اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

تدوین ۲۵۰۰ استاندارد آموزشی در کشور

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر ۱۲۰۰ استاندارد آموزشی در کشور وجود دارد که دو هزار و ۵۰۰ استاندارد آموزشی نیز تدوین شده و به منظور آموزش‌های مهارتی در روستاها به کارگیری شود.

تدوین ۲۵۰۰ استاندارد آموزشی  در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، علی اوسط هاشمی عصر امروز در نشست شورای مهارت استان مرکزیدر اراک اظهار کرد: در سطح کشور ۵ هزار و ۷۰۰ کارگاه ثابت وجود دارد که سهم استان مرکزی ۱۲۰ کارگاه است.

وی افزود: در تمامی استان‌ها باید یک دپارتمان تخصصی ایجاد و متناسب با ظرفیت استان‌ها، مربیان پرورش یابند که در این راستا باید دپارتمان ابزار دقیق ‌و Lpc در استان مرکزی ایجاد شود.

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مهارت، پایه و اساس بسیاری از نیازهای جامعه است، گفت: در این راستا نیاز است به مقوله آموزش و مهارت متناسب با استعداد و ذوق افراد بیش از گذشته توجه شود.

هاشمی تاکید کرد: در حال حاضر ۲۰ درصد جمعیت کشور را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند و چنانچه آموزش‌ها به درستی هدایت شود و دانش‌آموزان مهارت‌های لازم را در دوره ابتدایی فراگیرند شاهد توسعه و پیشرفت کشور خواهیم بود که در این راستا آیین‌نامه و پیش‌نویسی تهیه تا در اسرع وقت به تصویب ریاست جمهوری برسد.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: در حال حاضر با انباشتی از بیکاری در جامعه مواجه هستیم که این یک تهدیدی برای جامعه است و باید توجه به آموزش و مهارت از سوی کارآفرینان، کارفرمایان و صاحبان مشاغل خرد در اولویت قرار گیرد.

هاشمی اظهار داشت: در بحث آموزش روستائیان سازمان فنی و حرفه‌ای تاکنون توجه ویژه‌ای نداشته و این در حالی است که روستائیان بهترین مولد و تولیدکننده هستند و به لحاظ آموزشی مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: چنانچه به شورای مهارت توجه ویژه شود شاهد کاهش تلفات، افزایش بهره‌وری و کاهش میزان خسارات ناشی از سیل خواهیم بود چرا بحث پیشگیری در مقوله مهارت جایگاه ویژه‌ای دارد. ‌

هاشمی افزود: چنانچه در برهه زمانی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد کسبه  آموزش و مهارت‌های لازم را فراگرفته بودند شاهد این میزان خسارت و بحران در جامعه نبودیم.

وی ادامه داد: بر اساس قانون برای هیچ واحد صنفی نباید پروانه صادر کرد مگر آنکه دارای مهارت باشند باید با افزایش مهارت‌ها خسارات را ‌کاهش، کیفیت را افزایش دهیم تا بتوانیم رغبت افراد را در راستای بهره‌گیری از کالای ایرانی افزایش دهیم.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با تأکید بر اینکه باید بحث مهارت را در بخش‌های مختلف جامعه نهادینه کنیم، گفت: اصل تخصص امروز، اصل مهارت‌آموزی است و آشنایی با مهارت زبان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و باید بیان داشت گواهینامه مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای متاثر از استاندارد جهانی و قابل ترجمه است و حکم ویزا برای افراد دارای مهارت دارد.

معاون وزیر تعاون کار بیان کرد: در حال حاضر ۱۲۰۰ استاندارد آموزشی در کشور وجود دارد که دو هزار و ۵۰۰ استاندارد آموزشی نیز تدوین شده و به منظور آموزش‌های مهارتی در روستاها بکارگیری شود. 

هاشمی با اشاره به اینکه باید آموزش‌ها متناسب با نیاز بازار باشد، گفت: سند راهبری مهارت استان باید مورد توجه و بازنگری فرا گیرد و در این راستا باید یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای، اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی استان و استانداری تدوین کرد.

کسب رتبه نخست کشور در شاخص بهبود فضای کسب و کار 

استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: طبق اعلام مرکز آمار اقتصادی اتاق بازرگانی ایران در بررسی وضعیت محیط کسب و کار استان‌های کشور، استان مرکزی در زمستان سال ٩٨ موفق به کسب رتبه نخست کشور در شاخص بهبود فضای کسب و کار در بین استان های کشور شده است.

وی افزود: همچنین در زمستان سال گذشته نرخ بیکاری استان ۶.۹ نرخ مطلوبی بوده است.

استاندار مرکزی با اشاره به فشار تحریم‌ها در سال ۹۸ بیان کرد: از دیگر توفیقات کسب شده در استان رشد ۴ برابری پرداخت معوقات کارگری در اسفندماه سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بوده است‌.

آقازاده اضافه کرد: استان دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف است که می‌طلبد این ظرفیت در بخش آموزش و مهارت آموزی مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی با دارا بودن حدود سه هزار واحد صنعتی و بیش از ۹۰ هزار کاربر کشاورزی، ظرفیت زیادی را برای برگزاری دوره‌های آموزشی را به کار گرفته است.

آقازاده تأکید کرد: استانداری استان آمادگی دارد تا در راستای بهبود فضای کسب و کار و آموزش همکاری و تعامل لازم را انجام دهد تا بتوان شاهد اقدامات موثر در این حوزه بود.

آموزش در روستاها مورد توجه ویژه قرار گیرد 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی نیز بیان داشت: باید آموزش در روستاها مورد توجه ویژه قرار گیرد و با توجه به ظرفیت و پتانسیل‌ها در روستاها شاهد مهاجرت معکوس در روستاها باشیم.

منصور جلیلوند تاکید کرد: باید ظرفیت‌هایی که سالانه در راستای سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود شرایط به گونه‌ای باشد که در نشست‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای  استان نیز عضویت داشته باشد.

جلیلوند تأکید کرد: در خصوص آموزشگاه‌های آزاد که با سرمایه‌گذاری شخصی اداره می شود تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول