اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

برخلاف وعده شورای رقابت؛ قیمت خودرو اعلام نشد/خودروسازان به شورا رفتند

با وجود وعده رئیس شورای رقابت برای اعلام قیمت خودرو بر اساس دستورالعمل این شورا طی روز جاری، این اتفاق عملی نشد و امروز قیمتی برای خودروها اعلام نشد. در عین حال، خودروسازان برای ادامه رایزنی درباره تعیین قیمت خودروها امروز به شورای رقابت رفتند.

برخلاف وعده شورای رقابت؛ قیمت خودرو اعلام نشد/خودروسازان به شورا رفتند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روز گذشته رضا شیوا رئیس شورای رقابت در جلسه ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا بر اساس دستورالعمل جدید این شورا فردا (یعنی امروز 23 اردیبهشت) تعیین و اعلام خواهد شد. اما این اتفاق عملی نشد و تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ نرخی از سوی شورای رقابت اعلام نشده است. 

در این شرایط، مدیران شرکت های خودروساز از صبح امروز به شورای رقابت رفتند و در جلسه با رئیس شورای رقابت به رایزنی خود در مورد اعییت قیمت محصولاتشان ادامه دادند. به این ترتیب به نظر می رسد دلیل عدم اعلام قیمت جدید خودروها، به توافق نرسیدن شورای رقابت با مدیران ایران خودرو و سایپا است. در عین حال ممکن است برکناری رضا رحمانی وزیر صنعت نیز عاملی برای تاخیر در نهایی شدن قیمت کارخانه ای خودروها باشد.

در این خصوص رضا شیوا روز گذشته با بیان اینکه ضوابط قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت انجام و برای وزیر صنعت ارسال شده است، گفته بود: قیمت‌های جدید خودرو بر مبنای قیمت‌های پایه‌ای آنها به علاوه تورم بخشی و شاخص کیفیت تعیین خواهد شد و بهره‌وری از آن کسر می‌شود. 

وی افزود: بر اساس بررسی‌ها و محاسبات، قیمت‌های خودرو تعیین شده است و فردا به صورت رسمی نیز این قیمت‌ها اعلام می‌شود. 

* محصولات ایران خودرو 10 درصد و سایپا 23 درصد افزایش یافت

طبق اعلام شیوا،  براساس بررسی‌ها و محاسبات انجام شده،‌ محصولات ایران خودرو به طور متوسط 10 درصد و سایپا 23 درصد افزایش قیمت می‌یابد و دلیل افزایش کمتر قیمت ایران خودرو نسبت به سایپا این است که ایران خودرو در بهمن‌ 97 تغییر قیمت بیشتری در محصولات خود اعمال کرده بود.

شیوا همچنین گفته بود: قیمت تعیین شده برای سایپا 111 مبلغ 42 میلیون و 100 هزار تومان و ساینا 59 میلیون و 800 هزار تومان است. 

وی، قیمت تیبای هاچبک را 59 میلیون تومان و تیبای صندوق‌دار را 52 میلیون تومان عنوان کرده و گفته بود: ممکن است این قیمت‌ها در بررسی نهایی اندکی افزایش یابد که با توجه به اعلام رسمی قیمت‌ها مشخص خواهد شد. 

خبرنگار فارس تلاش کرد دلیل تاخیر در اعلام قیمت خودروها را از شیوا جویا شود که موفق به برقراری تماس نشد.

* ضوابط جدید خرید خودرو از کارخانه

روز گذشته مسئولان وزارت صنعت ضوابط جدیدی را نیز برای خرید خودرو از کارخانه های خودروسازی اعلام کردند. به گفته مهدی صادقی نیارکی سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، یکی از روش‌های فروش خودرو قرعه‌کشی است، بر این اساس که سایت فروش خودرو در زمان اعلام پیش‌فروش به مدت یک هفته باز می‌شود و تمامی متقاضیان که شرایط ثبت‌نام بر اساس دستورالعمل سازمان حمایت را دارند، قادر به ثبت‌نام و واریز وجه خواهند بود. 

بعد از تکمیل فرایند ثبت‌نام، قرعه‌کشی انجام خواهد شد و کسانی که اسم آنها در قرعه اعلام می‌شود، پس از مدت سه ماه خودروی خود را دریافت خواهند کرد.

صادقی نیارکی گفته بود: اما کسانی که نام آنها در قرعه‌کشی نبوده است، می‌توانند تقاضای وجه کنند و طی مدت مشخص و تعیین‌شده، وجه ثبت‌نامی به حساب آنها بازگردانده می‌شود، ضمن اینکه متقاضی می‌تواند پول خود را برای خریدهای بعدی نیز محفوظ نگاه دارد. 

همچنین عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این مورد گفته بود: متقاضیان خرید و ثبت‌نام خودروهای پیش‌فروش نباید دارای پلا‌ک‌های جاری باشند و این موضوع از نیروی انتظامی استعلام می‌شود. 

به گفته وی، سند خودرو به مدت یک سال در رهن باقی می‌ماند و این امر مخصوصا در فروش‌های فوق‌العاده رعایت می‌شود. 

وی گفته بود: برای متقاضیان خرید خودروهای پیش‌فروش شرط سنی 18 سال و همچنین داشتن گواهینامه تعیین شده است و در صورتی که خودرو پس از سه ماه به  خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های مجاز برای سرویس‌های اولیه توسط خریدار ارجاع نداده نشود، حتما گارانتی خودرو باطل می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول