اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

خلا آوینی در معرفی شهدا هم احساس می‌شود

نجم الدین شریعتی گفت: به رغم حضور برخی روایتگرهای حرفه‌ای در معرفی شهدا همچنان در این‌باره با ضعف مواجهیم و همان‌‌طور که چند روز پیش مقام معظم رهبری درباره نقش شهید آوینی در روایتگری فرمودند، در این حوزه هم نیاز به وجود روایتگرهای حرفه‌ای به چشم می‌خورد.

خلا آوینی در معرفی شهدا هم احساس می‌شود

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه وطن امروز به بهانه برنامه سحرگاهی «ماه من» که با اجرای نجم‌الدین شریعتی روز آنتن شبکه 3 سیما می‌رود، با این مجری گروه معارف سیما گفتگویی انجام داده است که بخش‌هایی از آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

ابتدا درباره حضورتان برای دومین سال متوالی در برنامه سحرگاهی «ماه من» صحبت ‌کنید.

اگر صادقانه بخواهم بگویم بنده از ابتدا خیلی برای حضور و اجرای «ماه من» راغب نبودم که این موضوع دلایل مختلفی دارد؛ از ریسک بالای حضور در این پروژه سخت و نفسگیر گرفته تا مشقت‌هایی که به لحاظ شخصی برای حضور در برنامه 100 دقیقه‌ای سحرگاهی داشتم اما سال گذشته با تاکید علی فروغی (رئیس شبکه 3 سیما) انجام این مسؤولیت را پذیرفتم که تنها پس از سپری شدن چند شب از آغاز برنامه بخوبی متوجه شدم اصرار مدیر شبکه برای حضورم در برنامه «ماه من» تصمیم درستی بود و خوشبختانه مخاطبان شبکه 3 بخوبی با حال و هوای «ماه من» مانوس شده و نجم‌الدین شریعتی را در قالب یک برنامه متفاوت سحرگاهی بخوبی پذیرفته بودند.

به نظر شما کدام‌یک از آیتم‌های برنامه، مخاطبان بیشتری جذب کرده است؟ 

به هر حال برخی آیتم‌های برنامه «ماه من» شاید بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد، به عنوان مثال آیتم‌های ذکر فضائل امیر‌المونین(ع) از زبان حجت‌الاسلام کاشانی، خواندن روایت‌های ادعیه با لحن دلنشین بهروز شعیبی و متن امیرعلی نبویان و سخنرانی حجت‌الاسلام سیدحسین هاشمی‌نژاد در برنامه «ماه من» مخاطبان را با چالش‌های ذهنی خوبی مواجه کرده است.

اما بخش دیگری از برنامه که مورد توجه قرار گرفته؛ آیتم «مناجات‌های نواحی» است که به موسیقی نواحی اختصاص داده‌ایم‌ که در ایام نوروز و روزهای کرونایی به شهرهای مختلفی همچون تربت جام، شمال کشورمان سمت کیاسر و مازندران، بوشهر، سیستان‌و‌بلوچستان و کردستان رفتیم و مناجات‌هایی را با اساتید محلی و نغمه‌های محلی ضبط کردیم.

البته بخش «معرفی شهدا» هم از آن دسته آیتم‌هاست که شخصا خیلی برایم جذاب است، زیرا بخشی است که نیاز به روایتگری داشت که مردم با خاطرات‌شان مأنوس شوند؛ آدم‌هایی که مثل خودمانند و آسمانی شدند، مثل شهدای مقاومت، دفاع‌مقدس و مدافع حرم. بخشی که به برنامه‌مان اضافه کردیم روایتگری جبهه و جنگ است. روایتگری می‌آید که ما را به جنگ با حال و هوای رمضانی می‌برد که به نظرم برای مخاطبان جذابیت خاص خود را دارد. اما متاسفانه به رغم حضور برخی روایتگرهای حرفه‌ای همچنان در این‌باره با ضعف مواجهیم و همان‌‌طور که چند روز پیش مقام معظم رهبری درباره نقش شهید آوینی در روایتگری فرمودند، در این حوزه هم نیاز به وجود روایتگرهای حرفه‌ای به چشم می‌خورد.

البته برخی آیتم‌ها با حاشیه هم مواجه شده است؛ مثل آیتم سخنرانی حجت‌الاسلام حامد کاشانی درباره فضائل امام علی(ع).

در ابتدا باید نکته مهمی درباره الزامات آیتم  ذکر فضائل حضرت علی(ع) توسط حجت‌الاسلام حامد کاشانی عرض کنم؛ امیرالمؤمنینی که مظلومیتش تمام عالم را فراگرفته است و این فضائل بحمدالله کام ما را در سحرها شیرین می‌کند. توجه به این مباحث، امسال «ماه من» را علوی کرده است و مردم هم از آن استقبال کرده‌اند. حجت‌الاسلام کاشانی به اعتقاد بنده از نخبگان جامعه علمی امروز محسوب می‌شود که با بیانی محترمانه معارف ناب شیعه را از دریچه جدیدی بیان می‌کند و اینکه معرفت به مولا علی(ع) در حین تولید این آیتم بر جذابیت‌های آن افزوده است.

در واقع هدف اصلی حجت‌الاسلام کاشانی در این آیتم تلنگری بر همه شیعیان محسوب می‌شود که از منابع زیبایی چون نهج‌البلاغه دور نمانیم و فضائل امیر‌المومنین را با رنگ و بوی «علی‌وار» بشناسیم.

به هر حال آیتم سخنرانی حجت‌الاسلام کاشانی با برخی حواشی در فضای مجازی مواجه شد.

متاسفانه برخی‌ها در این ‌باره بی‌معرفتی می‌کنند و با تقطیع صحبت‌های حجت‌الاسلام کاشانی در فضای مجازی شیطنت می‌کنند اما حامد کاشانی مباحث را طوری هوشمندانه‌ هدایت می‌کند که به اهل‌سنت و گروه‌های دینی برنخورد و شائبه‌ای ایجاد نکند. خوشبختانه ایشان در کارشان عالمند و با تدبیر و توانمندی، مباحث را بخوبی پیش می‌برند.

اما اگر قرار باشد از عرفان‌های کاذب فاصله بگیریم باید با معرفت به شناخت راهی دست یابیم که مولا علی(ع) با تمام سختی‌های دوران‌شان پیموده‌اند و ما در «ماه من» از حکمت‌های نهج‌البلاغه بهره می‌بریم که در نهایت به این نتیجه برسیم هر کدام از ما می‌تواند یاور واقعی علی(ع) باشد.

 از سوی دیگر برخی‌ها شاید بگویند طرح این مباحث در این آیتم چه ضرورتی دارد که در پاسخ به این عده باید گفت کسب شناخت حقیقی از امیر‌المومنین موضوعی بسیار پیچیده است که برای این موضوع باید با تمام رویداد‌های تاریخی مربوط به حضرت علی(ع) همراه شویم و آنگاه است که متوجه می‌شویم سلمان‌ها و ابوذرها چه حس و حال زیبایی از درک محضر مولا داشته‌اند.

البته توجه داشته باشید ما در این برنامه نوایی از استاد کریم‌خانی پخش می‌کنیم که در تصویرها حرم امام رضا(ع) را نشان می‌دهد؛ زائرانی که اهل تسنن‌اند و با دست بسته نماز می‌خوانند. اهل تسننی که به امام علی(ع) نیز ارادت دارند. اهل‌تسنن را نباید خدای ناکرده با برخی گروه‌های تندرو یکی بدانیم. بحث‌هایی که در برنامه «ماه من» مطرح می‌شود در تمام مسلمانان واقعی مشترک است که امیرالمومنین(ع) چنین خصلت‌ها و ویژگی‌هایی داشتند. این بحثی نیست که به افتراق بینجامد، بلکه ایجاد وحدت میان شیعه و اهل سنت بر محور مولا علی(ع) از مهم‌ترین اهداف این آیتم است.

به عنوان سوال پایانی درباره عنوان «ماه من» برای این برنامه و استعاره‌هایی که در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند توضیح می‌دهید؟

از آنجا که ماه رمضان، ماه عاشقی بندگان به خداوند، پیامبر اسلام و اهل بیت(ع) است، عنوان «ماه من» یک اسم چندوجهی برای برنامه است که هر مخاطب پس از دیدن برنامه تفسیر خاص خود را از عنوان «ماه من» دارد به طوری «ماه من» برای برخی‌ها «ماه علی (ع)» تلقی می‌شود، برای عده‌ای «ماه امام زمان» محسوب می‌شود و حتی بنده در یکی از برنامه‌ها از اسم «خدای ماه من» استفاده کردم. به هر حال «ماه من» برای هر کسی با توجه به حس و حال آن لحظه، خود یک استعاره جداگانه دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول