اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

آیت الله علم الهدی: امکانات شب قدر، امکاناتی برای یک عمر است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: هزار ماه حدود 82 سال می‌شود، 82 سال عمر کامل یک انسان است، عمری که همه امکانات در یک زندگی برای انسان فراهم شده تا آخرت خود را بسازد، امکاناتی که خدا برای سعادت انسان در شب قدر قرار داده، امکانات ایجاد شده برای یک عمر است.

آیت الله علم الهدی: امکانات شب قدر، امکاناتی برای یک عمر است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی امشب در سخنرانی شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان که به‌صورت زنده از صفحه اینستاگرام وی پخش شد، اظهار کرد: سومین شب قدر به‌عنوان پر فضیلت‌ترین شب‌های قدر فرا رسیده است، معمولا توجه مردم به شب بیست و سوم کمتر از آن دو شب دیگر است در حالی که احتمال این شب به شب قدر قوی‌تر است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: تقدیر و سرنوشت ما به دست خداست و خداوند انسان را سعادتمند یا شقی مقدر می‌کند اما این اراده ذات مقدس پروردگار در تقدیر سعادت و شقاوت بنده، مقدمه‌ای دارد که باید به آن توجه کرد.

وی با بیان اینکه در این میان دو مسأله ایجاد می‌شود، گفت: چرا خدا باید در یک شب خاص تقدیر را مقدر کند و سرنوشت را رقم بزند، خدا که محدود به مکان و زمان نیست و همانطور که ذات مقدس خدا نامتناهی است هیچ محدودیتی در ذات و صفات خدا متصور نیست، در اراده خدا نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد چرا فقط امشب برای افراد سرنوشت مقدر کند؟

انسان مقدمه شب قدر است

آیت الله علم الهدی اضافه کرد: این چه خصوصیتی دارد که خدا باید در شب قدر سرنوشت‌ها را مقدر کند و اگر سرنوشت‌ها به وسیله خدا مقدر شود پس انسان‌های بدبخت و شقی در شقاوت و بدبختی محذور هستند و انسان‌های سعادتمند نیز اجری در درگاه خداوند ندارد.

امام جمعه مشهد ادامه داد: دو اشکال در اینجا به‌وجود می‌آید یکی محدودیت تقدیر خدا به یک شب معین است و اشکال دیگر این است که اگر تقدیر را خدا انجام می‌دهد پس بنابراین اجر و ثوابی معنا ندارد و انسان‌ها مجبور به شقاوت هستند، اگر خدا آن‌ها را سعید قرار داده است، انسان‌ها مجبور به سعادت هستند.

وی در توضیح این مسائل با بیان اینکه مقدمه شب قدر خود انسان است، گفت: خدا امشب را یک فرصت برای انسان قرار داده، افرادی که در خط انحرافی قرار گرفتند، افرادی که در خط معصیت قرار گرفتند و با خدا قهر کردند، خط خود را از خدا جدا کردند خدا یک فرصت برای آن‌ها قرار داده، آن‌ها اگر با شرایطی برگردند و راه سعادت را انتخاب کنند یا توبه نکنند و راه شقاوت را بخواهند ادامه بدهند، خدا همان را برای آن‌ها مقدر می‌کند یعنی انسان‌ها خودشان عامل تقدیر خدا هستند.

آیت الله علم الهدی با تأکید بر اینکه هیچ وسوسه شیطانی و هیچ مسأله‌ای باعث نشود از فرصت امشب کنار زده شوید، خاطرنشان کرد: حالا اگر کسی از فرصت استفاده نکرد و در خط انحرافی خود باقی ماند شقاوت را برای خود تصمیم گرفت، همان شقاوت برای او مقدر می‌شود و بعد از این راهی برای تحول خود نمی‌یابد، چون از فرصت استفاده نکرد و اگر از شب قدر بگذرد راه انجات برای او پیدا نمی‌شود، معنای تقدیر خدا در شب قدر این است.

تقدیر در شب بیست و سوم امضاء می‌شود

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی متذکر شد: راوی به امام عرض می‌کند شب قدر یکی از این سه شب است اما بندگان هر سه شب را می‌آیند و احیاء می‌گیرند پس عبادت در دیگر شب‌ها بی‌نتیجه است؟ امام زمان(عج) فرمودند نه بی‌نتیجه نیست شب اول شب تقدیر است و کسی که به عبادت بپردازد در شب اول توبه می‌کند، او تصمیم گرفته خود را برای بندگی آماده کند و نسبت به گذشته توبه کرده، آن شب خدا هم مقدر می‌کند او بنده خدا باشد، شب نوزدهم، شب مقدر کردن است، شب بیست و یکم شب تصویب آنچه که در شب نوزدهم برای او تقدیر شده است و در شب بیست و سوم امضاء می‌شود.

وی با اشاره به روایتی در توضیح اینکه شب قدر از هزار ماه بیشتر است یعنی چه؟، گفت: منظور هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد، یعنی اگر هزار ماه را درک کنی این شب قدر از آن هزار ماه که شب قدری در آن نیست برتر است.

امکانات شب قدر؛ امکاناتی برای یک عمر

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: این هزار ماه حدود 82 سال می‌شود، 82 سال عمر کامل یک انسان است، عمری که همه امکانات در یک زندگی برای انسان فراهم شده تا آخرت خود را بسازد، امکاناتی که خدا برای سعادت انسان در شب قدر قرار داده، امکانات ایجاد شده برای یک عمر است.

امام جمعه مشهد یادآور شد: ما در زندگی هر جور بخواهیم خود را به خدا برسانیم در شرایط عادی امکان،پذیر نیست، نمازی که می‌خوانیم در آن از اول تا آخر حضور قلب نیست، در دعا از ابتدا توجه نیست و دل تکان نمی‌خورد، مشکل این است که رابطه با خدا برقرار نشده است، مهم این است که ارتباط برقرار شود.

وی ادامه داد: وقتی رابطه برقرار شود با یک ذکر «یا الله» آدم زیر و رو می‌شود، علت اینکه رابطه ایجاد نمی‌شود این است که رابطه راه دارد ما یک عمر از راه خدا سر باز زدیم به فکر رضایت بنده خدا بودیم نه خدا، این چنین آدمی نمی‌تواند با خدا رابطه برقرار کند.

اهل بیت، تنها راه ارتباط انسان با خدا

آیت الله علم الهدی گفت: ما خودمان و اعمالمان باعث برهم خوردن رابطه با خدا می‌شود، بنابراین بهترین وسیله و ابزاری که در هر شرایطی می‌توان با خدا رابطه برقرار کرد اهل بیت و عزیزان خدایند، چرا که آن‌ها «عروه الوثقی» هستند. 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از همه اعمال این شب‌ها آن چیزی که رابطه شما با خدا را ایجاد می‌کند اهل بیت(ع) است، رابطه‌ای که وساطت اهل بیت در شب قدر برای ما در درگاه خدا ایجاد می‌کند هیچ دعا و ذکری نمی‌تواند آن را بین ما و خدا ایجاد کند، چرا که عزیزتر از اهل بیت وجود ندارد. 

وی افزود: اگر حادثه ناگواری رخ دهد پس از مدتی فراموش می‌شود اما حوادث و مصایب اهل بیت(ع) تنها چیزی است که فراموش نمی‌شود، این عشقی که نسبت به اهل بیت وجود دارد تنها راهی است که ما را به خدا وصل می‌کند.

انتهای پیام/ 70061

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول