اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

پساب فاضلاب بندرعباس به‌زودی به منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس می‌رود

عضو هیأت مدیره منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس گفت: به‌زودی به زودی قرارداد انتقال پساب فاضلاب بندرعباس به منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس منعقد می‌شود و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

پساب فاضلاب بندرعباس به‌زودی به منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، شهروز شجاعی گفت: براساس بند دو صورتجلسه شورای حفاظت از منابع آب استان هرمزگان مقرر شد انتقال پساب فاضلاب بندرعباس به منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس برای استفاده صنایع غرب و پالایشگاه بندرعباس در دستور کار   منطقه ویژه قرار گیرد که در حال حاضر با پیگیری مسرانه این مهم در حال رصد است که می‌تواند علاوه بر مزیت‌هایی که برای منطقه ویژه به همراه دارد، برای شهر بندرعباس نیز بسیار حائز اهمیت باشد.

وی افزود: مشکل ورود پساب فاضلاب بندرعباس به دریا سالیان طولانی یکی از پر چالش‌ترین معضلات شهری بود که بوی نامطبوع آن در اطراف خورهای شهر به ویژه خور گورسوزان و همچنین چهره نازیبایی که به ساحل بندرعباس داده بود باعث نارضایتی شهروندان و یکی از اساسی‌ترین مطالبات آن‌ها در سال‌های متمادی بوده است.

عضو هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس اذعان داشت: می‌توان گفت ورود این فاضلاب‌ها به ساحل و خورهای سطح شهر یکی از مشکلات اساسی و  ریشه‌دار شهر بندرعباس  بوده است که امید است با رویکرد مثبتی که استاندار هرمزگان و ریاست هیات عامل سازمان ایمیدرو در این راستا دارند، شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم که در حال حاضر نیز پیگیری‌ها در حال انجام و اقدامات موثری صورت گرفته است  و به زودی شاهد انعقاد قرارداد و شروع عملیات اجرایی خواهیم بود.

وی  با بیان اینکه چالش‌های زیست محیطی این پروژه حل خواهد شد و این آب به چرخه تولید خواهد آمد، اظهار داشت  پساب جمع‌آوری شده در شبکه فاضلاب بندرعباس تا سقف 80 هزار متر مکعب در روز می‌رسد که خط انتقالی حدود 22 کیلومتر برای آن در نظر گرفته شده است؛ ایستگاه پمپاژی که در تصفیه‌خانه بندرعباس قرار گرفته پساپ را به مخزن 10 هزار متر مکعبی پمپاژ می‌کند و از آنجا به صورت صقلی به سمت منطقه ویژه خواهد رسید.

شجاعی اضافه کرد: منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس امید دارد بتواند این پروژه را با شرکت  سرمایه‌گذاری که در سال 94 با آبفای استان قرارداد تضمینی انعقاد کرده و با ارائه یک پکیج یک پارچه که شامل تصفیه مقدماتی، انتقال، تصفیه تکمیلی و شیرین‌سازی این پساب، به بهره‌برداری برساند و آب مورد نیاز صنایع غرب بندرعباس را تامین کند.

مشاور ارشد اجرایی منطقه ویژه خلیج فارس ادامه داد: حدود 600 میلیارد تومان برای پروژه انتقال پساب فاضلاب بندرعباس با کیفیت استاندارد تخلیه به آبهای سطحی  منطقه ویژه سرمایه‌گذاری خواهد شد که این عدد سرمایه‌گذاری نهایی بر پروژه نیست چرا که برای بررسی دقیق این مسئله باید طرح مالی سرمایه‌گذار توسط مشاوران مورد بازبینی قرار گیرد که مسئولیت این پروژه به شرکت «تلاش‌گران ژرف اندیش» که به صوزت تخصصی در زمینه طراحی مالی پروژه‌های تامین آب فعالیت و در این زمینه روزمه درخشانی دارند، سپرده شده است.

وی افزود: این بودجه 600 میلیارد تومانی شامل مرحله تصفیه مقدماتی و شیرین سازی تکمیلی نیست و این مبلغ برای ارتقا تصفیه خانه بندرعباس، توسعه شبکه فاضلاب شهری، هزینه‌های نگهداری، خط انتقال، تکمیل ایستگاه پمپاژ  و مخزن 10 هزار متر مکعبی صرف خواهد شد. 

شهروز شجاعی خاطرنشان کرد: پروژه انتقال پساب فاضلاب بندرعباس با بازخورد بسیار خوبی از طرف اذهان عمومی و فعالین محیط زیستی همراه شد و امیدی در دل مردم خونگرم و نجیب بندرعباس  برای حل این مشکل به وجود آمد که با اجرای این پروژه بخش عمده‌ای از مشکلات فاضلاب بندرعباس حل خواهد شد.

انتهای پیام/۳۲۶۴

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول