اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

احیای نخستین شب قدر در گلزار شهدای رشت/مردم به نیت شفای بیماران قرآن بر سر گرفتند

امسال نوای بک یا الله و قسم به خدا برای نگاشتن سرنوشتی نو عطر و بوی دیگری داشت؛ دعای قلبی و مشترک تمام مردم شفای تمام بیماران بود، بیمارانی که اسیر یک بیماری شده و در بستر بودند، امسال مردم علاوه بر الهی العفو گفتن‌های مکرر از خداوند می‌خواستند تا سایه شوم این بیماری را از سر این کشور رفع شود.

احیای نخستین شب قدر در گلزار شهدای رشت/مردم به نیت شفای بیماران قرآن بر سر گرفتند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، قریب به صد روز از بستن مساجد و هیئات به‌منظور برقراری فاصله اجتماعی و جهت جلوگیری ز شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا می‌گذرد، حسینیه‌ها، حرم‌های مطهر ائمه (ع) و گلزار شهدا نیز برای جلوگیری از اجتماعات تعطیل شدند و ماه رمضان امسال در سکوتی غمگین سپری شد.

مردم ولایتمدار و محب اهل‌بیت گیلان نیز در ایام ماه مبارک رمضان امسال توفیق حضور در مساجد و اقامه نماز جماعت نداشتند، اما چندی پیش که رهبر انقلاب فرمودند مردم علاوه بر توصیه‌های بهداشتی به دعا و نیایش نیز به‌عنوان غذای روح نیاز دارند، وزیر بهداشت طی دستوری به استان‌ها اعلام کرد که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شب‌های قدر مساجد، هیئات و حسینیه‌ها بازگشایی شوند.

مردم ولایی گیلان نیز از این خبر خوشحال شدند و خود را برای احیای شب‌های قدر مهیا ساختند، البته با رعایت تمامی نکات بهداشتی. در شهرستان رشت نیز قرار بر این شد تا در گلزار شهدای رشت و پیاده راه فرهنگی مراسم احیای شب‌های قدر به مدت پنج شب البته به مدت کوتاه‌تری و رعایت تمامی نکات بهداشتی برگزار شود.

 

در ابتدای ورود به حرم مطهر شهدای رشت حس غربتی بر صحن حاکم بود، خدام حرم ماسک به دست منتظر زائرین بودند؛ تنی چند از خدام روی زمین نشسته بودند و به‌رسم ادب و خدمت از زوار می‌خواستند که کفش‌هایشان را واکس بزنند، عده‌ای دیگر نیز در سوی دیگری مواد ضدعفونی‌کننده در دست داشتند تا در صورت لزوم در اختیار زائرین قرار دهند.

به قول حاج عباس مؤید، یکی از اعضای هیئت‌امنای حرم مطهر شهدای رشت: «خود شهدا موجبات رعایت پروتکل‌های بهداشتی را فراهم کرده‌اند، ازآنجایی‌که فاصله آرامگاه‌ها زیاد است، مردم می‌توانستند در فاصله مابین هر مزار تا مزار دیگر بافاصله مناسب بنشینند.»

مدتی منتظر بودیم تا جمعیت از ۱۰ نفر بیشتر شود، قاری شروع به قرائت قرآن کرد، شهدا امسال مهمان و زائر خودشان بودند و مستمع مجلس. قرائت قرآن به اتمام رسید و هنوز جمعیت بسیار کم بود، خطیب که سخنانش را آغاز کرد رفته‌رفته جمعیت افزایش یافت و شهدا مهمانان بیشتری داشتند.

به مرم گفته‌شده بود که قرآن، مهر و تسبیح و کتاب ادعیه را به‌منظور رعایت بهداشت از منزل با خود بیاورند، هنگامی‌که دعای قرآن به سر گرفتن آغاز شد سرم را به عقب برگرداندم و از حضور رضایت‌بخش جمعیت مشتاقی که دل‌تنگ حضور در اجتماعات مذهبی بودند شادمان شدم.

صدای بک یا الله فضای صحن حرم شهدا را پرکرده بود و ناله‌های مردم آرزومند در نخستین شب از لیالی قدر قلب آدمی را می‌فشرد، گویی سال‌ها بود که از هیئت و روضه و گریه دور بودیم، آه از نهادمان بر می‌خواست و ندای ملکوتی الهی العفو مردم دل‌تنگ رفته‌رفته حزین‌تر و بلندتر می‌شد.

 

امسال نوای بک یا الله و قسم به خدا برای نگاشتن سرنوشتی نو عطر و بوی دیگری داشت؛ دعای قلبی و مشترک تمام مردم شفای تمام بیماران بود، بیمارانی که اسیر یک بیماری شده و در بستر بودند، امسال مردم علاوه بر الهی العفو گفتن‌های مکرر از خداوند می‌خواستند تا سایه شوم این بیماری را از سر این کشور رفع و زندگی را به روال عادی برگرداند.

ایستادیم و به‌رسم ادب بر غریب‌ترین امام شیعیان، سلام فرستادیم، او را واسطه خیر کردیم و خدا را به وجود مبارکش که هم‌اینک در جمع زائرین شهدا بود قسم دادیم تا تمام بلاهایی که در این مدت مردم را اسیر خودکرده از سر این جامعه شیعه و امام زمانی رفع کند، به دل‌های بی‌قرار عزیز ازدست‌داده صبر و به تمام ناامیدان، امید و بردباری عنایت کند و در رأس تمامی حوائج صدای بلندِ اللهم عجل لولیک الفرجی بود که اشک جمعیت مشتاق و منتظر امامِ حاضرمان را بر گونه‌هایشان جاری می‌کرد.

درست است که امسال مراسم احیای شب‌های قدر زودتر از سال‌های گذشته به اتمام رسید اما همین‌که شب قدر توفیق حضور در جوار شهدا و دعا و راز و نیاز دسته‌جمعی را داشتیم عنایتی بود که پس از تحمل رنج‌های بسیار در ایام سختی که گذراندیم از جانب خدای متعال عطا شد و همگی امیدواریم که با دعا و اشک‌های این مردم که در شب‌های قدر برای باز نگاشتن سرنوشت خدا را به تمام نیکان قسم می‌دهند، وضعیت کشور هر چه زودتر رو به بهبودی رفته و مساجد و سایر اماکن زیارتی نیز بازگشایی شوند و هیچ عزیزی را در پی این بیماری منحوس از دست ندهیم.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول