اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

داستان اهدای عضو از زبان پدر اهدای عضو ایران

پدر اهدای عضو ایران به تشریح چگونگی صدور فتوای پیوند عضو توسط حضرت امام خمینی (ره) پرداخت.

داستان اهدای عضو از زبان پدر اهدای عضو ایران

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، ایرج فاضل پدر اهدای عضو ایران، در نشست خبری به تشریح روند اهدای عضو در کشور پرداخت و گفت: داستان پیوند اعضا در ایران بسیار جالب است به طوری که در دهه‌های اخیر به تدریج شکل گرفته و این موضوع امری افتخار آمیز است.

وی افزود: زمان اول انقلاب در فاصله کوتاهی با جنگ تحمیلی مواجه شدیم و مسائل پزشکی به مجروحان جنگی اختصاص داشت هرچند مشکلاتی که در سایر زمینه‌ها بروز می‌کرد کم اهمیت نبود، یکی از مسایل و مشکلات آن دوران موضوع دیالیز بیماران کلیوی بود و به دلیل اینکه همه اقلام مورد نیاز آنها از خارج از کشور تامین می‌شد، عده‌ای جان خود را از دست می‌دادند. لذا پیوند کلیه در بحبوحه جنگ آغاز شد و به تدریج چون عمل موفقی بود این اقدام از سوی بیماران مورد استقبال قرار گرفت و پیوند کلیه به تدریج شروع شد و پزشکانی در این حوزه پرورش یافتند و خوشبختانه هیچ بیماری به خارج از کشور منتقل نمی‌شد.

وی افزود: امروز پیوند کلیه در تمام استان‌ها انجام می‌شود و بیماران ما ناچار نیستند برای این اعمال به خارج از کشور بروند، چون انسان دو کلیه دارد می‌ـواند یکی را هدیه کند و ما از این طریق پیوند فامیلی را پیش می‌بردیم و یکی از منبع عضو افرادی هستند دچار مرگ مغزی می‌شدند، لذا این موضوع نیازمند قانون و فتوای شرعی بود که حضرت امام (ره) به عنوان اولین فقیه شیعه این فتوا را صادر کردند و این موضوع راهگشای این اقدام بزرگ بود.

فاضل گفت: قانون نیز 2 بار در مجلس رد شد و بار سوم تصویب شد و سپس در شورای نگهبان دچار مشکل شد که با کمک بزرگان حل شد و امروز سال به سال با کوشش تیم بزرگ پزشکان و فعالین این قسمت وضعیت ما بهتر از سال گذشته است و هرسال در حال پیشرفت هستیم.

به گفته وی، وقتی این تقاضا خدمت امام تقدیم شد کمتر از نیم ساعت چندین سوال فرمودند و این فتوا به دست ما رسید، سوالات ایشان محدود بود و مبتنی بود بر آنچه ذکر شده بود و ما توضیح دادیم که امکان پیوند از مرگ مغزی وجود دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول