اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

ضرورت نقش روابط عمومی در بسترهای ارتباطی

از منظر برون سازمانی، تعامل مؤثر و مستمر با مجموعه رسانه ای و حضور فعال در رسانه‌های مختلف و بهره‌مندی از شیوه‌ها و بسترهای ارتباطی جهت معرفی و انعکاس‌ اهداف‌ و مواضع‌ سازمان‌ به‌ مخاطبان‌ بر عهده روابط عمومی است.

ضرورت نقش روابط عمومی در بسترهای ارتباطی

محسن نصرپور، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی در یادداشتی نوشت:

به‌طور کلی روابط عمومی را می‌توان عامل ارتباط و تعامل سازمان با مخاطبان از منظر برون سازمانی و کارکنان و مجموعه عوامل داخلی از منظر درون سازمانی تعریف نمود که معمولا با انجام و هماهنگی فعالیت‌های مشخصی از جمله فرهنگی، تبلیغی، آموزشی، اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای و همچنین در فرآیند رصد و دریافت نتیجه عملکرد مجموعه و تحلیل و انتقال آن‌ها و از طرفی پاسخگویی به نظرات، انتقادات و پیشنهادات کارکنان و همچنین مخاطبان و ارائه نتیجه و بازخورد آن به مجموعه مدیریتی یک سازمان، ایفای نقش می‌نماید، این سازوکار با تأکید بر بهبود روابط درون سازمانی می‌تواند در تحقق مطلوب اهداف سازمانی مهم و مؤثر باشد.

روابط عمومی باید با پرهیز از روزمرگی و انفعال و توجه به مناسبات انسانی و اسلامی، در نقش رابطی تأثیرگذار و تعاملی دوسویه نسبت به پذیرش و پاسخگویی و اقناع مجموعه نیروی انسانی در جهت ایجاد تحرک و اصلاح امور سازمانی و از طرفی با بهره‌مندی از نظرات مخاطبان برون سازمانی، با ایفای نقش خلاقانه، به افزایش بهره‌وری و کارآمدی مجموعه و ارتقای اعتبار و جایگاه دستگاه یا سازمان خود در سطح جامعه کمک کنند.

در حوزه درون سازمانی، تهیه، تنظیم و اهتمام به نهادینه‌سازی منشور اخلاقی سازمانی، ایجاد برنامه نظام‌مند جهت بهبود هرچه بیشتر روابط درون سازمانی در چارچوب اجرای برنامه‌های متنوع و مختلف، کمک به اصلاح و ارتقا فرهنگ سازمانی مطلوب و تقویت ارزش‌ها و ویژگی‌های شایسته سازمانی، توجه و تلاش در جهت رفع نیازهای انسانی و همدردی با کارکنان و خانواده‌های آنان و ارائه مشاوره‌های فرهنگی، اجتماعی و روانشناختی، برگزاری مستمر جلسات بین کارکنان و مجموعه مدیریتی و انعکاس نظرات آنان (بدون ممیزی نمودن)، توجه به حسن رابطه بین آن‌ها و اطلاع‌رسانی شفاف و به‌موقع به همکاران و همچنین دفاع و ارتقای جایگاه روابط عمومی و حذف دخالت‌های غیرمرتبط و نابجای سایر واحدها از وظایف عمده و مهم روابط عمومی است.

همچنین از منظر برون سازمانی، تعامل مؤثر و مستمر با مجموعه رسانه‌ای و حضور فعال در رسانه‌های مختلف، بهره‌مندی از شیوه‌ها و بسترهای ارتباطی با برنامه‌های‌ مناسب‌ برای‌ معرفی و انعکاس‌ اهداف‌ و مواضع‌ سازمان‌ به‌ مخاطبان، از جمله تهیه و ارائه محتوای لازم  همچون فیلم، بروشور و ویژه‌نامه، اهتمام به  معرفی شاخصه‌ها و شناخت ویژگی‌های برجسته سازمانی همچون استعدادهای درخشان سازمانی، رصد و توجه به افکار عمومی و ارائه صادقانه تحلیل و نتایج آن به مدیران سازمان و پاسخگویی و دفاع از نقش و جایگاه سازمان و رفع شبهات، برعهده روابط عمومی است. 

نکته مهم و قابل بیان اینکه انجام تخصصی فعالیت‌ها و تأکید بر حذف کارهای موازی، نداشتن روحیه انفعالی، وجود توان و تخصص لازم در حوزه فرهنگ و ارتباطات و آشنایی کافی با علوم رفتار سازمانی و از سوی دیگر پرهیز از نگاه جناحی، گروهی و سیاسی خاص، و دوری از جوسازی و ایجاد حاشیه در مجموعه، داشتن انگیزه و تعلق خاطر به‌مجموعه، از مشخصات مدیران و کارکنان موفق و پویای روابط عمومی است.

۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی را گرامی می‌دارم و این روز را به مدیران و کارکنان و فعالان عرصه ارتباطات و روابط عمومی و اصحاب رسانه و به‌خصوص همکارانم در 
رسانه ملی به‌عنوان روابط عمومی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران  تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم.

انتهای پیام/ 70051

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول