اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

جایگزینی روزانه ۱۲ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی با بنزین در سبد سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از جایگزینی روزانه ۱۲ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی با بنزین در کشور با اجرای طرح رایگان تبدیل یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودرو عمومی در کشور خبر داد.

جایگزینی روزانه ۱۲ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی با بنزین در سبد سوخت

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شانا، کرامت ویس‌کرمی در نشستی که امروز، (چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت‌ماه) به‌منظور رونمایی از سامانه جدید طرح رایگان گازسوز کردن خودروهای عمومی در محل ساختمان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با حضور حمید قاسمی ده‌چشمه، قائم‌مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و محمدحسین باقری، سرپرست طرح سی‌ان‌جی برگزار شد، گفت: هدف نهایی از انجام این پروژه طبق مصوبه شورای اقتصاد، تبدیل یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودرو عمومی اعم از وانت و تاکسی از طریق اعطای تسهیلات رایگان است که نقش مهمی در صرفه‌جویی در مصرف سوخت کشور دارد.

وی با تأکید بر صرفه اقتصادی بالای این طرح برای کشور افزود: با ثبت‌نام متقاضیان در سامانه جدید و اجرای کامل این طرح، روزانه ۱۲ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی به سبد سوخت کشور افزوده خواهد شد که به همین میزان از مصرف روزانه بنزین کشور کاسته می‌شود.

ویس‌کرمی درباره مزایای تبدیل خودروهای عمومی به گازسوز گفت: این طرح افزون بر صرفه اقتصادی، آثار زیست محیطی و افزایش ارزش نقدی خودروها را به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: هم‌اکنون حدود ۲ هزار و ۴۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور احداث شده است و روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب گاز سی‌ان‌جی در کشور توزیع می‌شود که با توجه به زیرساخت‌های موجود امکان افزایش این رقم تا روزانه ۴۰ هزار مترمکعب نیز وجود دارد.

تسهیل فرآیند ثبت‌نام در سامانه جدید گازسوز کردن خودروهای عمومی

محمد رضایی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این نشست با اشاره به مشکلات فراوان سامانه پیشین ثبت‌نام متقاضیان دوگانه‌سوز کردن خودروها گفت: روزانه پرسش‌ها، ابهام‌ها و شکایت‌های زیادی درباره این سامانه به سامانه تلفنی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بازتاب داده می‌شد که ابهام در زمان و محل مراجعه به کارگاه‌ها و ثبت اطلاعات نادرست از آن جمله بود.

وی افزود: با شیوع بیماری کرونا در سراسر کشور در روند فعالیت کارگاه‌های تبدیل وقفه‌ای به وجود آمد که همین فرصت منجر شد تا با رفع نواقص سامانه پیشین، سامانه جدید را با هماهنگی وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) طراحی کنیم که امروز این سامانه به‌صورت رسمی رونمایی شد و آغاز به‌کار کرد.

وی با اشاره به اینکه در سامانه جدید به نحو چشمگیری از سردرگمی کاربران کاسته خواهد شد، تأکید کرد: در این سامانه به هیچ عنوان اطلاعات نادرست ثبت نشده، نوبت‌گیری به‌صورت شفاف انجام می‌شود و افزون بر آن، کارگاه تبدیل‌کننده مشخص شده و به کاربران اعلام می‌شود.

رضایی تصریح کرد: از یک هفته گذشته عملیات آزمایشی این سامانه آغاز و از روز گذشته تاکنون حدود ۶ الی ۷ هزار درخواست در سامانه دریافت شده است که تنها ۲۰۰ مورد از این تعداد مشمول طرح شناخته شده و ثبت‌نام نهایی و نوبت‌گیری انجام شده است. از هفته آینده فرآیند تبدیل آنها در کارگاه‌ها آغاز خواهد شد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حذف خودکار خودروهایی را که مشمول طرح اعطای تسهیلات رایگان تبدیل نیستند از دیگر مزایای این سامانه معرفی کرد و گفت: با اجرایی شدن این طرح هزینه‌های حمل‌ونقل کالا و مسافر در کشور به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

تاکسی و وانت‌بارها در اولویت تبدیل رایگان قرار گرفته‌اند

حمید قاسمی ده‌چشمه، قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه اولویت اجرای این طرح با تاکسی و وانت‌بارهاست، گفت: ظرفیت اولیه کارگاه‌ها برای گازسوزکردن این دسته از خودروها در نظر گرفته خواهد شد، اما در مراحل بعدی مسافربرهای شخصی از جمله تاکسی‌های اینترنتی (اسنپ و تپسی و...) و نیز مسافربرهای بین شهرها و روستاها نیز مشمول طرح خواهند شد.

وی افزود: تاکسی‌های اینترنتی و مسافربرهای بین شهری و روستایی از طریق فهرستی که وزارت کشور به وزارت نفت ارائه خواهد کرد، به مرور در نوبت تبدیل قرار خواهند گرفت.

ده‌چشمه با اشاره به بارگذاری فهرست کارگاه‌های مجاز تبدیل در سامانه جدید تأکید کرد: پس از ثبت‌نام کاربران، پیامکی به آنها ارسال می‌شود که از این طریق کارگاه و زمان مراجعه به متقاضیان اعلام خواهد شد، البته این کار در سامانه قبلی طراحی نشده بود و کاربر هیچ بازخوردی را دریافت نمی‌کرد.

قاسمی با اشاره به دریافت بیش از ۴۰۰ هزار تقاضا در سامانه پیشین گفت: این در حالی است که تعداد زیادی از این درخواست‌ها اطلاعات درستی نداشتند یا شامل طرح نمی‌شدند که این موضوع منجر به هدررفت زمان زیادی برای پالایش این اطلاعات شده بود و افزون بر آن، برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای ما بر اساس اطلاعات دریافتی با توجه به نادرست بودن آن، ممکن نبود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین با تأکید بر آمادگی زیرساخت‌ها در این سامانه برای دریافت اطلاعات خالص و سرعت گرفتن کار ثبت‌نام، گفت: پیمانکاران طرح نیز هم‌زمان به اطلاعات پنل این سامانه دسترسی دارند و می‌توانند برای کارگاه‌ها و تامین کالا و مباحث مالی برنامه‌ریزی کنند.

قاسمی درباره روند ثبت‌نام در سامانه جدید گفت: ترجیح ما این است که متقاضیان مجدد در سامانه جدید ثبت‌نام کنند، اما تلاش می‌کنیم در هفته‌های آینده دامنه این دو سامانه را تلفیق کنیم و نوبت‌دهی‌ها در سامانه پیشن را نیز مدنظر قرار دهیم.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول