اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

سفری که هنوز کردستانی‌ها به یاد دارند/نقطه عطفی که در تاریخ کردستان ماندگار شد

سفر رهبر معظم انقلاب در دهه سوم اردیبهشت سال 88 را همه مردم کردستان به یاد دارند چرا که این سفر دیدگاه‌های منفی و امنیتی نسبت به کردستان را تغییر داد و نقطه عطفی در تاریخ این استان فرهنگی و مرزی کشور عزیزمان شد.

سفری که هنوز کردستانی‌ها به یاد دارند/نقطه عطفی که در تاریخ کردستان ماندگار شد

خبرگزاری فارس استان کردستان؛ توفیق مفاخری: اردیبهشت و یا در گویش کردی، گولان که می‌آید خاطره‌ای برای مردم کردستان زنده می‌شود، خاطره‌ای که به اردیبهشت سال 88 برمی‌گردد.  

انتظار ۳۱ ساله مردم استان کردستان در 22 اردیبهشت سال 88 به سر آمد، مقام معظم رهبری به کردستان سفر کردند و مردم کردستان نیز با اشتیاقی وصف‌ناپذیر و استقبالی باشکوه از معظم‌له، جهانیان را در حیرت فرو بردند.

در حالیکه ضدانقلاب بر طبل نفاق و جدایی مردم کردستان از حاکمیت و نظام می‌کوبید و در رسانه‌های معاند مدام این موضوع را تکرار می‌کردند، در 22 اردیبهشت 88 استقبال وصف‌ناشدنی مردم از رهبرشان تمامی رشته‌های آنان را پنبه کرد و رسوای عام و خاص شدند.

در آن روز خورشید سخاوتمند، هنوز بر سینه آبیدر سترگ نتابیده بود که مردم استان کردستان از هر کوی و برزن با پای پیاده برای استقبال از رهبری راهی شدند، هر لحظه که می‌گذشت بر خیل جمعیت افزوده می‌شد و هر ثانیه طپش قلب‌ها فزونی می‌یافت و انتظار برای دیدار یار فزونی می‌یافت.

شور و هیجان فضای شهر را گرفته بود، به ناگاه بغض انتظار ترکید و صدای هلهله و شادی در شهر پیچید، کردستان یکپارچه غرق در شور و اشتیاق شد و دست‌ها به نشانه دعا به سمت آسمان رفت.

صحنه ورود رهبر معظم انقلاب به سنندج به گونه‌ای بود که هیچ قلمی توانای توصیف آن را نداشت، رهبر معظم انقلاب در مدت هشت روز اقامت در کردستان ضمن دیدار با اقشار مختلف مردم به ویژه دانشجویان، جوانان، نخبگان، خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، با مردم شهرستان‌های مریوان، سقز و بیجار نیز دیدار کردند.

شاید مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اتفاقات چند روز سفر معظم‌له در صبح روز جمعه ۲۵ اردیبهشت ماه در کوه آبیدر سنندج برای پیاده‌روی بدون تشریفات بود تا به جهانیان ثابت کنند که کردستان با گذشته آن متفاوت است و از امنیت پایداری برخوردار است.

 

۲۲ گولان، در تاریخ کردستان به یک نقطه عطف تبدیل شده و تاریخ کردستان هرگز آن را فراموش نخواهد کرد.

تغییر دیدگاه‌ها و ذهنیت‌های منفی و امنیتی نسبت به کردستان، پخش اذان اهل سنت از شبکه استانی رسانه ملی، اختصاص بیش از یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه و آبادانی استان، افزایش قابل توجه مسافران و گردشگران ورودی به کردستان بعد از این سفر و هزاران مورد دیگر از برکات و دستاوردی سفر مبارک رهبر معظم انقلاب به کردستان است که هنوز هم برکات آن در این استان استمرار دارد.

مردم کردستان در 22 گولان(اردیبهشت) معطر سال 88 پیوند ناگسستنی با رهبری را به نمایش گذاشتند و به یاوه‌سرایی‌های دشمنان مبنی بر انزوای مردم کردستان با نظام و رهبری پایان دادند.

دشمنان نظام و انقلاب که همواره در راستای ایجاد تفرقه و نفاق در بین مردم کرد و نظام اسلامی همت می‌کنند٬ با دیدن چنین صحنه‌ای ناامیدتر از گذشته شدند و امیدهای آنان در ایجاد اختلاف به یاس تبدیل شد.

استان کردستان یک استان فرهنگی است

رهبر معظم انقلاب در جمع مردم سنندج در میدان آزادی این شهر اولین مدال افتخار را به استان کردستان دادند و فرمودند "استان کردستان یک استان فرهنگی است، شما به طبیعت سرسبز و زیبای این استان نگاه کنید، به روحیه‌ی مهربان و باصفای مردم این استان نگاه کنید، به تاریخ این استان - که علما و شعرا و اهل فرهنگ و اهل هنر در همین تاریخ نزدیکِ این استان فراوانند - نگاه کنید؛ همه‌ی اینها نشان می‌دهد که این استان، یک استان فرهنگی است".

 

نکته مهم‌تری هم معظم‌له در این سخنرانی عنوان کردند که ضرب شصتی به دشمنان بود، اینکه بیان داشتند "شما نگاه کنید ببینید آن کسانی که می‌خواهند وحدت ملت ایران را به هم بزنند، کیها هستند؟ بدانید که اینها عوامل دشمنند؛ یا خودشان از متن دشمن دارند حرف می‌زنند، یا سرانگشت دشمنند؛ برو برگرد ندارد. آن کسی که ندای تفرقه‌ی بین شیعه و سنی را سر می‌دهد و به بهانه‌ی مذهب، می‌خواهد وحدت ملی را به هم بزند، چه شیعه باشد و چه سنی، مزدور دشمن است؛ چه بداند، چه نداند. گاهی بعضی‌ها مزدور دشمنند و خودشان نمی‌دانند". 

مریوان، قمِ کردستان است

 

رهبر عالیقدر انقلاب همچنین در اجتماع بزرگ مردم مریوان هم عنوان کردند "منطقه‌ی شما - منطقه‌ی کردستان - این استان سرسبز، خرم، پراستعداد؛ چه استعداد انسانی، چه استعداد طبیعی، یکی از نقاط حساس کشور ماست. دشمنان از جمله‌ی کارهائی که کردند، این بود که شاید بتوانند این منطقه و بعضی از مناطق مشابه را با یک دره‌ی عمیقی از بیاعتمادی و سوءتفاهم، از بقیه‌ی بخش‌های این کشور بزرگ اسلامی جدا کنند یا فاصله بیندازند؛ اما موفق نشدند و نتوانستند.

با ناامنی، با تبلیغات سوء قادر نشدند که این ملت مؤمن و مسلمان را تکه تکه کنند و برادران و خواهران عزیز کرد ما در همه‌ی مناطق کردستان، وفاداری خودشان، ایستادگی خودشان، رشد خودشان، رشادت خودشان را در عرصه‌های گوناگون این سال‌های متمادی نشان دادند؛ بخصوص شهر مریوان که از همان دوران اول معروف بود به پایبندی به اصول و مبانی اسلام و مردم مؤمن و متعهد و مقید؛ این را بار‌ها می‌شنفتیم. خود برادران کرد ما می‌گفتند مریوان، قمِ کردستان است؛ یعنی مرکز دانش و مرکز دین. مردمی با گرایش دینی و با علاقه‌ی به علم در این منطقه جمع شده‌اند. خوشبختانه تجربیات سال‌های متمادی هم همین را نشان داد و تأکید کرد".

سفر رهبری نگاه‌های منفی به کردستان را تغییر داد

امام جمعه بانه با اشاره به نگاه‌های منفی به این استان در زمان قبل از سفر رهبری به استان گفت: با این سفر این نگاه‌ها تغییر کرد، به گونه‌ای که موضع دشمنان نیز نسبت به کردستان عوض شد.

ماموستا عبدالرحمان خدایی اظهار کرد: سفرهای مقام معظم رهبری به استان‌های مختلف کشور با برکات معنوی زیادی همراه است، اما برکات و دستاوردهای سفر تاریخی رهبری به کردستان هم از نظر معنوی و هم از لحاظ مادی بسیار چشمگیرتر بود.

وی از سفر تاریخی رهبر به کردستان به عنوان نعمت و موهبتی الهی برای مردم کردستان نام برد و اضافه کرد: سفر معظم‌له به این استان زمینه‌ تسریع در اجرای برنامه‌های توسعه و برطرف کردن نیازهای استان در عرصه‌های مختلف را به وجود آورد به گونه‌ای که هنوز هم تاثیرات آن سفر در حوزه‌های مختلف به خوبی مشهود است.

به گفته این روحانی برجسته اهل سنت، نگاه امنیتی و منفی که قبل از سفر رهبر به کردستان وجود داشت با حضور هشت روزه معظم‌له در این استان کاملا تغییر یافت و این مهم زمینه توسعه بیش از پیش استان را در حوزه‌های مختلف به وجود آورد.

بهره‌مندی 400 روستای استان از گاز طبیعی

در جریان سفر مقام معظم رهبری به کردستان، 129 مصوبه با بیش از یک هزار و 200 طرح تصویب شد، در این سفر؛ طرح‌هایی اساسی و بنیادین و زیربنایی برای توسعه استان مصوب شد که امروز مردم کردستان از مزایای آنها بهره مند هستند.

بهره‌مندی 400 روستای استان از گاز طبیعی، احداث چهار سالن ورزشی 1200 نفره، کانون زبان سنندج، دانشکده علوم قرآنی سنندج، دارالقرآن بین‌المللی سنندج و راه اصلی سنندج - مریوان، احداث هتل پارسیان با مشارکت بنیاد مستضعفان و بخش خصوصی، طرح‌های آبرسانی، احداث سدها، احداث راه‌های شهری و روستایی، احداث 9 مرکز بهداشتی درمانی شهری و 11 مرکز بهداشتی درمانی روستایی، تزریق اعتبار به بیمارستان 600 تختخوابی کوثر سنندج، اجرای طرح هادی در بیش از 100 روستا بخشی از دستاوردهای سفر رهبر معظم انقلاب به استان کردستان است.

پیشمرگان مسلمان کرد در صف مقدم دلاوران کشور

معظم‌له همچنین در دیدار با مردم سقز، عنوان کردند: "جوان پیشمرگ مسلمان کرد در این نقطه و بخصوص در مناطق نزدیک مرز، در حالى که خود حافظ امنیت کوچه و بازار و شهر و بیابان بود، دشمنان از او انتقام می‌گرفتند؛ گروه‌‏هاى مسلح مزدور دشمن به انتقام رشادت‌هاى این جوانان، حتّى گاهى خانواده‌‏هاى آنها را از دم تیغ بی‌رحمانه‏‌ى جنایت خودشان گذراندند، اما این مردان شجاع در مقابل این مشکلات ایستادند، صبر کردند؛ لذاست که من از صمیم قلب معتقدم که جوانان دلاور پیشمرگان مسلمان کرد، در شمار اول و در صف مقدم دلاوران این کشور قرار دارند. 

مردم استان کردستان و جوانان دلاور آن، خودشان زمینه‏‌هاى امنیت را در این استان فراهم کردند، جوانان فداکار مناطق دیگر هم به کمک اینها آمدند و توانستند نقشه‌‏ى دشمنان را خنثى کنند؛ این یک حقیقتى است."

برخی مهاجرت‌ها از بیجار، مانع از پیشرفت این منطقه است

 

رهبری معظم انقلاب در دیدار با مردم شهرستان بیجار نیز دستور امام خمینی (رض) را برای اعزام اولین گروه عمران به کردستان، نشان‌دهنده توجه ویژه نظام به مناطق «دور افتاده و عقب‌مانده در دوران طاغوت» دانستند و افزودند: اگر چه مخالفان این ملت و دشمنان قوم کرد، با ایجاد ناامنی، وقفه‌ای در خدمت‌رسانی نظام بوجود آوردند اما دستگاه‌های مختلف توانسته‌اند در سه دهه گذشته کارهای فراوانی در این منطقه انجام دهند و دولت خدمتگزار نیز برای جبران بیشتر کمبودها، ‌تصمیمات خوبی گرفته است که امیدواریم با کمک مردم شهرهای مختلف کردستان از جمله شهر بیجار، کاملاً محقق شود.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان، برخی مهاجرت‌ها از بیجار به مناطق دیگر را، مانع از پیشرفت این منطقه خواندند و به مردم این شهر خاطرنشان کردند: مسئولان دولت و استان، مسائل بیجار را بخوبی می‌دانند و برای حل آنها برنامه‌های گسترده و باارزشی دارند، بنابراین قدر این شهر و دشت‌های خرم و پربرکت آن را بدانید و با کمک کردن به مسئولان به حرکت رو به پیشرفت استان، شتاب دهید.

به گزارش فارس، رهبر معظم انقلاب از 22 تا 28 اردیبهشت سال 88 مهمان مردم کردستان بودند.

انتهای پیام/2330/70/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول