اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تداوم حاشیه‌ها در یک پروژه کلان مشهد/ مشاور: تعلل شهرداری برای «مطالعات محیط‌ زیستی» شک‌برانگیز است

مشاور پروژه کمربندجنوبی مشهد، با بیان اینکه شروع مطالعات محیط زیستی منوط به انعقاد قرارداد است، تصریح کرد: قرارداد از طرف ما امضا شده، اما متوجه تعلل شک‌برانگیز شهرداری در امضای قرارداد و قطعی کردن موضوع نمی‌شویم.

تداوم حاشیه‌ها در یک پروژه کلان مشهد/ مشاور: تعلل شهرداری برای «مطالعات محیط‌ زیستی» شک‌برانگیز است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، انجام مطالعات محیط زیستی پروژه کمربند جنوبی شهر مشهد که قرار بود فصل‌الخطاب حاشیه‌ها و تعیین کننده سرنوشت این پروژه پرمناقشه باشد این روزها خودش حاشیه‌ای بر حاشیه‌ها افزوده است.

بیستم فروردین ماه سال جاری، خلیل الله کاظمی معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، از بکارگیری یکی از مشاورین عالی محیط زیست کشور برای انجام مطالعات زیست محیطی کمربند جنوبی در اواخر سال 98 خبر داد و اظهار کرد: دانشگاه فردوسی مشهد هم قرار است به‌عنوان دستگاه ناظر بر این مطالعات نظارت داشته باشد و مقرر شده در 6 ماهه اول سال جاری گزارش اولیه را به ما ارائه کنند.

ایراد دانشگاه فردوسی مشهد به ارزیابی اولیه مشاور

بنابراین، خبرنگار فارس برای اطلاع از روند مطالعات در گام اول به سراغ کارگروه ناظر مطالعات در دانشگاه فردوسی مشهد رفت و نتیجه را جویا شد.

عضو گروه نظارت بر مطالعات محیط زیستی مشاور در این باره به خبرنگار فارس گفت: مشاور پروپوزال اولیه‌ای از ارزیابی‌های زیست محیطی کمربند جنوبی را به ما ارائه کرد، ایراداتی به آن گرفتیم و باید ارزیابی‌های مجدد با توجه به شرایط منطقه انجام گیرد.

مهدی کلاهی خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیکی کمربند جنوبی به شهر انتظار ما این بود که ارزیابی دقیق‌تری از شرایط منطقه صورت بگیرد، چرا که پروپوزال‌هایی که برای مناطق دور از شهر و در بیابان‌ها تهیه می‌شود برای کمربند جنوبی که در کنار مشهد است مناسب نیست.

تبدیل کمربند جنوبی به منطقه تفرجگاهی؛ یک نظر نادرست و غیر اصولی

وی افزود: شنیده‌ام که مشاور طرح پس از بازدیدی که از کمربند جنوبی داشته، از ادامه ارزیابی‌ها منصرف شده چرا که در همان بازدید اثرات تخریب را خیلی زیاد و غیر قابل جبران تشخیص داده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، تبدیل کمربند جنوبی به منطقه تفرجگاهی را یک نظر نادرست و غیراصولی توصیف کرد و ادامه داد: قصد دارند مسیر کمربند جنوبی را تبدیل به یک طرقبه شاندیز یا حتی چالیدره دیگر کنند تا بتوانند در آمد کسب کنند، طبیعت این منطقه فقط از طریق تبدیل به یک پارک طبیعی حفاظت شده حفظ می‌شود.

عملیات آسفالت وسط تفرجگاه عمومی!

کلاهی با اشاره به اینکه آسفالت از مصالحی است که برای انسان و طبیعت ضررهای ثابت شده علمی دارد، افزود: امروزه حتی در پارک‌های داخل شهر هم سعی می‌شود از عناصر طبیعی استفاده شود این در حالی است که شهرداری به بهانه ایجاد پارکینگ در کمربند جنوبی( که بنا بر اظهار خودشان قرار است تبدیل به پارک تفرجگاهی شود) آنجا را آسفالت کرده است!

فرشته تقی زاده فعال محیط زیست در مشهد هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد به بازدید اسفندماه شهردار از ادامه تخریب‌ها در کمربند جنوبی اشاره کرد و گفت: شهردار مشهد در این بازدید گفت که در صحبتی که با دکتر مخدوم مشاور طرح مطالعات داشتیم، اعلام کرده‌اند این منطقه به لحاظ محیط زیستی اصلا مناسب احداث جاده(کمربند جنوبی) نیست.

قرارداد مشاور مطالعات محیط زیستی کمربند جنوبی هنوز در مرحله امضا است

مرور این اظهارات و نقل قول‌ها، ضرورت گفت‌وگو با مشاور طرح را نمایان کرد که خبرنگار فارس برای رفع ابهام در نهایت به سراغ وی رفت.

مجید مخدوم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: قرارداد ما برای انجام مطالعات محیط زیستی کمربند جنوبی با شهرداری مشهد در مرحله امضا است و زمانی که قرارداد منعقد شود ما کار مطالعات محیط زیستی این پروژه را آغاز می‌کنیم و بعد از 6 ماه هم کار را تحویل می‌دهیم.

رییس هیات مدیره انجمن ارزیابی محیط زیست ایران افزود: تا کار پژوهشی را انجام ندهم نمی‌توانم اظهار نظر قطعی درباره ادامه کار کمربند جنوبی داشته باشم، به شهردار مشهد هم گفته شرطم برای انجام این مطالعات این است که اختیار داشته باشم که این طرح را در صورتی که مورد تایید نباشد رد یا اصلاح کنم.

وی در حالی‌ که مخالفت منتقدان کمربند جنوبی را سیاسی خواند تخریب‌های انجام شده را قابل حل دانست و تاکید کرد: ما تخریب‌های انجام شده در مسیرکمربند جنوبی را قابل حل می‌دانیم اما باز هم تاکید دارم تا پایان بررسی‌ها نمی‌توانیم نظر قطعی ارائه کنیم.

استاد محیط زیست دانشگاه تهران، تصریح کرد: شهرداری مشهد باید زودتر تعیین تکلیف کند که اگر می‌خواهد مطالعات محیط زیستی کمربند جنوبی انجام شود قرارداد را منعقد کند و اگر قرار نیست انجام شود ما هم تکلیف خود را زوتر بدانیم چرا که بابت این پروژه، مطالعات و کارهای زیادی را به حالت تعلیق درآورده‌ایم.

تعلل شهرداری مشهد در انعقاد قرارداد با مشاور

مخدوم با بیان اینکه شروع مطالعات محیط زیستی کمربند جنوبی منوط به انعقاد قرارداد است، تصریح کرد: قرارداد از طرف ما امضا شده اما متوجه تعلل شک برانگیز شهرداری مشهد در امضای قرارداد و قطعی کردن موضوع نمی‌شوم، حتی چندین بار موضوع را از مهندس کاظمی( معاون عمران شهرداری مشهد) و مشاور شهردار جویا شده‌ام و خواسته‌ام زودتر تعیین تکلیف شود.

گفتنی است؛ در ۲۳ اسفندماه ۹۶ در پی اعتراض فعالان محیط زیست به تخریب طبیعت و انفجار کوه‌ها برای احداث کمربندجنوبی مشهد، به دستور شورای حفظ حقوق بیت المال این پروژه متوقف و مقرر شد شهرداری برای این طرح مطالعات محیط‌زیستی انجام دهد؛ حالا باید بررسی کرد چرا پس از گذشت ۲۶ ماه، انجام مطالعات محیط زیستی این پروژه هنوز در مرحله انعقاد قرار داد است؟ انعقاد این قرارداد و تعیین تکلیف پروژه، منافع چه کسانی را به خطر می‌اندازد؟ آیا مدیریت شهری مشهد، با این تعلل به دنبال خرید زمان برای خود است؟ ارتباط بین این تعلل و مصوبه ستاد تدبیر استانداری خراسان رضوی در رابطه با تکمیل پارکینگ در مسیر کمربند جنوبی چیست؟ اینها سوالاتی است که خبرنگار فارس برای یافتن پاسخ‌شان با معاون عمران شهردار مشهد تماس گرفت اما موفق به گفت‌وگو با وی نشد.

====================

گزارش از: معصومه مومنیان

====================

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول