اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

جشنواره‌های مجازی مُسکنی برای روزهای کرونایی/ ظرفیت‌های برخط را فراموش کرده بودیم

محمودرضا رحیمی، دبیر جشنواره مجازی «تئاتر + خانه» گفت: اگرچه مقاومت‌هایی در برابر ظرفیت برخط صورت می‌گیرد اما آرام‌آرام واردشده و اثر خود را بر گفتمان‌های بزرگ از جمله تئاتر می‌گذارد.

جشنواره‌های مجازی مُسکنی برای روزهای کرونایی/ ظرفیت‌های برخط را فراموش کرده بودیم

«محمودرضا رحیمی» دبیر جشنواره «تئاتر + خانه» سه‌شنبه 23 اردیبهشت در برنامه صبحگاهی شبکه دو سیما  «در انتهای الوند» با اشاره به برگزاری جشنواره در فضای مجازی گفت: این جشنواره یک رفتار جانشین در این روزهای تعطیلی است که تب‌وتاب تئاتر باقی بماند و نامش تکرار شود.

وی در ادامه افزود: همان‌طور که می‌دانید هنر تئاتر در گذر زمان روزهای سختی را پشت سر گذاشته تا به امروز برسد و قطعاً از این فضا نیز عبور خواهد کرد. گفته می‌شود که یک‌چیز قرنطینه پذیر نیست و آن‌هم تئاتر است چراکه خود تئاتر و فضای آن قرنطینه است. فکر می‌کنم که این جشنواره‌های مجازی رفتار جانشین و مسکن‌های خوبی است که از این برهه گذر کنیم. 

رحیمی اظهار داشت: به نظرم برگزاری این جشنواره یک ریسک بود چرا که در تقویم ادواری نیست و دوره‌های مشابهی را در سال‌های گذشته نداشته است. باید بگویم که مقداری از این طرح متعلق به آقایان نیلی، شفیعی و معصومی بود و بخش دیگر طرح خود من بود که البته این طرح را به چند جا ارائه دادم و نشد چراکه آن مراکز درگیر توانمندسازی مالی برای هنرمندان تئاتر در این روزها بودند. ما روز 17 فروردین گردهم آمدیم، بلافاصله فراخوان دادیم و از روز 20 فروردین شروع به گرفتن آثار کردیم. تا تاریخ 12 اردیبهشت، نزدیک به 173 اثر گرفتیم که از 18 استان مختلف بود. باید بگویم که از این تعداد 70 درصد مربوط به استان‌های غیر از تهران بود. 

وی در مورد کیفیت آثار رسیده نیز گفت: ما بدعتی نکردیم و گفتیم همان‌طور که برای دیگر جشنواره‌ها آثار را به‌صورت ضبط ویدئویی می‌فرستند برای ما نیز همین‌گونه بفرستند، بنابراین 17-18 ظرفیت تماتیکی را اعلام کردیم که یکی از بخش‌ها مربوط به خانواده‌ها بود. از خانواده‌ها حتی کسانی که تئاتر را نمی‌شناسند خواستیم که ظرفیت نمایشی در خانه ایجاد کنند و اصطلاحاً یک تئاتر بازی کنند. نزدیک به 40 اثر در این بخش به دستمان رسید که بسیار قابل‌توجه بود.

کرونا به ما یادآوری کرد که می‌توانیم از ظرفیت‌های برخط استفاده کنیم. تئاتر ما این ظرفیت را فراموش کرده بود. به نظرم امروز مقاومت‌هایی در برابر ظرفیت برخط صورت می‌گیرد اما آرام‌آرام وارد شده و اثر خود را بر گفتمان‌های بزرگ از جمله تئاتر می‌گذارد.

«در انتهای الوند» به تهیه‌کنندگی امیرحسین آذر  و کارگردانی مسعود مرعشی کاری از گروه اجتماعی شبکه دوسیماست که شنبه تا چهارشنبه هر هفته از حدود ساعت 7:30 تا 9:30 پخش می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول