اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

سربازی، اینترنت، ارشد، سجام و دانشگاه فرهنگیان؛ مروری بر پیگیری مطالبات شما در هفته گذشته

این گزارش مروری است بر مهم‌ترین پیگیری‌های انجام‌شده برای سوژه‌های شما در «فارس من». از مشکلات احراز هویت غیرحضوری سجام گرفته تا افزایش سن پذیرش دانشگاه فرهنگیان.

سربازی، اینترنت، ارشد، سجام و دانشگاه فرهنگیان؛ مروری بر پیگیری مطالبات شما در هفته گذشته

به گزارش خبرگزاری فارس؛ تب کرونا فروکش کرد؛ مشکلات آن ولی هم‌چنان باقی است. عمده‌ مطالبات مردم این‌روزها در «فارس من» مستقیم یا غیرمستقیم مرتبط با تبعات بیماری است. موضوعاتی مثل مشکلات اعزام جوان‌ترها به سربازی، نگرانی‌ها برای برگزاری آزمون‌‌های سراسری و صفوف به‌هم فشرده مردم در دفاتر پیشخوان‌ برای ورود به بورس! بعضی از آن‌ها را هفته گذشته پیگیری کردیم؛ این گزارش مروری است بر مهم‌ترین آن‌ها.

 

۱| تداوم سرگردانی برای ورود به بورس؛ احراز هویت مجازی وعده‌ای که عملی نشد

روزگار خوب بورس ادامه دارد؛ صفوف خلق‌الله را برای ورود به بازار سرمایه طولانی‌تر از همیشه است. چاره‌ای نیست؛ سقوط آزاد ارزش پول ملی در کنار تورم حالا نجومی، افکار عمومی را حسابی نگران کرده است. مردم برای حفظ سرمایه‌هاشان هم که شده این‌روزها از هر پیشنهاد مناسبی استقبال می‌کنند. بورس احتمالاً یکی از آخرین راه‌ها است؛ ساز و کاری که می‌تواند نقدینگی سرگردان را به سمت تولید و اشتغال هدایت کند.

اقبال پرشمار مردم اما روند احراز هویت آن‌ها را برای ورود به بازار سرمایه دچار اشکال کرده است. دفاتر پیشخوان خدمات دولت این روزها شاهد حجم عظیم کسانی است که برای همین مراجعه کرده‌اند؛ در این کرونا بازار! وقتی که باید حسابی «فاصله‌گذاری اجتماعی» را مراعات کرد. وزیر اقتصاد هفته گذشته قول داده بود روند احراز هویت سامانه «سجام» را غیرحضوری کند. دژپسند ۱۶ اردیبهشت از راه‌اندازی سامانه‌ای هوشمند برای انجام این کار بصورت مجازی خبر داد.

 

وعده‌ی آقای وزیر اما عملی نشد. صفوف به‌هم پیوسته مقابل دفاتر پیشخوان ادامه داشت. موضوعی که نگرانی‌های افکار عمومی را برانگیخت. تواتر سوژه‌های ثبت‌شده در این‌باره در «فارس من» گواه ماجرا است. مثلاً این یکی که از مسؤلین می‌خواست بخاطر کرونا هم که شده روند احراز هویت را کاملاً غیرحضوری کنند. یا این کمپین که از خلف وعده‌ی مسؤلین سجام گلایه کرده و دیگر نواقص این سامانه را برشمرده بود.

همکاران من در گروه اقتصادی هم در گزارشی به‌تفصیل وعده‌های عمل‌نشده و گلایه‌های مردم در «فارس من» را بازخوانی کردند. (اینجا) هم‌چنین مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی «سجام»  پاسخگو بود. حسین فهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ما از نهایی شدن امورات احراز هویت غیرحضوری و راه‌اندازی آن ظرف حداکثر همین هفته خبر داد: «این سامانه در مراسمی با حضور وزیر اقتصاد و برخی مقامات رونمایی می‌شود تا گام مهمی برای ورود سهامداران به بازار سرمایه برداشته شود.»

 

غیرحضوری شدن فرایند احراز هویت حتماً هم می‌تواند دغدغه‌های مردم را کاهش دهد، هم صفوف به‌هم پیوسته مقابل دفاتر پیشخوان را پراکنده کند.

 

۲| کرونا و گرفتاری دانشجویان سرباز؛ وزارت علوم: با نیروی انتظامی مکاتبه کرده‌ایم

سربازی از آن مشکلات عجیب‌وغریبی است که همه پسرهای ایرانی را درگیر می‌کند. دو سال خدمت وظیفه در بعضاً دورافتاده‌ترین نقاط کشور بدون کمترین دستمزد یا امکاناتی. دلسوزان و کارشناسان تاکنون ایده‌های متفاوتی برای اثربخش کردن این دوران ارائه کرده‌اند؛ ایده‌هایی که مع‌الاصف کم‌تر به منصه اجرا رسیده است. در «فارس من» هم کمپین‌های فراوانی درباره نواقص مختلف خدمت وظیفه به‌ثبت رسیده؛ برای اطلاعات بیش‌تر این گزارش را بخوانید.

حالا در این کرونابازار و با تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، دوران معافیت تحصیلی خیلی‌ها به‌پایان رسیده. موضوعی که موجبات دغدغه و نگرانی بچه‌ها را فراهم کرده است. برای همین گروهی از آن‌ها با تشکیل یک کمپین در «فارس من» خواستار تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان شدند: «با توجه به‌تعویق آزمون‌های سراسری، خواهشمندیم مدت زمان معافیت از سربازی دانشجویان هم تا زمان عادی شدن وضعیت تحصیل تمدید شود.»

 

بی‌تعارف مطالبه مهمی است؛ همکاران من در گروه علمی-دانشگاهی پیگیر ماجرا شدند. مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «از چند هفته قبل مذاکراتی با معاونت وظیفه ناجا برای تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان انجام داده‌ایم. موضوع را چند روز دیگر از من مجدد پیگیری کنید.» پیگیری شد. آن‌طور که مجتبی صدیقی می‌گوید نظام وظیفه هم‌چنان به این درخواست وزارت‌خانه پاسخ نداده و موضوع نیازمند پیگیری‌های بیشتر است.

مطالبه دانشجویان به‌جا است؛ اطمینان داشته باشید همکاران من تاحصول نتیجه پیگیر ماجرا هستند. اخبار تکمیلی را در فارس بخوانید.

 

۳| مطالبه ده‌ها داوطلب در «فارس من»؛ مرحله دوم آزمون ارشد را استانی کنید  

تداوم محدودیت‌های تردد و قطع زنجیره انسانی تنها ساز و کار شناخته شده برای شکست کرونا است. برای همین مطالبه داوطلبان آزمون ارشد کاملاً منطقی به‌نظر می‌رسد. مطالبه‌ای که در آن از وزارت‌خانه درخواست شده تا مرحله دوم کنکور برخی رشته‌ها را این‌بار «استانی» برگزار کند. موضوعی که در صورت اجرا می‌تواند اثر قابل توجهی در کاهش رفت‌وآمدهای میان‌استانی داوطلبان داشته باشد. کمپین آن‌ها از این پیوند قابل دسترسی است.

موضوع روی میز همکارانم در گروه علمی-دانشگاهی قرار گرفت. آن‌ها هم مطالبه‌ی به‌جای دانشجویان را با مسؤلین سازمان سنجش در میان گذاشتند. فاطمه زرین آمیزی سخنگوی جدید سازمان در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «با توجه به روش‌هایی که قبلاً انجام شده، محدودیت‌هایی وجود دارد. سازمان سنجش در حال تنظیم دستورالعمل‌هایی برای برگزاری آزمون ارشد یا آزمون‌هایی که امتحان عملی و مصاحبه دارند، است.»

 

وی افزود: «همه تلاش ما این است که سفر دانشجویان را کمتر کنیم. این پیشنهاد مخاطبان «فارس من» را هم در کمیته‌های تخصصی مطرح می‌کنیم تا در صورت امکان لحاظ شود.» امیدواریم؛ باور بفرمایید همین یک اقدام تاحدود زیادی می‌تواند ترددهای غیرضرور دانشجویان را کاهش دهد. خبرنگار فارس هم‌چنان پیگیر ماجرا است.

 

۴| گرانی بسته‌های اینترنت؛ سازمان تنظیم مقررات: مردم تخلفات را گزارش کنند

کرونا کار و کاسبی خیلی‌ها را مجازی کرد. چاره‌ای نبود؛ برای کاهش رفت‌وآمدهای غیرضرور بهترین راه ارائه‌ی خدمات از بستر وب بود. از معلم‌ها گرفته تا دانشجویان و فروشندگان و مجموعه‌های خدماتی. ترافیک کاربران هم طبعاً برای همین افزایش یافت. کمترین توقع از دولت و اپراتورها، ارائه بسته‌های ارزان‌تر برای همراهی بیشتر با مردم بود. موضوعی که بارها و بارها هم از جانب وزیر جوان مورد اشاره قرار گرفت. هرچند انگار تا اجرایی شدن فاصله فراوانی دارد!

مخاطبان «فارس من» که این‌طور گزارش کردند. آن‌ها با تشکیل یک کمپین از افزایش بهای بسته‌های مختلف اینترنت آن هم درست مقارن با آموزش‌های مجازی مدارس و دانشگاه‌ها انتقاد کردند. حامیان پویش معتقدند: «با شیوع کرونا و آغاز آموزش مجازی قیمت بسته‌های اینترنت زیاد و حجم بسته‌ها کم شده‌است؟» کمپین آنها خیلی زود مورد توجه قرار گرفت و صدها امضا بعنوان حمایت جمع کرد.

 

همکاران من موضوع را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیگیری کردند. پیمان قره‌داغی مدیر کل حفاظت از حقوق مصرف‌کنندگان این سازمان به خبرنگار ما گفت: «برای بسته‌های اینترنت همه اپراتورها تعرفه وجود دارد. سقف تعرفه برای سیم‌کارت دائمی در هر گیگ ۴۲ هزار تومان است. اگرچه اپراتورها بین ۳ تا۴ هزار تومان به فروش می‌رسانند. برای سیم‌کارت‌های اعتباری هم یک‌ونیم برابر بیشتر از دائمی‌ها است. یعنی هر گیگ ۶۲ هزار تومان.»

 

وی اضافه کرد: «اپراتورها در چهارچوب مصوبه کمیسیون تعرفه‌های خود را اعلام می‌کنند. اگر مصادیقی مبنی بر افزایش خارج از تعرفه وجود دارد مردم اعلام کنند تا بررسی شود.»

 

۵| عاقبت یک مطالبه قدیمی؛ سن ورود به دانشگاه فرهنگیان افزایش می‌یابد؟

دانشگاه فرهنگیان متقاضیان زیادی دارد؛ گذشته از سطح علمی، تضمین‌ استخدام دانشجویان در آموزش‌وپرورش خیلی‌ها را متقاضی ثبت‌نام در آن کرده است. دانشگاهی که البته از قدیم برای پذیرش دانشجو شرایط سخت‌گیرانه‌ای مانند گزینش و محدودیت سنی لحاظ می‌کند. شرایطی که پیوستن خیلی از علاقمندان به حرفه‌ی معلمی را عملاً ناممکن کرده است.

کمپین اعتراض به شرایط سنی پذیرش دانشگاه فرهنگیان، از آن قدیمی‌های «فارس من» است. پویش آن‌ها دی‌ماه ۹۸ به‌ثبت رسید. همان زمان بسیار مورد توجه قرار گرفت و هزاران امضا بعنوان حمایت جلب کرد. لُب خواسته‌ی آن‌ها افزایش سقف پذیرش سنی دانشگاه به ۲۴ سال است: «قبولی در کنکور سال های اخیر بسیار سخت شده است. برای اجرای عدالت هم که شده خواستار افزایش شرط پذیرش سنی به ۲۴ سال در شرایط پذیرش داوطلبان کنکور هستیم.»

 

موضوع را از خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان پیگیری کردیم. وی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «در حال تلاش هستیم تا شورای عالی آموزش‌وپرورش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان را به ۲۴ سال افرایش دهد. برای این‌که علاقه‌مندان بتوانند امکان ورود پیدا کنند. سایر موارد و شروط اما به قوت خود باقیست و تغییری نکرده است.» بسیار خوب؛ امید که تلاش‌های آقای رئیس هرچه سریع‌تر ثمر دهد. «فارس من» هم‌چنان پیگیر ماجرا است.

 

واپسین ساعت‌های ماه مبارک رمضان است؛ خوش بحال کسانی که قدر دانسته‌اند. در این ساعت‌ها، همین حالا بچه‌های «فارس من» را فراموش نکنید. برای ما دعا کنید؛ برای آن‌که هرچه می‌توانیم برای بررسی و پیگیری مطالبات شما تلاش کنیم. برای توفیقات بیش‌تر مردم؛ برای رهایی از بیماری. چشم‌های خیلی‌ها این روزها دل‌تنگ آسمان است!

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول