اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

مصوبه‌ جدیدی از سوی وزارت علوم برای پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی نداریم

برگزاری آزمون قاعده و قانون خود را دارد و نمی‌شود به یکباره روال کار را تغییر داد و اگر بنا به تغییر باشد و پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی صورت بگیرد باید وزارت علوم و مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای در این باره اعلام کنند.

مصوبه‌ جدیدی از سوی وزارت علوم برای پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی نداریم

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، دنیا در چند ماه گذشته میزبان ویروسی ناخوانده به نام کرونا شده که باعث فلج شدن زندگی مردم در اقصی نقاط جهان شده است. در این بین قشر دانشجو احساس می‌کنند بیشترین آ‌سیب را دیده‌اند به طوری که در حال حاضر بسیاری از دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی در کشور درخواست دارند که پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی صورت بگیرد.

 خبرنگار فارس در این باره با چند نفر از مسؤولان به گفت‌وگو پرداخت که در زیر می‌خوانید. 

* پذیرش دانشجو باید طبق قانون آزمون انجام شود

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در این باره می‌گوید: پذیرش دانشجو یک بحث قانونی است و باید طبق قانون آزمون برگزار شود. سابقه تحصیلی باید معنا پیدا کند. در آموزش و پرورش یک سابقه تحصیلی داریم و یکسری آزمون‌های استاندارد در سطح ملی از دروس مشخص است به طوری که در دانشگاه‌های کشور چنین سابقه‌‌ای نداریم؛ بلکه با وجود سرفصل‌های مشخص در دانشگاه‌ها ممکن است برخی از دروس با سلایق اساتید از کتاب‌های مختلف تدریس شود. 

وی معتقد است که برخی از اساتید در برگزاری امتحانات سختگیر هستند، برخی نمره بالا برای دانشجویان اعمال می‌کنند و این به این معنی نیست که دوره تحصیلات تکمیلی سوابق تحصیلی باشد و سابقه استاندارد برای چنین کاری وجود ندارد. 

* مصوبه‌ جدیدی از سوی وزارت علوم برای پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی نداشته‌ایم

همچنین محمد بیرانوند عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است: برگزاری آزمون قانون و قاعده خود را دارد و نمی‌شود به یکباره روال کار را تغییر داد و مصوبه جدیدی در این رابطه نداشته‌ایم. 

بیرانوند می‌گوید: داوطلبان از طریق کنکور وارد دانشگاه‌ می‌شوند و ادامه تحصیل می‌دهند و مصوبه یا دستورالعمل جدیدی از سوی سازمان سنجش و وزارت علوم تعریف نشده است. ممکن است بعضی از دانشگاه‌ها خیلی داوطلب نداشته باشند و می‌شود برای آنها تدبیری دوباره اندیشید ولی برای صندلی‌های پرمتقاضی قطعاً باید از طریق آزمون دانشجو پذیرفته شود و برای تغییر چنین امری باید از طریق سازمان سنجش و وزارت علوم اقدامات لازم صورت بگیرد.

* آزمون تحصیلات تکمیلی طبق ضوابط برگزار خواهد شد

جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران نیز درباره چگونگی پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی بر اساس سوابق تحصیلی در دوران شیوع کرونا می‌گوید: رشته‌هایی که پرمتقاضی هستند کماکان از طریق آزمون انتخاب خواهند شد و وزارت علوم این اختیار را به دانشگاه‌ها نداده است که صرفا برمبنای سوابق تحصیلی دانشگاه انتخاب شوند. مطابق ضوابط فعلی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌هایی که پرمتقاضی هستند از طریق آزمون انتخاب خواهند شد. 

وی می‌گوید: تقریباً زمان برگزاری آزمون تحصیلات تکمیلی قطعی و با توافق ستاد ملی کرونا ابلاغ شده است. ما شاهد حضور دانشجویان در جلسات امتحانی و برگزاری آزمون‌ دوره تحصیلات تکمیلی خواهیم بود و برمبنای آن هم پذیرش از طریق سازمان سنجش صورت خواهد گرفت. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول