محسن نصرپور، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی در یادداشتی نوشت:
بهطور کلی روابط عمومی را میتوان عامل ارتباط و تعامل سازمان با مخاطبان از منظر برون سازمانی و کارکنان و مجموعه عوامل داخلی از منظر درون سازمانی تعریف نمود که معمولا با انجام و هماهنگی فعالیتهای مشخصی از جمله فرهنگی، تبلیغی، آموزشی، اطلاعرسانی و رسانهای و همچنین در فرآیند رصد و دریافت نتیجه عملکرد مجموعه و تحلیل و انتقال آنها و از طرفی پاسخگویی به نظرات، انتقادات و پیشنهادات کارکنان و همچنین مخاطبان و ارائه نتیجه و بازخورد آن به مجموعه مدیریتی یک سازمان، ایفای نقش مینماید، این سازوکار با تأکید بر بهبود روابط درون سازمانی میتواند در تحقق مطلوب اهداف سازمانی مهم و مؤثر باشد.
روابط عمومی باید با پرهیز از روزمرگی و انفعال و توجه به مناسبات انسانی و اسلامی، در نقش رابطی تأثیرگذار و تعاملی دوسویه نسبت به پذیرش و پاسخگویی و اقناع مجموعه نیروی انسانی در جهت ایجاد تحرک و اصلاح امور سازمانی و از طرفی با بهرهمندی از نظرات مخاطبان برون سازمانی، با ایفای نقش خلاقانه، به افزایش بهرهوری و کارآمدی مجموعه و ارتقای اعتبار و جایگاه دستگاه یا سازمان خود در سطح جامعه کمک کنند.
در حوزه درون سازمانی، تهیه، تنظیم و اهتمام به نهادینهسازی منشور اخلاقی سازمانی، ایجاد برنامه نظاممند جهت بهبود هرچه بیشتر روابط درون سازمانی در چارچوب اجرای برنامههای متنوع و مختلف، کمک به اصلاح و ارتقا فرهنگ سازمانی مطلوب و تقویت ارزشها و ویژگیهای شایسته سازمانی، توجه و تلاش در جهت رفع نیازهای انسانی و همدردی با کارکنان و خانوادههای آنان و ارائه مشاورههای فرهنگی، اجتماعی و روانشناختی، برگزاری مستمر جلسات بین کارکنان و مجموعه مدیریتی و انعکاس نظرات آنان (بدون ممیزی نمودن)، توجه به حسن رابطه بین آنها و اطلاعرسانی شفاف و بهموقع به همکاران و همچنین دفاع و ارتقای جایگاه روابط عمومی و حذف دخالتهای غیرمرتبط و نابجای سایر واحدها از وظایف عمده و مهم روابط عمومی است.
همچنین از منظر برون سازمانی، تعامل مؤثر و مستمر با مجموعه رسانهای و حضور فعال در رسانههای مختلف، بهرهمندی از شیوهها و بسترهای ارتباطی با برنامههای مناسب برای معرفی و انعکاس اهداف و مواضع سازمان به مخاطبان، از جمله تهیه و ارائه محتوای لازم همچون فیلم، بروشور و ویژهنامه، اهتمام به معرفی شاخصهها و شناخت ویژگیهای برجسته سازمانی همچون استعدادهای درخشان سازمانی، رصد و توجه به افکار عمومی و ارائه صادقانه تحلیل و نتایج آن به مدیران سازمان و پاسخگویی و دفاع از نقش و جایگاه سازمان و رفع شبهات، برعهده روابط عمومی است.
نکته مهم و قابل بیان اینکه انجام تخصصی فعالیتها و تأکید بر حذف کارهای موازی، نداشتن روحیه انفعالی، وجود توان و تخصص لازم در حوزه فرهنگ و ارتباطات و آشنایی کافی با علوم رفتار سازمانی و از سوی دیگر پرهیز از نگاه جناحی، گروهی و سیاسی خاص، و دوری از جوسازی و ایجاد حاشیه در مجموعه، داشتن انگیزه و تعلق خاطر بهمجموعه، از مشخصات مدیران و کارکنان موفق و پویای روابط عمومی است.
۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی را گرامی میدارم و این روز را به مدیران و کارکنان و فعالان عرصه ارتباطات و روابط عمومی و اصحاب رسانه و بهخصوص همکارانم در
رسانه ملی بهعنوان روابط عمومی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تبریک و تهنیت عرض مینمایم.
انتهای پیام/ 70051