اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

نحوه اجرای پروژه‌های عمرانی در شرایط کرونایی

مدیر نظام فنی و اجرایی آذربایجان‌شرقی با اشاره به تدوین دستورالعمل مقابله با شیوع بیماری کرونا توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، به تشریح نحوه مدیریت اجرای پروژه‌های عمرانی در شرایط کرونایی پرداخت.

نحوه اجرای پروژه‌های عمرانی در شرایط کرونایی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، رحیم میرزایی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: شرایط عمومی جامعه از اول اسفندماه سال گذشته متاثر از شیوع ویروس کرونا بوده و تقریبا از همان زمان نیز توصیه‌ها و پروتکل‌هایی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و مراکز بهداشتی ذی‌ربط دایر بر فاصله‌گذاری اجتماعی، تعطیلی برخی از مشاغل پرخطر و کاهش فعالیت مراکز و صنوف مرتبط با فعالیت‌های عمرانی ابلاغ شده که همه این‌ها در توقف و یا تعویق فعالیت پروژه‌های عمرانی در دو ماه اول شیوع بیماری مذکور موثر بوده است.

وی افزود: دشواری تهیه و تامین مواد و مصالح موردنیاز برخی از پروژه‌ها، لزوم رعایت الزامات بهداشتی و اقدامات ضروری برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در کارگاه‌ها باعث شده که پیمانکاران در رابطه با انجام به موقع تعهدات خود براساس برنامه زمان‌بندی با چالش در اجرا مواجه شوند.

میرزایی با بیان اینکه مدیریت پروژه‌های عمرانی در دوران شیوع کرونا با توجه به تنوع آنها در عمل دارای مشابهت‌ها و تفاوت‌هایی است، اضافه کرد: رعایت الزامات بهداشت فردی، دفتری و کارگاهی در پروژه‌های ساختمانی، تونل و غیره که اجرا در آنها حالت متمرکزتری داشته محیط کار بسته است و شاغلان دارای تجمع بیشتری هستند، نسبت به پروژه‌های خطی مثل راه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مدیر نظام فنی و اجرائی استان متذکر شد: رفع بسیاری از مشکلات پیمانکاران و پروژه‌های عمرانی در شرایط کرونا مانند سایر بخش‌ها در گرو همکاری نزدیک کلیه عوامل اجرائی اعم از کارفرمایان، مشاوران و پیمانکاران است.

وی ادامه داد: باتوجه به ناشناخته و پیچیده بودن ماهیت بیماری کرونا و سرعت بالای انتشار آن، شرایط ایده‌آل برای قطع چرخه انتقال، قرنطینه کامل محل‌های شیوع بیماری و توقف موقت فعالیت‌ها و از جمله اجرای پروژه‌هاست؛ اما به‌دلیل ملاحظات اقتصادی در حال حاضر بهترین شیوه ممکن، فعالیت پروژه‌ها با لحاظ تدابیر پیشگیرانه است.

میرزایی با بیان اینکه سیاست کلان دولت تأکید بر لزوم حفظ سلامت عوامل دخیل در انجام پروژه‌ها در کنار عدم تعطیلی و یا تعویق پروژه‌های عمرانی است، توضیح داد: ادامه فعالیت‌های عمرانی باید در چارچوب پروتکل‌های ابلاغی و از جمله نشریه 820 سازمان برنامه و بودجه کشور که در شرف نهایی شدن است، صورت گیرد.

وی، نقش دستگاه‌های نظارت شرکت‌های مهندسین مشاور و به‌ویژه کارشناسان HSE و همچنین سرپرستان کارگاه‌های شرکت‌های پیمانکاری را در کنترل اقدامات بهداشتی در محیط کارگاه‎‌ها، غربالگری شاغلین در پروژه‌ها، آموزش مداوم آنها و نیز رعایت ضوابط فاصله‌گذاری اجتماعی برای پیشبرد فعالیت‌ها در این چارچوب‌ها مهم برشمرد.

مدیر نظام فنی و اجرائی استان در پایان ابراز امیدواری کرد دستگاه‌‌های اجرائی، پیمانکاران و سایر عوامل ذی‌ربط با همکاری یکدیگر و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در قراردادهای فی‌ مابین به‌گونه‌‌ای عمل کنند که شرایط ادامه فعالیت‌های عمرانی با رعایت الزامات بهداشتی فراهم شده و با کمترین آسیب به سلامتی شاغلین و همچنین خسارت به پروژه‌ها و پیمانکاران بتوانیم از وضعیت پیش آمده عبور کنیم.

انتهای پیام/60026/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول