀ آزمون را به ارائۀ پروژه اختصاص داده‌اند، حفظ این رویه در نیمسال جاری بلامانع است.

نکات مورد توجه در برگزاری امتحانات پایانی

۱. امتحانات نهایی پایان ترم از تاریخ ۷ ماه الی ۱۸ تیرماه ۹۹ برگزار خواهد شد. برگزاری کلاس ها در این تاریخ محدودیتی ندارد. بازۀ ثبت نمرات از تاریخ شروع امتحانات تا ۳۰ شهریور ماه برای تمامی مقاطع فعال خواهد بود و ضرورت دارد استادان محترم بازۀ زمانی هفت روز برای پاسخگویی به اعتراض‌های دانشجویان و ثبت نهایی نمرات را رعایت فرمایند.
۲. ضروری است ارزشیابی دانشجو به صورت ترکیبی از روش‌های فوق انجام شود تا تصویر روشن‌تری از کیفیت یادگیری دانشجویان در اختیار استاد قرار گیرد و مستندات مربوط به امتحان یا کارپوشه تحویل داده شده نگهداری شود.
۳. استفاده از قابلیت‌های مؤثر بخش آزمون‌ساز سامانۀ آموزش مجازی دانشگاه مانند تنظیم ارائۀ سؤالات به صورت تک به تک و تصادفی و با زمان محدود پاسخگویی، به منظور حفظ سلامت آزمون ضرورت دارد.
۴. استاد هر درس مرجع ارزیابی دانشجو در آن درس است و لازم است در زمان برگزاری امتحان در دسترس باشد.
۵. دانشجویانی که به دلایل موجه امکان شرکت در آزمون را پیدا نمی‌کنند، پس از ارائه و بررسی مستندات در کمسیون‌های مربوطه و موجه تشخیص دادن غیبت در امتحان، متعاقباً فرصتی جهت برگزاری امتحان، به همان شیوه که قبلاً برگزار شده است، برای ایشان در نظر گرفته و اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول