اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان شمالی

از عذرخواهی سردار تا پشت پرده تأمین مواد بهداشتی در خراسان شمالی!

فرمانده سپاه جوادالائمه خراسان شمالی به جزییات اجرای رزمایش مواسات و همچنین برخی مسائل دیگر دراین‌باره پرداخت.

از عذرخواهی سردار تا پشت پرده تأمین مواد بهداشتی در خراسان شمالی!

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، همزمان با شیوع کرونا در کشور و اقدامات مختلف انجام‌شده از سوی مسئولین و مقامات کشوری و استانی، رهبر انقلاب در سخنرانی خود طی روز نیمه شعبان به اجرای رزمایشی گسترده در ماه مبارک رمضان اشاره کردند که این بیانات طرحی عظیم در گسترده کشوری را ایجاد کرد.

گفتگویی که در ادامه با سردار ابوالقاسم چمن، فرمانده سپاه جوادالائمه خراسان شمالی آورده شده، گپ و گفتی صمیمانه درباره اقدامات سپاه استان در رزمایش مواسات و همچنین اقدامات علیه کرونا در استان است.

 

فارس: نخستین اقدامی که پس از بیانات رهبر انقلاب برای اجرای رزمایش مواسات انجام شد چه بود؟

پس از صدور فرمان رزمایش مواسات توسط مقام معظم رهبری، بسیج به‌عنوان نخستین و بزرگ‌ترین نهاد مردمی به این دستور لبیک گفت و این رزمایش را به سپاه استان‌ها ابلاغ کرد. به‌محض صدور این فرمان موضوع با نماینده مقام معظم رهبری در استان درمیان گذاشتیم و با همکاری نهادهای مختلف یک همدلی بین تشکل‌ها ایجاد شد. رئیس ستاد قرارگاه رزمایش مواسات نماینده ولی‌فقیه در استان انتخاب شدند و در این قرارگاه ساختاری تعریف شد که بسیج به‌عنوان بزرگترین تشکل انقلابی، ساختاری را پیشنهاد داد و مصوب شد.

فارس: در صورت امکان ساختار طراحی‌شده برای این رزمایش گسترده در استان را تشریح کنید.

پس از مصوب شدن قرارگاه، چهار کمیته اصلی و یک کمیته نظارتی فعال شد. دبیر ستادی این قرارگاه رئیس ستاد ائمه جمعه انتخاب شدند. دبیر اجرایی آن نیز مجموعه سپاه حضرت جوادالائمه و کمیته رصد و شناسایی نیازمندان با توجه به گستره پایگاه‌های بسیج در استان این امربر عهده بسیج قرار گرفت. هرچند این اقدام شناسایی سخت است اما از عهده بسیج برمی‌آمد که درمجموع. 120 هزار خانوار در استان شناسایی شدند که شامل دو گروه نیازمندان و یا آسیب دیدگان از کرونا بودند.

فارس: نحوه شناسایی و توزیع کمک‌ها به خانوارهای شناسایی‌شده برای جلوگیری از تکرار چطور بود؟

به جهتی که توزیع بسته‌های حمایتی دچار موازی کاری نشود و یک خانواده چند بسته دریافت و خانواده‌ای کمکی دریافت نکند، کمیته جمع‌آوری و توزیع تشکیل شد. لذا بسیج و سپاه موظف بود با دریافت هدایای مقام معظم رهبری به خانواده‌هایی کمک بدهند که تحت پوشش هیچ نهادی نیستند.

کمیته امداد خانواده‌های زیر نظر خود را پوشش دهد و ستاد فرمان اجرایی حضرت امام و بنیاد مستضعفان هم مددجویان بهزیستی، سازمان زندان‌ها و کارگران روزمزد را پوشش دادند. 

با شناسایی انجام‌شده در کمیته رصد ۴۵ هزار نفر تحت پوشش هیچ نهاد و ارگانی نبودند. در این کمیته با حمایت خیرین، شناسایی نوع نیاز نیز انجام شد. زیرا همه نیازمند سبد معیشتی نبودند. شاید برخی نیازمند پرداخت اجاره‌بها مسکن بوده‌اند و یا کمک‌های دیگر نیاز داشتند که تفکیک‌شده و لذا خیرین خصوصاً در حوزه بازار و اصناف کمک شایانی کردند.

 

فارس: جزییات بسته‌ها و اقلام اهداشده به نیازمندان و افراد جامعه هدف را توضیح دهید.

کمیته جمع‌آوری و توزیع بر عهده کمیته امداد بود زیرا قریب به نیمی از جمعیت ۱۲۰ هزار خانوار شناسایی‌شده تحت پوشش این نهاد بودند که متأسفانه جمعیت ۵۴ هزار خانواری را شامل می‌شد.

یکی از سیاست‌هایی که در این رزمایش ابلاغ شد این بود که ما دنبال شناسایی حامیان برای استمرار مواسات برویم و این در دستور کار قرار دارد لذا با پایان مأموریت در ماه مبارک رمضان، فعالیت ما پایان نخواهد یافت.

یکی از سیاست‌های ابلاغی دیگر تأمین ۵۰ درصد از هدایا از خیرین بود که این اتفاق در خراسان شمالی افتاد. طبق آخرین آمار حدود ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از طریق دستگاه‌های مختلف و هدایای مقام معظم رهبری توزیع شده و حدود ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کمک خیرین بوده که این کمک‌ها در موضوعات مختلف مانند اجاره‌بها مسکن و اماکن تجاری، اهدا قرص نان به تعداد ۲۶۰ هزار که توسط ۲۰۰ صنف نانوا انجام شد و یا حدود ۱۲۵ هزار پرس غذای گرم توزیع شده است. 

آخرین آمار سرجمع حدود ۴۵ هزار بسته معیشتی باارزش ریالی بین ۱۱۰ تا ۳۰۰ هزار تومان توزیع شده. همچنین احشامی مانند یک نفر شتر، شش رأس گاو و ۴۰ گوسفند نیز قربانی شده و به نیازمندان اهداشده است. 

در مجموعه سپاه با توجه به حدود ۴۵ هزار خانواده‌ای که تحت پوشش نبودند، ۲۳ هزار بسته معیشتی از هدایای مقام معظم رهبری پیش بینی شده که مرحله‌به‌مرحله دریافت و توزیع می‌شود.

بنیاد علوی نیز از دیگر دستگاه فعال است که مأموریت ویژه‌ای دارد. با توجه به تنوع نیاز، عده‌ای نیز کمک درمانی می‌خواستند که این بنیاد حدود ۲ میلیارد تومان از اعتبار دریافتی را به این سمت سوق داد.

 

فارس: علاوه بر انواع اشاره‌شده کمک‌ها به نیازمندان، چه اقدامات دیگری در کمیته‌های قرارگاه مواسات استان انجام شد؟

در راستای تنوع داشتن خدمات با توجه به نیاز دانش آموزان نیازمند به استفاده از تب لت و یا تلفن همراه هوشمند، بخشی از گروه‌های جهادی خود را برای پوشش این مسئله به‌کار گرفتیم. لذا درمجموع سعی کردیم نیازهای مختلف را احصا کرده و تأمین کنیم.

کمیته فرهنگی و اطلاع‌رسانی سهم ارزشمندی در نهادینه کردن این فرهنگ علوی داشت که دراین‌بین تلاش‌های رسانه‌های مختلف قابل‌تحسین بود و به این واسطه یک الگو ایجاد شد و رهبر انقلاب در این بزنگاه از مشکلات مردم گره‌گشایی کردند.

کمیته نظارت نیز که توسط رئیس‌کل دادگستری استان اداره می‌شد تا از حقوق مردم امانت‌داری شود و در این راستا فقط یک حساب بانکی در سطح استان باز کردیم. اما گروه‌ها و هیئت‌های مختلف شماره‌حساب‌هایی اعلام کردند که ما به جهت پیشگیری از سو استفاده‌های احتمالی خواهشمندیم برای اجرایی شدن بهتر این رزمایش که باید فرماندهی واحد داشته باشد، مردم به شماره‌حساب بانکی اعلام‌شده توسط ستاد مرکزی کمک‌های خود را واریز کنند و کمک‌های هر شهرستان دوباره به خود شهرستان بازخواهد گشت.

فارس: آیا برای مشارکت‌های ارگانی و تشکیلات اداری نیز برنامه‌ریزی‌شده بود؟

بله به‌عنوان مثال کارمندان مجموعه سپاه استان برای کمک به این امر، کسر از حقوق ماهانه خود را ابراز داشتند که این مبلغ به‌حساب مواسات واریز شد. دستگاه‌ها و کارکنان مختلف فعالیت‌های خوبی کردند. بسیاری حقوق خود  را برای کمک به نیازمندان و لبیک‌گویی به رهبر انقلاب کسر کردند. این موضوع باید برجسته شود که مردم با تمام مشکلات به رهبر انقلاب لبیک می‌گویند.

فارس: نحوه توزیع بسته‌های معیشتی برای حفظ کرامت افراد شناسایی‌شده چطور بود؟

حفظ کرامت انسانی شدیداً برایمان مهم بود. به‌هیچ‌عنوان نمی‌خواستیم کرامت افراد اندکی لکه‌دار شود. لذا توصیه می‌کردیم حدالامکان در ساعت پایانی شب‌کار توزیع انجام شود. نمی‌گویم همه رعایت کردند اما تا حد امکان تلاش کردیم. همچنین برای عده‌ای کارتی صادر کردیم و در اختیارشان قراردادیم تا از فروشگاه‌های مدنظر بسته را دریافت کنند و برای عده‌ای نیز مبلغ نقدی واریز کردیم. درواقع تلاشمان این بود کرامت انسانی حفظ شود.

 

 

فارس: در زمان پیش از آغاز رزمایش کمک‌های مردمی در استان به چه صورتی بود؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز جامعه به وسایل بهداشتی مردم پای‌کار آمدند. با یک شروع بسیار ارزشمند در حسینیه شهدای مصلی بجنورد، جمعاً ۲۹۸ کارگاه کوچک و بزرگ در استان شکل گرفت. از یک چرخ‌خیاطی تا حدود ۶۰ چرخ خیاطی در یک کارگاه.  روزهای ابتدایی کار واقعاً سخت بود. نه اعتباری بود و نه کسی قدرت تولید ماسک داشت و نه پارچه تولید پیدا می‌شد اما برخی مردان و زنان خط‌شکنی کردند و با تلاش‌های صورت گرفته توسط استانداری و با همکاری بسیج سازندگی در سایر استان‌ها مشکلات به‌مرور کم شد.

فارس: این کمبودها چطور رفع شد؟

از ۵ استان کشور مواد اولیه را تأمین می‌کردیم. خراسان رضوی، قزوین، کرمان، تبریز و سمنان مواد اولیه بسته‌های بهداشتی تهیه می‌کردیم. از ۲ استان الکل تهیه می‌کردیم. روزانه برای کل استان ما فقط ۱۰۰۰ لیتر اختصاص داده بودند. حمل الکل از قزوین تا اینجا واقعاً دشوار بود. برای تسهیل این امر تمام توان سپاه پای‌کار آمد. خودروهای لجستیکمان را در این ۵ استان به‌کار گرفتیم و بالغ‌بر ۱۰۰ مورد سفر داشتیم. برای ۲ میلیون ماسک چقدر پارچه لازم است؟ این پارچه‌ها بین ۲۹۸ نقطه توزیع شود. یک ناوگان حمل‌ونقل فعالی می‌خواهد که سپاه بدون کمک گرفتن از جایی از پس این مأموریت برآمد. ما سعی کردیم باری را بر دوش کسی نیندازیم و موفق شدیم.

فارس: همکاری نهادهایی مانند علوم پزشکی در استان چطور بود؟

از دانشگاه علوم پزشکی خواستیم فقط بهداشت مواد ما را تأیید کند تا برای مردم مشکلی پیش نیاید و باقی کارها را خودمان انجام می‌دهیم. 

برای ۱۱۷ هزار خانواده روستایی توزیع بسته  در درب منازل داشتیم و ده هزار خانوار نیز در حاشیه شهر این اتفاق را رقم زدیم. تولید ماسک و غربالگری که کمی با تأخیر شروع شد اما طی ۳ هفته به اتمام رسید و مرحله سوم فاصله‌گذاری اجتماعی در ورودی‌های شهرها بود که با کمک سایر دستگاه‌ها انجام شد.

 

فارس: حضور بسیجیان در بخش‌های مختلف اجرای طرح‌های کرونا به چه نحوی بود؟

فاصله گذاری اجتماعی پس از برداشته شدن محدودیت‌ها ازجمله وظیفه‌هایمان بود که 350 بسیجی را ساماندهی کردیم تا بین کسبه با آموزش‌های بهداشتی کرونا را بتوان کنترل کرد. برای این‌که وجهه امربه‌معروف موضوع نیز پررنگ‌تر شود و کار تلطیف شود از 50 طلبه در این امر استفاده کردیم. در همین مرحله بین کسبه‌ای که واقعاً مشکل داشتند حدود 5 هزار ماسک و هزار بطری الکل توزیع شد.

فارس: نقش گروه‌های جهادی در مقابله با شیوع گسترده کرونا در استان به چه میزان و شکلی بود؟

درمجموع ۳۳ هزار بسیجی استان در قالب ۶ هزار گروه در سطح استان فعالیت کردند. امروز نیز در رزمایش مواسات ۱۵۰۰ گروه جهادی با فعالیت ۴ هزار نفر جهاد کردند.

فارس: طرحی به نام شیفت ایثار برگزار شد. در این طرح چه اقدامی انجام شد؟

۶۸ نفر از کادر درمانی در حول برنامه شیفت ایثار اعلام آمادگی کردند و ما نیز ظرفیت هتل لاله را با ظرفیت کامل در اختیارشان قراردادیم تا از این امکانات استفاده کنند. در زمان دفاع مقدس افرادی که به جبهه می‌رفتند در شهرهایی که دور از مرزهای دفاعی بود، آرامش خاطر نسبی وجود داشت هرچند چشم‌به‌راه عضو خانواده بودند، اما در جهاد سلامت این آرامش نسبی نبود. یعنی پزشک در جهاد سلامت در معرض شهادت بود و خانواده‌اش نیز در معرض ابتلا بودند که این امر نباید فراموش شود. در این حوزه جهاد رسانه نیز شکل گرفت. اگر رسانه پای کار جهاد سلامت نمی‌آمد، این موضوع در غربت می‌ماند. واقعاً اصحاب رسانه جهاد کردند و مشکلات کادر درمان و بیماران را نشان دادند تا مردم هشیار باشند.

فارس: به برخی مشکلات اشاره کردید اما ریشه این مشکلات در چه موضوعاتی بود؟

به‌عنوان‌مثال در محلول الکل تولید کشور پایین بود. ما برای یک بار الکل هزار لیتری که سهممان بود، من حداقل با 7 نفر مسئول درجه‌یک استان خودمان و استان هم‌جوار ارتباط می‌گرفتم. واقعاً کار شیرینی بود برایمان اما سخت.  وقتی رهبر انقلاب می‌گویند اقتصاد مقاومتی، اگر اجرا می‌شد و محقق بود، دیگر در این روزها گرفتار نمی‌شویم و ده نفر مسئول دنبال هزار لیتر الکل نمی‌افتند، هنوز هم دیر نشده و باید راهبردهای رهبری را در اقتصاد مقاومتی و رونق و جهش تولید پیش ببریم و فراموش نشود. در این ناخوشی‌ها این راهبردها راه گشا است.  اگر به اقتصاد مقاومتی که رهبر انقلاب بارها بیان کرده‌اند، موردعنایتمان بود به خاطر هزار لیتر الکل ده مسئول به‌زحمت نمی‌افتادند لذا این‌ها درس است پس بیاییم قدردان نعمت ولایت باشیم که چنین راه‌هایی پیش رویمان قرار می‌دهند. ویروس کرونا به رونق اقتصاد مقاومتی خیلی کمک کرد. از آمدن کرونا خوشحال نیستیم اما خداوند برای هر اتفاقی حکمت‌هایی پیش‌بینی کرده. ما نمی‌دانیم حکمت این امر چه بود اما برای ما یک آزمایش بود که به این واسطه فهمیدیم اگر بخواهیم می‌توانیم همان‌طور که خواستیم فضایی شویم و شدیم.

فارس: در راستای قرارگاه پدافند زیستی در استان چه اقداماتی انجام شد؟

یکی از وظایف سپاه دفاع بیولوژیک در قرارگاه پدافند زیستی است. در این قرارگاه که استاندار هر استان مسئولش است، فرماندهان سپاه استان جانشینان قرارگاه‌اند.  شرایط اولیه‌ای که گروه‌های مختلف برای ضدعفونی کردن معابر و اماکن انجام دادند خوب بود اما تجربه کافی را نداشتند به‌عنوان‌مثال برخی دستگاه‌های atm سوخت. در مجموعه نظام به‌صورت این‌چنینی پدافند زیستی را تجربه نکرده بودیم. گروه‌های جهادی سازمان‌دهی شدند و از ظرفیت‌های دستگاه‌ها نیز استفاده شد.

 

فارس: در پدافند زیستی و رزمایش بیولوژیکی چه اقداماتی انجام شد؟

تیپ مردم پایه جوادالائمه وظیفه دارد در پدافند زیستی با تخصص و تجربه  ای دارد در ذیل قرارگاه ثامن‌الائمه قرار گرفت. این قرارگاه سه استان خراسان را مدیریت می‌کند. مسئولیت این بود که قرارگاه زیستی استان ما، برای ضدعفونی معابر و مراکز یک مرحله از بجنورد به مشهد رفت و بخش‌هایی از ضدعفونی خراسان رضوی را انجام دادند و سپس در استان ما نیز از آن دو مرحله انجام شد.

در مرحله نخست در شهرهای شیروان، اسفراین و بجنورد پدافند زیستی را گردان‌های امام حسین انجام دادند و برخی شهرهای دیگر برای روزهای بعد ماند.

ما پیش‌بینی می‌کردیم که طولانی شدن شیوع ویروس در کشور و استان حالت عادی برای مردم ایجاد کند که بعضی از افراد روال عادی در پیش بگیرند و و نسبت به ویروس بی‌تفاوت باشند. چند شهر نگه‌داری شد درجایی که لازم باشد نهیبی به افکار عمومی زده شود که مردم رعایت کنند که برای سلامت خود ۳ شهر بعدی انجام شد  که در این رزمایش نیز بالغ‌بر ۲۵۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی سطوح در این چرخه مصرف شد و ۶۰ هزار لیتر برای الکل نیز تولید شد.

فارس: ساخت محلول‌ها و تجهیزات پزشکی ازجمله ماسک در استان توسط بسیجیان ادامه دارد؟

در این مرحله هنوز هم در برخی از بخش‌ها تأمین گان و ماسک برای دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است و به همراه بخش خصوص کار استمرار دارد.

تولید محلول متوقف‌شده و اکنون بازار اشباع‌شده و اگر احساس شود و گزارشی اعلام شود که نیاز جامعه است هم‌اکنون ۱۰ هزار لیتر محلول بسته‌بندی‌شده آماده هست که اگر شیوع بیشتری کرونا پیدا کرد و نیاز بود توزیع شود. در فروشگاه‌ها نیز محلول‌های ضدعفونی وجود دارد اما اگر جایی نیست اعلام شود که اقدام به توزیع انجام شود. کارخانه‌های الکل نیز در فریمان و مشهد و اسفراین و قزوین نیز ارتباط دارد و آمادگی ارسال روزانه ۵ هزار لیتر به استان وجود دارد.

در ماسک نیز همین‌طور است که اگر نیاز باشد و اطلاع‌رسانی شود ۵۰ رول پارچه تولید ماسک آماده و چرخ‌ها آماده‌به‌کار است و سپاه آمادگی دارد تا در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

فارس: حضور مردم در اجرای رزمایش و مقابله با کرونا چطور بود؟

 

 

فارس: در هنگام شیوع کرونا آیا مأموریت‌های دیگر مجموعه سپاه برقرار بود؟

به گفته رهبر انقلاب سپاه لوکوموتیو قطار انقلاب است که در هر مأموریت ورود می‌کند باید آن را در ریل قرار دهد. سپاه استان در هنگامه کرونا اتاق عمل را کلید می‌زند و به فکر محرومیت‌زدایی جاده پیربز است. وظیفه ما همین است که غفلت از مسئولیت‌ها نباشد. کرونا بحران ایجاد کرد اما مدیریت بحران این است که نارضایتی اجتماعی دیگر ایجاد نشود و مأموریت‌ها غفلت نشود

ما مسئولیت داریم در حوزه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی غفلت نشود و آموزش‌ها انجام شود.  نمی‌توان مانند ادوار گذشته کرسی‌های قرآن باشد اما مسابقات قرآنی در فضای مجازی پیگیری می‌شود. آموزش بسیج در فضای مجازی پیگیری می‌شود اما آنجایی که بسیجی در اردوی شبانه‌روزی باشد محدودیت است به تأخیر می‌افتد. و سایر مأموریت‌ها باید در این بحران به‌پیش برود.

فارس: معنویت در دوران کرونا مورد غفلت واقع شد؟

 

 

فارس: در پایان اگر مطلبی موردنظر هست بفرمایید.

ما در دولت اسلامی مسئولیت داریم که هرکسی در جای خودش کاری را بر مردم انجام دهد و همواره مردم ما بصیر و پای انقلاب هستند و می‌دانند که مسئولین تلاش خود را می‌کنند. دولت و مجموعه نظام به‌عنوان متولیان اداره جامعه هستند و اگر گرفتاری وجود دارد، مردم انتظار دارند البته مردم نظام را از خود می‌دانند آن را برآمده از خود مردم می‌دانند و فاصله‌ای بین مردم و دولت نمی‌دانند، لذا هیچ‌وقت مردم در نظام به این سمت نرفتند که دست روی دست بگذراند که دولت موظف به انجام این کار است.

مردم هرزمانی احساس تکلیف می‌کنند به کمک نظام می‌آیند مثلاً در سیل، مردم خودشان آمدند و بسیج شدند و جلوی آبراه‌ها را بستند و اکنون نیز کسی مردم را اجبار به امور خیر نکرده بلکه با اعتقاد انقلابی و الهی آمده‌اند و بر اساس رسالت و اعتقاد، سیره علوی را پیش می‌گیرند و این حرکت مردم ناشی از اعتقاد باطنی و دینی مردم است. مردم پای‌کار مواسات هستند زیرا پای‌کار اعتقادات خود هستند و امری ولی را واجب العطاعه می‌دانند و تا زمانی که امر مولا اجرا شود پای‌کار هستند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول