اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

مشکلاتی که دست و پای کوهنوردان را برای صعود می‌گیرد

کوهنوردی در ایلام یکی از رشته‌های مستعد برای قهرمان پروری است، اما این رشته نیز همانند دیگر ورزش‌ها با یکسری از مشکلات و کمبودها مواجه است که در صورت رفع نشدن آن ورزشکاران راه سختی در پیش دارند.

مشکلاتی که دست و پای کوهنوردان را برای صعود می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، توسعه و نهادینه سازی ورزش در جامعه نیازمند فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در خصوص اهمیت ورزش است این روش در جامعه می‌تواند عامل بازدارنده بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خصوصا در این برهه از زمان باشد.

تامین زیرساخت‌ها در حوزه ورزش یکی از مهمترین اولویت‌هاست، اولویتی که مسوولین و دستگاه‌های اجرایی بایستی اهتمام ویژه‌ای را برای توسعه بیش از پیش آن داشته باشند.

کوهنوردی و صخره نوردی یکی از ورزش‌های خاص و دشوار است، کشور ایران و بخصوص استان ایلام نیز به علت وجود کوه‌ها و صخره‌های فراوان، ورزشکاران جویای نام را به فتح و صعود از این کوه‌ها و قله‌ها وسوسه می‌کند.

ورزش کوهنوردی یکی از ورزش‌هایی است که در صورت بی‌توجهی به حوزه زیرساختی آن فراموش خواهد شد، ورزشی که از سال 59 با تشکیل هیات کوهنوردی توسط پیشکسوت این رشته، استاد عبدالمحمدی شروع به کار کرد و از درجه 80 به بعد کوهنوردان ایلامی با صعود به قلل خارجی مانند آرارات ترکیه، کلیمانجارو و تانزانیا فصل جدیدی از کوهنوردی در استان را رقم زدند.

 اما استان ایلام به علت جغرافیای خاص خود که در رشته کوه زاگرس واقع شده دارای ۲ آب و هوا منطقه معتدل و سرد، و نیمه جنوبی آن نیز آب و هوای گرم است که این نشان از ظرفیت کم‌نظیر این رشته در حوزه کوهنوردی است.

موضوع کوهنوردی و صخره نوردی به عنوان یکی از ورزش‌های جالب و سخت، خبرنگار فارس را بر آن داشت تا با رئیس هیات کوهنوردی در استان ایلام مصاحبه‌ای داشته باشد و از مشکلات حوزه این ورزش اطلاعاتی جویا شود.

نبود خانه کوهنورد مشکل اساسی کوهنوردان است

محمد جلال پاشاپوریان رئیس هیات کوهنوردی و صخره نوردی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: استان ایلام نیاز به خوابگاه مناسب و نیز خانه کوهنورد دارد تا کوهنوردان سایر نقاط کشور بتوانند از این امکانات استفاده کنند و صعود راحت تری به قلل استان همچون کان صیفی، و دیگر قلل کبیر کوه داشته باشند.

وی افزود: به عنوان یک کوهنورد ضمن صعود به اکثر قلل مرتفع ایران همچون آرارات در کشور ترکیه و آرگاتس در ارمنستان و نیز آیلند در کشور نپال، ولی در چند سال اخیر به علت بالا بودن هزینه‌ها، متاسفانه از لحاظ مالی امکان صعود به قلل مرتفع خارجی را نداشته‌ام.

رئیس هیات کوهنوردی ایلام تصریح کرد: با پشتیبانی از کوهنوردان و سنگ‌نوردان می‌توان شاهد حضور جوان ایلامی بر بلندترین قلل ایران و سکوهای قهرمانی باشیم، قهرمانی که نیازمند نگاه‌های مثبت مسوولین ارشد در دولت است.

پاشاپوریان بیان کرد: هزینه خرید لوازم فنی برای کوهنوردان یکی از مشکلاتی است که اکثر صخره نوردان و کوهنوردان با آن مواجه هستند که انشاءالله هر چه زودتر این مشکل حل شود.

به زودی مشکل خانه کوهنورد در ایلام حل می‌شود

مظفر علی شائی مدیرکل ورزش و جوانان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار فارس در ایلام، مطرح کرد: برای احداث خانه کوهنورد پیگیر ایجاد یک سالن به صورت مشارکتی هستیم و انشاءالله هر چه زودتر این مشکل برطرف خواهد شد.

وی به اقدامات انجام گرفته در حوزه ورزش صخره نوردی اشاره کرد و افزود: شناسایی صخره‌های طبیعی و استاندارد سازی آنها، تعمیر دیواره صخره نوردی در سالن شهدا و پیگیری اسپانسر جهت ساخت دیواره سنگ‌نوردی از جمله پاره‌ای از خدمات عنوان کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان ایلام به ظرفیت کوهنوردی در استان اشاره کرد و  تصریح کرد: خوشبختانه پتانسیل انسانی و طبیعی وجود دارد و انشاءالله با برنامه ریزی و تامین اعتبار به فعلیت در خواهد آمد.

انتهای پیام/970813

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول