اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  غرب از نگاه غرب

کرونا فرصت خطرناکی را برای قبضه کامل قدرت در اختیار ترامپ قرار داده است

پرفسور جیسون استنلی نویسنده کتاب های «فاشیسم چگونه عمل می کند: سیاست های ما و آنها» و «تبلیغات چگونه عمل می کند» ، هشدار می دهد که همه گیری ویروس کرونا فرصتی را در اختیار رژیم ترامپ قرار می دهد تا کارزار خود علیه قانون اساسی، دمکراسی، حقوق بشر، منزلت انسانی و آزادی در سطح تمامی عرصه های جامعه آمریکا بیشتر به پیش ببرد.

کرونا فرصت خطرناکی را برای قبضه کامل قدرت در اختیار ترامپ قرار داده است

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: لحظه قضاوت فرا رسیده است. آمریکا حتما مرتکب اشتباه های بزرگی شده که همزمان هم عوارض همه گیری ویروس کرونا دامنگیر آن شده و هم دونالد ترامپ.
تمامیت گرایانی چون ترامپ عاشق مصیبت ها و فجایع هستند. چرا که آنها فقط می توانند ویران کنند نه اینکه چیزی بیافرینند، تمامیت گرایان از چنین لحظات مصیبت و ترسی برای بسط دادن قدرت خود استفاده می کنند.
دونالد ترامپ وقتی از خود به عنوان یک «رئیس جمهور جنگ» نام می برد، به همین واقعیت اشاره دارد. چنین ادبیاتی تنها در ظواهر سطحی چون پیچیدن خود در یک پرچم از سوی ترامپ واستفاده از واژگانی توخالی درباره «فداکاری» و «شجاعت» و «قهرمان گرایی» خلاصه نمی شود بلکه نشان از چیزی بسیار بدتر و شوم تر دارد. ترامپ به عنوان یک «رئیس جهور جنگ» در حال قرار دادن خود در جایگاهی فراتر از قانون و اعلام قرار داشتن کشور در یک وضعیت اضطراری است.
من اخیرا با پرفسور جیسون استنلی استاد دانشگاه ییل و نویسنده کتاب های «فاشیسم چگونه عمل می کند: سیاست های ما و آنها» و «تبلیغات چگونه عمل می کند» گفتگویی داشتم. او در این گفتگو هشدار می دهد که همه گیری ویروس کرونا فرصتی را در اختیار رژیم ترامپ قرار می دهد تا کارزار خود علیه قانون اساسی، دمکراسی، حقوق بشر، منزلت انسانی و آزادی در سطح تمامی عرصه های جامعه آمریکا بیشتر به پیش ببرد.
استنلی همچنین توضیح می دهد که چگونه اعتراضات جعلی مربوط به ویروس کرونا که طرفداران ترامپ در میشیگان و سایر بخش های کشور به راه انداخته اند، نمونه ای از انواع نیروهایی هستند که جنبش های فاشیستی و تمامیت گرا از جمله آدولف هیتلر و رژیم نازی را به قدرت رسانده اند.
استنلی توضیح می دهد که از نظر او کالج ها و دانشگاه های آمریکا مکان های کلیدی آموزش تفکر انتقادی و شهروندی مشارکت گرند و به همین دلیل است که کاپیتالیست های گنگستر، نوفاشیست ها و دیگر نیروهای دست راستی در حال استفاده از همه گیری کرونا به عنوان دستاویزی برای تضعیف بیشتر سیستم تحصیلات عالی کشورند.
در ادامه گفتگوی مرا با استنلی می خوانید:
-در این لحظه اعتصابات اجاره ای و دیگر اشکال اعتراض در سطح ایالات متحده در واکنش به  وخامت و ویرانی اقتصادی که همه گیری ویروس کرونا و واکنش دولت ترامپ در قبال به آن موجب شده جریان دارد. بدون هیچ شکی نارضایتی در هوا موج می زند.
-اگر نارضایتی هم اکنون در هوا موج نزند، پس قرار است کی بزند؟ در نظر داشته باشید چه اتفاقی بر سر مشوق های اقتصادی آمده است. تریلیون ها دلار به ثروتمندترین افراد و بزرگ ترین شرکت ها داده شده است. به نظر شما مردم متوجه این نمی شوند؟
ثروت هنگفتی تحت پوشش به اصطلاح انگیزش اقتصادی- فرضیه ای که از هیچ جهت اثبات نشده- در اختیار ثروتمندترین آمریکاییان قرار گرفته است. ایده پشت این کار این است که دادن پول به ثروتمندان آمریکایی  می تواند به مردم متوسط کمک کند. بیایید ببینیم چه اتفاقی می افتد وقتی که مردم متوسط به این نتیجه می رسند آیا این حرف حقیقت داد یا خیر. امیدوارم که لحظه کنونی، لحظه بسیج مردمی باشد.
-انتخابات سال 2020 به سرعت نزدیک می شود. بعد از نزدیک به چهار سالی که از حکومت دونالد ترامپ می گذرد، دمکراسی آمریکایی در چه وضعی است؟ ما در کجای داستان ترامپ و تمامیت گرایی آمریکایی قرار داریم؟
- تبلیغات یعنی انکار واقعیت. مثل وقتی که دونالد ترامپ می گوید «من تاکنون بهترین کار ممکن را انجام داده ام. کنفرانس های مطبوعاتی سوررئال او یک مثال دیگر است. ترامپ توانسته است از همه گیری کرونا برای تبدیل کردن فضای رسانه های خبری کشور به یک چشم انداز تمامیت گرایانه بزرگ استفاده کند. او توانسته است به مدت یک ماه هر روز دو ساعت و نیم بر صفحه تلویزیون ظاهر شود. چنین چیزی در جوامع تمامیت گرا اتفاق می افتد. حاکمیت تمامیت گرایانه ترامپ در واقع نشانه ای است از مشکلی که در حزب جمهوریخواه وجود دارد. ایالات متحده هم اکنون در وضعیتی قرار دارد که در آن حزب اقلیت از نظر تعداد مردمی که نمایندگی می کند، بسیاری از نهادهای کشور را به تعطیلی کشانده است.
مشکل ایالات متحده این است که تا پیش از این نیز یک دمکراسی ناقص بوده است. وقتی چنین قبضه حزبی شدیدی بر نهادهای کشور وجود داشته باشد، آیا واقعا به تصرف قدرت از سوی یک فاشیست یا تمامیت گرا نیازی هست؟ با تقسیم بندی غیرمنصفانه حوزه های رای گیری، سرکوب رای دهندگان، کنترل دادگاه ها و دشوار کردن رای دهی به  طرق دیگر، نیازی به یک تصرف قدرت آشکار و سرنگون کردن دمکراسی از طریق یک جنبش اقتدارگرایانه وجود ندارد تا فرد تقریبا همان سطح از قدرت و کنترل را اعمال کند.
-شما چه برداشتی از کابوس این ملغمه رویدادها یا ترکیبی از یک رژیم تمامیت گرا و همه گیری ویروس کرونا دارید؟
-مفهوم «اضطراری» برای فاشیسم مفهومی ضروری محسوب می شود. ترامپ در حال استفاده از این همه گیری برای حکومت کردن به میل خود است. یک نمونه دیگر تصرف قدرت تمامیت گرایانه از طریق «وضعیت های اضطراری» نظیر نحوه کنترل قدرت از سوی هیتلر و نازی ها در آلمان است که  یک وضعیت اضطراری را تولید و بعد ادعا می کند که به قبضه کل قدرت نیاز است.
در مقایسه، ویروس کرونا یک وضعیت اضطراری واقعی محسوب می شود. دولت های تمامیت گرا در سراسر جهان در حال استفاده از این همه گیری به عنوان دستاویزی برای قبضه بیشتر قدرت هستند. در ایالات متحده این اتفاق با استفاده ترامپ و جمهوریخواهان از این همه گیری به عنوان پوشش محافظ برای فساد گسترده صورت گرفته است. با پاکسازی بازرس های کل از سوی ترامپ به راستی هیچ نظارت مستقلی بر دولت او وجود ندارد.
برای مثال جامعه خبر ندارد پول لایحه کمک  به خسارات ویروس کرونا واقعا کجا می رود. همچون سایر تمامیت گرایان، وضعیت اضطراری ویروس کرونا، برای ترامپ راهی است تا اهداف و سیاست های خود را با سرعت بیشتر و با نظارت و احتمالا مقاومت کمتری به انجام برساند.
- از نظر از کارانداختن مقاومت در برابر فاشیسم این روش چگونه عمل می کند؟
- اگر ما نتوانیم از نظر فیزیکی کنار هم جمع شویم، این وضعیت کار مقاومت را دشوارتر می کند. دانشگاه ها مراکز مقاومت محسوب می شوند و  به همین دلیل است که همیشه از سوی فاشیست ها و تمامیت گرایان مورد هجمه قرار می گیرند. دانشگاه ها مکان هایی برای آزادی بیان، به پرسش گرفتن دولت و مشارکت در ایده های چالش آور درباره رابطه بین قدرت و جامعه هستند.
- چه اتفاقی می افتد وقتی که یک سیستم تحصیلی تفکر انتقادی و شهروندی مشارکت گر را آموزش نمی دهد؟ چنین سیستم تحصیلی چه نوع شهروندانی را تولید می کند؟
- این شهروندان دمکراتیک نخواهند بود، قادر به درک و فهم، تغذیه و مشارکت در و برای حفاظت از یک دمکراسی سالم نخواهند بود. شهروندان دمکراتیک صاحبان قدرت را به نقد می کشند. این کاری است که آنها انجام می دهند.
هدف این تمامیت گرایان و دست راستی ها در ایالات متحده، تقلیل دادن و جایگزین کردن تفکر انتقادی در علوم انسانی و اجتماعی با برنامه های درسی و آموزش های شغلی مبتنی بر «کتاب های بزرگ» است.
نویسنده: شانسی دو وگا (Chauncey DeVega) از نویسندگان سایت
منبع: https://b2n.ir/352949

انتهای پیام. 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول