اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از جمله ادامه تلاش‌های آمریکا در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران، تا سفر یک روزه پامپئو به سرزمین‌های اشغالی و گفت‌وگو درباره ایران.

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شامل تحولاتی بود از ادامه تلاش‌های آمریکا در راستای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران و سفر یک روزه پامپئو به سرزمین‌های اشغالی و گفت‌وگو درباره ایران تا رایزنی ظریف و سرپرست وزارت خارجه افغانستان و توافق برای تشکیل هیأتی مشترک به منظور بررسی اخبار منتشر شده مبنی بر وقوع حادثه در مرز مشترک ۲ کشور.

*افغانستان

از جمله تحولات هفته‌ گذشته رایزنی تلفنی ظریف و اتمر بود. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان یکشنبه شب (۲۱ اردیبهشت ماه) تلفنی گفت‌و‌گو کردند. در این گفت‌‌وگوی تلفنی آخرین تحولات سیاسی این کشور و ابتکار منطقه‌ای برای صلح در افغانستان مورد گفت‌و‌گو و تبادل نظر قرار گرفت.

طرفین در این تماس تلفنی توافق کردند تا ۲ کشور با همکاری یکدیگر و با تشکیل هیأتی مشترک، حادثه به‌ وقوع پیوسته در مرز مشترک ایران و افغانستان را مورد رسیدگی قرار دهند.

عباس موسوی نیز که پیش از این هرگونه اقدامی از سوی مرزبانی ایران در این خصوص را رد کرده بود در هفته‌ای که گذشت در گفت‌وگویی عنوان کرد که براساس تحقیقات کمیته حقیقت یاب ایرانی، وقوع حادثه برای تعدادی از اتباع افغانستان نه در قلمرو ایران بوده و نه نیروهای ایرانی در این حادثه دخالتی داشته‌اند.(جزییات بیشتر)

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در هفته‌ای که گذشت ضمن محکوم کردن حملات تروریستی اخیر در افغانستان، از گسترش دامنه خشونت‌ها در این کشور ابراز نگرانی کرد.

* تحریم 

در هفته‌ای که گذشت، گروهی از نمایندگان پارلمان اروپا با ارسال نامه‌ای به بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر ضرورت رفع تحریم‌ها علیه ایران و چند کشور دیگر تأکید کردند.

وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا نیز دستورالعملی را برای اجرای سخت‌گیرانه‌تر تحریم‌ها علیه ایران، سوریه و کره شمالی منتشر کردند.

علاوه بر این، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز روز جمعه ۲۶ اردیبهشت ماه گفت که برای کمک به ایران به منظور مبارزه با کرونا تحریم‌ها علیه ایران باید رفع یا تعلیق شوند.(جزییات بیشتر)

مشاور ارشد نامزد احتمالی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا هم در اظهاراتی با بیان اینکه هم طرفداران و هم مخالفان برجام درباره تحریم‌های ایران اشتباه می‌کردند، گفت، تحریم‌ها نتیجه دلخواه کاخ سفید را در پی نداشت.(اینجا بخوانید)

*آمریکا معیاری برای ارزیابی تلاش‌های ضدتروریستی نیست

اقدام وزارت خارجه آمریکا در قرار دادن نام جمهوری اسلامی ایران به همراه چهار کشور دیگر به بهانه «عدم همکاری با آمریکا علیه تروریسم» در لیست سیاه از جمله تحولات هفته‌ گذشته بود که در این خصوص سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این اقدام گفت: آمریکا با سابقه ایجاد، تامین مالی و تسلیحاتی گروه‌های تروریستی مختلف، اعمال تروریسم دولتی و حمایت آشکار از یک رژیم تروریستی دیگر، معیاری برای ارزیابی تلاش‌های ضدتروریستی نیست.

*مشارکت آمریکا در برجام

در پی ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر مشارکت این کشور در برجام، اولیانوف دیپلمات ارشد روسیه ادعای آمریکا درباره اینکه این کشور یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در برجام است را «توهم» خواند.

وزیر خارجه ایران نیز در اظهاراتی در واکنش به اظهارات برایان هوک درباره برجام با بیان اینکه به «هوک» ربطی ندارد که درباره برجام نظر دهد، در واکنش به ادعاهای آمریکایی‌ها، گفت: از کسانی که می‌گویند ماده ضدعفونی بخورید تا کرونا نگیرید، بعید نیست بگویند در قطعنامه‌ای که رسما از آن خارج شده‌اند، عضو هستند.(اینجا بخوانید)

علاوه بر این، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز پنجشنبه شب ۲۵ اردیبهشت ماه در توئیتی نوشت: همان کسانی که درباره تزریق مواد شوینده برای پاک کردن بدن از ویروس کرونا خیالبافی می‌کردند، مدعی شراکت در برجام شده‌اند.

 

 

وزیر خارجه ایالات متحده نیز در هفته‌ای که گذشت با اشاره به سالروز خروج این کشور از برجام، مدعی شد آمریکایی‌ها و منطقه غرب آسیا بعد از این اقدام در صلح بیشتری هستند.(اینجا بخوانید)

*هیچ مذاکره‌ای با آمریکا در میان نیست

وزیر امور خارجه ایران همچنین در اظهاراتی با بیان اینکه هیچ مذاکره‌ای با آمریکا در میان نیست، گفت: دولت کنونی آمریکا به جای بهانه‌تراشی، باید رفتارش را اصلاح کند.

از سوی دیگر، در پی اظهارات محمدجواد ظریف درباره اینکه آمریکایی‌ها از سال ۱۳۹۷ تاکنون به اعلام آمادگی ایران برای مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی پاسخی نداده‌اند و واکنش معاون وزارت امنیت داخلی آمریکا، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات بی اساس معاون وزارت امنیت داخلی آمریکا درباره تبادل زندانیان، خطاب به مقامات این کشور گفت: به مزخرف گفتن خاتمه دهید و هموطنان ایرانی به گروگان گرفته شده را آزاد کنید.

 

 

*تلاش واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران

در هفته‌ای که گذشت،  «مورگان اورتاگوس»  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اصرار بر تلاش‌های این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، عنوان کرد که آمریکا هرگز اجازه دستیابی ایران به سلاح اتمی را نمی‌دهد.

برایان هوک نماینده وزارت امور خارجه آمریکا نیز در ادامه اظهارات مقامات آمریکایی و تلاش آنها برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در اظهاراتی خاطرنشان کرد که واشنگتن از هر روشی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران استفاده می‌کند.(اینجا بخوانید)

 

 

فاکس نیوز نیز هم در این زمینه گزارش داد که دولت آمریکا در راستای افزایش فشار بر شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران نشستی غیرعلنی در این شورا برگزار کرده است. براساس این گزارش، آمریکا روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه اعضای شورای امنیت را به نشستی پشت درهای بسته برای بحث درباره قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دعوت کرده است.(اینجا بخوانید)

اولیانوف نماینده روسیه در سازمان ملل در وین نیز هم با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران گفت که جدالی سخت در شورای امنیت پیش رو است.

کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو (+) نیز در هفته‌ای که گذشته در مصاحبه با ریانووستی عکس العمل ایران به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی را شدید خواند و همچنین گفت که پاسخ جمهوری اسلامی به هرگونه ماجراجویی نظامی آمریکا سخت خواهد بود.

یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه مسکو نیز اعلام کرد که احتمالاً بعد از منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، مذاکره با این کشور را در خصوص عرضه سلاح‌های روسی آغاز خواهند کرد.

از سوی دیگر نمایندگی چین در سازمان ملل متحد هم با تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران مخالفت کرد.(جزییات بیشتر)

در پی تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا (+) روز جمعه ۲۶ اردیبهشت ماه در اظهاراتی عنوان کرد که باید درباره تعامل با آمریکا در خصوص تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران فکر کند.

*سفر پامپئو به اراضی اشغالی و گفت‌وگو درباره ایران

در هفته‌ای که گذشت مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا در سفری یک روزه به اراضی اشغالی رفت و با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر مقام‌های این رژیم از جمله بنی گانتز رئیس ائتلاف آبی و سفید در خصوص طیفی از موضوعات گفت‌وگو و به ویژه ایران گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا پس از ورود به اراضی اشغالی در توئیتی نوشت که به دنبال همکاری با مقام‌های رژیم صهیونیستی برای مقابله با ایران است.

 

 

بینامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در کنفرانس خبری مشترک با پامپئو از مواضع ضدایرانی دولت ترامپ از جمله خروج از برجام، ترور سپهبد سلیمانی و پیشبرد طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تقدیر کرد.

*بیانیه وزارت خارجه ایران در سالگرد روز نکبت

وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه در سالگرد تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی در بیانیه‌ای از سازمان همکاری اسلامی، دولت‌ها و ملت‌های اسلامی و سایر ملت‌های آزاده خواست تا اقداماتی موثر در حمایت از مردم فلسطین تا رهایی سرزمینشان صورت دهند.(جزییات بیشتر)

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در د‌ومین سالگرد انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس نیز در توئیتی اعلام کرد: آمریکا متعهد به رژیم آپارتایدی است که موجودیت آن وابسته به نژادپرستی، اشغالگری، ترور و تهاجم و خیلی موارد دیگر است.

* ملاقات سفیر ایران با نخست‌وزیر عراق

از جمله تحولات این هفته، دیدار ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق بود. سفیر ایران در عراق پس از این دیدار گفت که در این نشست درباره همکاری‌های دوجانبه از جمله همکاری‌های بانکی و تداوم اقدامات در زمینه قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر رایزنی شده است.

 

 


همان روز نیز سفیر آمریکا در عراق با الکاظمی دیدار کرد.

سفیر ایران در بغداد در این خصوص در گفت‌وگویی با بیان اینکه هیچ توافقی با واشنگتن درباره تعیین الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر عراق صورت نگرفته، گفت که اعمال فشار آمریکا برای محروم کردن عراق از واردات منابع انرژی ایران، بی‌تاثیر است.

از سوی دیگر منابع خبری به پایگاه میدل‌ایست‌آی گفتند «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی در گفت‌وگویی با «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر جدید عراق خواستار میانجی‌گری او بین تهران و ریاض شده است. (جزییات بیشتر)

*پیام روحانی به امیر کویت

در هفته‌ای که گذشت «محمد ایرانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت با «خالد الجارالله» معاون وزیر خارجه کویت دیدار و گفت‌وگو کرد. خبرگزاری کویت (کونا) با اعلام این خبر افزود که ایرانی در این دیدار پیام مکتوب «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران به «صباح الأحمد الجابر الصباح» امیر کویت را تقدیم الجارالله کرد.

* رایزنی‌ها درباره یمن

از دیگر تحولات این هفته رایزنی علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور ویژه سیاسی ایران با «محمد عبدالسلام» مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن و سخنگوی انصارالله به صورت تصویری بود. در این دیدار محمد عبدالسلام با تشکر از کمک‌های انسانی و حمایت‌های سیاسی و معنوی ایران از مردم یمن، بر آمادگی دولت نجات ملی یمن برای رسیدن به یک توافق سیاسی عادلانه تاکید و آخرین تحولات سیاسی و میدانی در یمن را برای طرف ایرانی تشریح کرد.

*اینستکس

غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه نیز در هفته‌ای که گذشت در اظهاراتی با بیان اینکه اینستکس برای ما قانع کننده نیست، گفت: یکی دو تراکنش مالی از طریق این سازوکار انجام و کالاها وارد ایران شد و امیدواریم در آینده بتوانیم از آن برای خریدهایمان از اروپا استفاده کنیم.(اینجا بخوانید)

*تکذیب انتقال ۹ تن طلا از ونزوئلا به ایران

سفیر ایران در ونزوئلا نیز در اظهاراتی ضمن رد شایعات رسانه‌های غربی در خصوص انتقال ۹ تُن طلا به ایران از ونزوئلا تصریح کرد که نه دولت ایران چنین محموله‌ای را دریافت کرده و نه تاکنون بنزین ایران وارد ونزوئلا شده است.

*تکذیب خبر تصمیم‌گیری ایران، روسیه و ترکیه درباره آینده حکومت سوریه

گفتنی است در هفته‌ای که گذشت، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران (+) ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر تصمیم گیری کشورهای ضامن روند آستانه درباره آینده حکومت سوریه را تکذیب کرد و آن را بی اساس خواند.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز جمعه ۲۶ اردیبهشت ماه مدعی شد که روسیه، ونزوئلا، ایران، ترکیه و چین از فرصت ایجاد شده در پرتو همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ برای برخورد با روزنامه‌نگاران استفاده کرده‌اند.(اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول