اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

بازگشت تقاضا به بازار نفت با کاهش محدودیت‌های اجتماعی

از آنجا که بسیاری از کشورها روند کاهش محدودیت‌های اجتماعی اعمال شده با هدف کنترل شیوع ویروس کرونا را آغاز کرده‌اند تقاضای جهانی نفت در حال افزایش است.

بازگشت تقاضا به بازار نفت با کاهش محدودیت‌های اجتماعی

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، با توجه به آنکه روز به روز بر تعداد کشورهایی که در حال کاهش محدودیت‌های اجتماعی اعمال شده برای کنترل شیوع ویروس کرونا افزوده می‌شود، تقاضای جهانی نفت نیز رو به افزایش گذاشته است.

از چین و اسپانیا گرفته تا آمریکا، مردم آرام آرام در حال بازگشت به اجتماع و استفاده از خودروهای شخصی هستند چرا که روند از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی در این کشورها و ایالت‌های مختلف آمریکا آغاز شده است.

علیرغم آنکه شاهد بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در نقاط مذکور هستیم اما مردم همچنان سعی می‌کنند فاصله اجتماعی را رعایت کرده و در خودروی خود حس امنیت بیشتری نسبت به حمل و نقل عمومی دارند.

پیش‌بینی افزایش مسافرت‌ها و شکل گرفتن انتظار برای رشد سفرهای جاده‌ای برای رفتن به تعطیلات طی تابستان پیش رو در تمام بازارهای مالی چشم انداز رشد تدریجی تقاضای نفت و بنزین را مثبت کرده است.

البته افزایش استفاده از خودروهای شخصی در کشورهای مختلف می‌تواند پدیده‌ای کوتاه مدت باشد و تا زمانی که ترس مردم از حمل  و نقل عمومی بریزد، ادامه خواهد داشت.

اما همین مسئله که به افزایش تقاضا برای بنزین به خصوص در آمریکا‌، منجر می‌شود طی ماه‌های آینده به رشد تقاضای نفت در بازار جهانی کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر همچنان انتظار می‌رود که به خاطر شیوع ویروس کرونا و عدم استفاده مردم از حمل و نقل هوایی، تقاضا برای سوخت هواپیما همچنان پایین باشد چرا که هزاران فروند هواپیمای مسافربری در حال حاضر در بسیاری از فرودگاه‌های جهان زمین‌گیر شده و کشورها هنوز محدودیت‌هایی را در ورودی فرودگاه‌ها در دست اجرا دارند.

شرکت‌های بزرگ نفتی که در زمینه پخش بنزین هم فعالیت می‌کنند می‌گویند مسافرت با خودروهای سواری در حال حاضر محبوب‌ترین نوع حمل و نقل است.

پاتریک پویانه، مدیرعامل شرکت نفتی توتال فرانسه، هفته گذشته گفته بود که استفاده مردم از خودروهای شخصی در حال افزایش است چرا که آنها نسبت به استفاده از حمل و نقل عمومی هراس بیشتری دارند.

جوسو جون ایماز سن میگوئل، مدیرعامل شرکت نفتی رپسول اسپانیا، نیز گفته است حداقل انتظار داریم در آغاز مسیر عادی شدن شرایط شاهد افزایش استفاده از خودروهای شخصی و کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی باشیم.

چین، با توجه به اینکه نخستین کشوری بود که بحران کرونا را پشت سر گذاشت و فعالیت‌های اقتصادی را از سر گرفت، حالا به عنوان نمونه واقعی از سوی دیگر کشورها برای رسیدن به نتایج بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی مورد توجه است.

در بسیاری از شهرهای این کشور شاهد بازگشت ترافیک‌های سنگین به خیابان‌ها، از جمله ووهان هستیم. 

در عین حال استفاده از مترو در پکن، شانگهای و گوانگجو، به ترتیب 53، 29 و 39 درصد نسبت به قبل از شیوع ویروس کرونا کاهش داشته است.

جونیت کازوکوغلو، مدیر بخش تحلیل تقاضای نفت در مؤسسه FGE می‌گوید: با توجه به آنکه مترو، اتوبوس و قطار یکی از نقاط اصلی شیوع ویروس کرونا بوده‌اند مردم به احتمال زیاد از حمل و نقل عمومی کمتر استفاده خواهند کرد.

وی گفت:‌ ممکن است طی سال‌های آینده همچنان شاهد بالا بودن نرخ استفاده از خودروهای شخصی در جهان باشیم و همین امر چشم انداز خوبی را نسبت به تقاضای نفت، ایجاد کند.

بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، مصرف بنزین این کشور در هفته منتهی به یک می 6.664 میلیون بشکه در روز بوده که نسبت به هفته قبل از آن حدود 800 هزار بشکه در روز افزایش داشته است. ما همچنان 2.6 میلیون بشکه روزانه کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که مصرف گاز رو به افزایش گذاشته و احتمالا طی روزهای آینده شاهد افزایش قیمت آن باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول