اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

«سقز کوردی»، گنجی در گنجینه‌های زاگرس+ تصاویر

سقز صمغ، رزین یا شیره غلیظ درختی به نام بنه یا درخت پسته وحشی است. معمولا از تنه این درخت در فصل خزان به طور طبیعی یا با دادن شکاف، صمغی خارج می‌شود که در فارسی به آن سقز گویند و در آدامس مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین خواص درمانی و صنعتی زیادی دارد.

«سقز کوردی»، گنجی در  گنجینه‌های زاگرس+ تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، سقز را با نام‌های مختلفی می‌شناسند از بنه و پسته کوهی گرفته تا کندر و جزو یکی از مفیدترین گیاهان دارویی و یا شیره درختانی است که خواص دارویی فراوانی دارد.

سقز، یک ماده چسبناک مشتق شده از درخت پیستاکیالنتیسوس است که چیوس سقز نامیده می‌شود. این درخت به طور طبیعی در شمال آفریقا و کشورهای شرقی دریای مدیترانه هم رشد می‌کند. به عنوان یک مکمل، سقز در کپسول‌هایی موجود است و یا می‌توان آن را به عنوان آدامس جوید. قبل از استفاده از سقز به عنوان یک درمان گیاهی با یک ارائه کننده خدمات بهداشتی واجد شرایط مشورت کنید.

رائد ناصری فر کارشناس مردم شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: درخت بنه دارای شیره خام با مصارف دارویی و صنعتی زیاد است و از میوه آن به عنوان گیاه دارویی استفاده می‌شود، این درخت زمینه صادرات دارد، در ارز آوری نقش  ایفا می‌کند و در طب سنتی نیز کاربرد دارد.

وی افزود: اواخر فصل بهار در برخی از مناطق جنگی استان ایلام برداشت شیره یا صمغ درخت بنه آغاز می‌شود، در بازار و پیاده روهای شهر ایلام به صورت بسته بندی‌های کوچک تهیه و فروخته می‌شود.

مهمترین منابع سقز ایلام

این کارشناس مردم شناسی ادامه داد: مسیر شهرستان اسلام آباد به سمت ایلام، چم سرخ صالح آباد، تنگ بیجار، تنگ کافری، کوه نخجیر، کلگ نقی، سیاه کوه ایلام، دینار کوه مهمترین کانون‌های تولید سقز این محصول خدادادی است.

ناصری فر خاطر نشان کرد: گشتن در میان کوهستان در کنار درختان بنه و کاسه گلی به اصطلاح کوردی(کوچله) از خاک رس و تیغ زدن درخت و سرازیر شدن شیره یا صمغ به داخل کاسه گلی حکایت مربوط به این بسته‌های کوچک است.

وی گفت: متاسفانه جنگل‌های بنه منطقه به دلیل بهره برداری‌های بی‌رویه و همچنین بهره‌برداری در سال‌های خشک که درخت نیاز به استراحت دارد صدمات جبران ناپذیری دیده‌اند که امید است با افزایش آگاهی از نابودی آن جلوگیری به عمل آید.

به گفته این کارشناس، این اثر در سال ۱۳۹۷ به شماره ۱۷۷۴در فهرست آثار ملی توسط وی به ثبت رسیده است.

مصرف بنه و خواص بی‌نظیر آن

در خصوص خاصیت درمانی سقز سجاد عسگرزاد طبیب طب سنتی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: سقز در کل طبع گرم و خشک دارد، طیبعت سقز تازه گرم و خشک و سقز خشک شده گرم و خیلی خشک است.

وی افزود: جویدن سقز سبب پاکسازی معده و دستگاه گوارش می‌شود، در درمان یبوست، پوسیدگی دندان و جلای آن، رفع بوی بد دهان و تقویت چشم و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«بنه» در زبان محلی ایلام(درخت ون) از پتانسیل اقتصادی، ظرفیت‌های سرمایه گذاری و اشتغالزایی فصلی برای شهروندان ایلامی است، درخت بنه یا ون که در اکثر نقاط جنگلهای زاگرس یافت می‌شود، کانون اصلی تهیه سقز است که استخراج شیره این درخت از ساقه درخت بنه است.

انتهای پیام/9708

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول