اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

رئیس‌جمهور: فروش سهام عدالت را تسهیل کنید/ منشأ فداکاری مردم ایران در مبارزه با کرونا قرآن و ائمه( ع) هستند

حسن روحانی گفت: فروش سهام عدالت را تسهیل کنید. هر کسی می‌خواهد به بانک مورد علاقه خود برود و سهام خود را بفروشد. این کار توسط شورای عالی بورس مصوب شد.

رئیس‌جمهور: فروش سهام عدالت را تسهیل کنید/ منشأ فداکاری مردم ایران در مبارزه با کرونا قرآن و ائمه( ع) هستند

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در جلسه هیات دولت ضمن اشاره به رفتار امیرالمومنین (ع) با ابن ملجم گفت: انصافا به تاریخ که برمی‌گردیم و نگاه می کنیم حادثه سحرگاه امروز (۱۹ رمضان) یکی از دردناکترین حوادث تاریخ بشر بود، یعنی همان هنگام طلوع فجر که آن دست ناپاک حرکت کرد و شمشیر به فرق مبارک امیرالمومنین (ع) رفت مردم دو ندا شنیدند؛ یک ندا این بود که به مردم گفته شد که پایه‌های هدایت ریخت و ویران شد و چه جور یک انسان می‌تواند به مقام و جایگاهی برسد که زندگی او معادل با هدایت جامعه و بشریت و شهادتش معادل با فروریختن بنای هدایت جامعه باشد.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر از آن حرکت شمشیر بدتر کلمه‌ ای بود که این قاتل به کار برد «الحکم لله لا لک یا علی» حکومت از آن خداست و از آن تو نیست ای علی، و این جمله بسیار تکان دهنده است.

روحانی خاطر نشان کرد: انسانی که همچین جمله ای را بیان می‌کند، علی الظاهر به خدا معتقد است و مبنا را حکومت الهی بر بشر می‌داند. اما در عین حال جهل دینی و افراط این آدم او را به بدترین عمل در تاریخ کشاند و این درس بزرگی برای همه ماست؛ که دین‌دار بودن، شریعت‌مدار بودن بدون تعقل، تفکر و بدون عدالت و تعادل و بدون میانه‌روی و تهجد نمی‌تواند برای ما مسیر هدایت را مشخص کند والا اگر آدم اعتقادی داشته باشد که درست نباشد همان اعتقاد باعث انحراف او و بزرگترین لطمه به جامعه بشری می‌تواند باشد. 

وی با اشاره به رفتار امیرالمومنین (ع) از شب ۱۹ رمضان تا ساعات پایانی عمرشان، تصریح کرد: رفتار ایشان بسیار عجیب بود در آن حالت وقتی به خانه آوردنش این بود که ابن ملجم که امروز دست شماست اسیر است با او مدارا کنید کجا در تاریخ می‌توانیم پیدا کنیم مولایی با این عظمت توجه‌اش این است که با اسیر مدارا شود.

روحانی ضمن اشاره به وصیت امام علی (ع) در ساعات آخر عمر شریفشان بیان داشت: امیرالمومنین (ع) فرمودند که به خاطر کشته شدن من خونریزی به پا نکنید دو دستگی درست نکنید، به خاطر من یک نفر اگر بناست کشته شود باید کشته شود، بیش از یک ضربت حق ندارید به او بزنید ما به همچون امام و متقدایی در تاریخ افتخار می‌کنیم که همه زندگی اش از روز اول عرفان، انسانیت و حقوق انسان‌ها و دستگیری از ایتام و جهاد در میدان نبرد بود.

وی ادامه داد: درست است که به خاطر شب قدر شب‌ها را زنده نگه می دارند و احیا دارند اما در این شب‌ها نام و عشق به امیرالمومنین هم جایگاه خود را دارد و ما باید در پیشگاه خداوند شکر گذار باشیم.

رئیس جمهور اظهار داشت:  این که در این حادثه ویروس کرونا جایگاه ملت ما با دیگر ملت های جهان متفاوت است، این همه انفاق، دستگیری، بسته‌های معیشتی و کمک‌های مردمی در سراسر کشور به خاطر همین عشق به ائمه و امیرالمومنین است. هیچ کجا در مبارزه با کرونا همچنین فداکاری از سوی مردم نیست و ریشه این فداکاری و ایثار پزشک و پرستار و انفاق مردم و کمک آنها در فرهنگ دینی، اسلامی و ایرانی ما است که  منشا آن قرآن مجید، زندگی پیامبر و امیرالمومنین و ائمه است.  

*در این شرایط سخت مردم با آرامش زندگی می کنند

وی با تاکید بر اینکه در این شرایط سخت مردم با آرامش زندگی می کنند اظهار داشت: ما در روزهای سخت تاریخی قرار داریم اما مردم با شهامت و متانت و با آرامش زندگی می‌کنند که این آرامش مردم بسیار مهم است؛ اینکه مردم دستگیر هم هستند و به همدیگر کمک می کنند، ریشه آن به فرهنگ ما و خاندان رسالت و امیرالمومنین بر می‌گردد.

رئیس جمهور با اشاره به بازگشایی محدود بخشی از مساجد و مراکز مذهبی در کشور، خاطر نشان کرد: دیشب برای ساعاتی مساجد ما برای مراسم احیا باز شد. نگرانی‌ بود که اگر مساجد باز شود تا چقدر مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی عمل می‌کنند؛ اما دیشب یک مراسم ویژه بود و دل‌ها سوخته تر از همیشه بود. مراعات اصول و اخلاق و رفتار مردم در تاریخ ماندگار است. همان که رهبر معظم انقلاب بیان فرمودند آنچه واقع می‌شود در این روزها باید ثبت و درست نقل شود.

* مردم این شب نوزدهم از شب نوزدهم‌های دیگر متاثرتر بودند

وی تصریح کرد: مردم این شب نوزدهم از شب نوزدهم‌های دیگر متاثرتر بودند  از این که نمی‌توانستند به امکان مقدس بروند.  اما آنجاهایی که رفتند همه اصول را مراعات کردند و تمدن اسلامی و ایرانی و سرمایه اجتماعی را نشان دادند. کجای دنیا هست که بدون قوه قهریه مردم تنها با سفارش و توصیه این گونه دقیق عمل کنند.

رئیس جمهور ضمن اشاره به فعالیت صدا و سیما در شب قدر گفت: چقدر خوب دیشب صدا و سیمای ما این کمبود و مشکل را با دوربین‌ها و تصویر و پخش در سراسر کشور جبران کرد و آن حال معنوی را به خوبی منتقل کردند. 

*تسلیت روحانی به خانواده شهدای نیروی دریایی ارتش

روحانی با اشاره به حادثه شهادت تعدادی از پرسنل نیروی دریایی ارتش، گفت: برای ما بسیار جای تاسف و تاثر بود که جوانان نیروی دریایی خود را در یک حادثه دلخراش از دست دادیم.

وی ادامه داد: شنیدن این خبر برای ما سخت بود ولی مردم در سراسر کشور و همه مسئولان ابراز همدردی کردند. با صراحت و با تواضع به خانواده شهدا می‌گویم همه دولت را سهیم در غم خود بدانید. دلایل این موضوع در آینده روشن و پس از مشخص شدن، برای مردم بیان می‌شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: رزم در آب جایگاه دیگری در روایات ما دارد؛ همه جا ایستادگی، ایثار و شهادت مقدس است اما رزم و شهادت در دریا، اجر آن  ده برابر رزم در زمین است. خانواده آنها بدانند همه مردم در غم‌شان سهیم هستند و امیدواریم این گونه حوادث در جمع رزمایش‌ها و تمرینات نظامی ما به حداقل کاهش یافته و بتوانیم نظم دقیقی را شاهد باشیم.  

وی با اشاره به اینکه از اواخر بهمن که این ویروس آغاز شد تا پایان اردیبهشت که نزدیک آن هستیم، کار بزرگی انجام شده است، تصریح کرد: مردم، نیروهای مسلح، بخش اقتصاد، نهادهای عمومی غیردولتی، بسیج، سپاه، نیروی انتظامی، ارتش، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها و غیره همه حضور داشتند. رسانه‌ها فداکاری کردند اما یک بار سنگینی هم بر دوش دولت به عنوان وظیفه بود. خداوند ما را لایق این آزمایش سخت و سنگین قرار داده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: هرکسی، دولتی، ملتی و جمعی مورد آزمایش‌های بسیار سنگین قرار نمی‌گیرد؛ دولت و ملت ایران امروز در یک آزمایش سخت بی‌نظیر قرار گرفتند. درست است که ملت‌های دیگر نیز سهیم هستند ولی هیچ ملتی نیست که دو سال مداوم زیر ضربات سنگین و حصر باشد و این بیماری و ویروس وارد کشور شود. من که سراف ندارم اگر هست تاریخ دانان بگویند.  

وی ادامه داد: من یاد ندارم کاخ سفیدی به این صورت در آمریکا ظاهر شده باشد؛ تا این حد ضد بشر، تا این حد با قساوت قلب و بی‌رحم؛ تا این حد ناتوان؛ یک جمع ناآشنا. وقتی وزیر امور خارجه این کشور را می‌بینید، انگار یک کلام الفبای سیاست نخوانده است.  

*بدترین و شرورترین حکومت در آمریکا بر سرکار است

رئیس جمهور اظهار داشت: بدترین و شرورترین حکومت در آمریکا بر سرکار است،کدام حکومت را می‌شناسید که فرمانده نظامی ما را در هنگام ماموریت ترور کند. آمریکا همیشه تروریست بوده ولی تا این حد بی سابقه است. آمریکا همیشه علیه ملت‌های مستقل و مظلوم حرکت کرده اما در شرایط این بیماری عالم‌گیر برای ورود دارو اذیت می‌کند.

* تسهیلات تا پایان خرداد ۹۹ هر چه سریع‌تر پرداخت شود

وی تاکید کرد: اداره کشور در این شرایط کار سختی است این که سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و سایر بانک ها به صحنه آمدند؛ تسهیلات برای کسب و کارهایی که دچار مشکل شده آغاز شده و تداوم دارد و امیدوارم و تاکید می‌کنم کاری کنید به همه کسب و کارها تسهیلات در همین روزهای اردیبهشت تا پایان خرداد ۹۹ هر چه سریع‌تر پرداخت شود.

روحانی خطاب به دستگاه های اقتصادی گفت: فروش سهام عدالت را تسهیل کنید. هر کسی می خواهد به بانک مورد علاقه خود برود و سهام خود را بفروشد و این کار توسط شورای عالی بورس مصوب شد.همه باید تلاش کنیم دیگر یک فشار مضاعف به مردم وارد نشود.

وی اضافه کرد: این فشار مضاعف قیمت اجناس در بازار است که باید همه مراقبت کنیم عده ای دارند سوء استفاده می کنند اگر همه چیز به صورت طبیعی بود می‌گفتیم پیش آمده ولی عده‌ای سوء استفاده کردند عده‌ای در ماسک و دستکش هم سوء استفاده کردند تا چه برسد به ارز و سکه که در آن هم سوء استفاده کردند. من خواهش می‌کنم همه توان را به کار بگیریم.

روحانی ضمن تشکر از آنهایی که تا دو روز پیش در وزارت صمت فعالیت داشتند، اظهار داشت:  امروز که بار مسئولیت به دوش آقای حسین مدرس خیابانی قرار گرفته است، همه باید کمک کنند تا بار سنگین این مسئولیت ادامه داشته باشد تا شرایط بهتری داشته باشیم. چهار وزارتخانه در یک ساختار جمع شده و به یک وزارتخانه بزرگ تبدیل شده است، مدیریت وزارت صمت بسیار سخت و سنگین است.

رئیس جمهور در انتها بیان داشت: همه باید تلاش کنیم تا با سختی کمتری بتوانیم این روزها را بگذرانیم. مطمئن هستم که از این روزهای سخت می‌گذریم و کارآفرینان ما شرایط را می‌دانند و با غیرت ملی خود تا آخرین دلار را به بانک مرکزی برمی‌گردانند و ان‌شاءالله  جهش تولید در کشور محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول