اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

گلایه‎مندی شهروندان آزادشهری از جانمایی و مشکلات سایت پسماند زباله در شرق گلستان

در حالی که هدف نهایی فعالیت سایت‎های پسماند زباله کاهش اثرات زیانبار زباله بر روی سلامت انسان و محیط زیست است اما شهروندان آزادشهری و ساکنان نزدیک به سایت پسماند زباله مدت‌هاست از بوی نامطبوع، وجود حشرات موذی و مشکلات زیست‌محیطی گلایه‎مند هستند.

گلایه‎مندی شهروندان آزادشهری از جانمایی و مشکلات سایت پسماند زباله در شرق گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سال‌هاست از فعالیت سایت پسماند زباله در آزادشهر می‎گذرد. به طور معمول در سایت‎های پسماند فعالیت‎هایی همچون جمع‌آوری، انتقال و دفع زباله و نظارت بر اجرای قوانین مربوط به مدیریت پسماند انجام می‎شود و هدف نهایی این امر کاهش اثرات زیانبار زباله بر روی سلامت انسان، محیط‌زیست و زیبایی‌شناسی است با این وجود شهروندان آزادشهری و ساکنان نزدیک به سایت پسماند زباله مدت‌هاست از بوی نامطبوع، وجود حشرات موذی و مشکلات زیست‌محیطی گلایه‎مند هستند.

همه روزه صدها تن زباله از شهرهای شرق گلستان به سایت پسماند زباله آزادشهر  وارد می‎شود و ساکنان نزدیک به سایت پسماند معتقدند گذشته از بوی نامطبوع این سایت، شیرابه‎های زباله وارد زمین می‎شود و به چاه‌های منطقه نفوذ خواهد کرد که این‌ امر مشکلات جدی زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت.

* قانونی بودن تمام مجوزها برای جانمایی و ساخت سایت پسماند زباله در آزادشهر

در حالیکه شهروندان زیادی در آزادشهر از جانمایی نامناسب و مشکلات زیست محیطی سایت پسماند ابراز نارضایتی می‎کنند اما مدیر عامل پسماند گلستان یکی از اتفاق‎های خوب برای استان را وجود دو سایت پسماند مجزا در شرق و غرب استان عنوان کرد و گفت: گلستان، تنها استانی در کشور محسوب می‎شود  که دارای دو سایت مجزا در شرق و غرب استان است در واقع این یکی از بهترین اتفاق‎هایی بود که در استان ما رقم خورد.

محسن سمیعی با بیان اینکه استقرار سایت پسماند زباله در شرق استان و در آزادشهر مربوط به تصمیمی است که ۱۷ سال پیش برای آن گرفته شده است، افزود:  تمام مجوزهای قانونی برای ساخت این پسماند در شرق استان اخذ شده و اینکه اکنون بگوییم استقرار سایت پسماند درست بوده یا خیر؟ تصمیمی است که در گذشته گرفته شده و تمام مراحل مجوزات را طی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: البته اکنون مخالف وجود برخی مشکلات در سایت پسماند زباله آزادشهر نیستیم در همین رابطه طی دو سال اخیر قریب به ۲۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸  در بحث تجهیزات و تأسیسات هزینه شده  و ۸ میلیارد تومان برای سال جاری در بحث ماشین‌آلات و مکانیزه تخصیص یافته است.

* بوی نامطبوع در آزادشهر تنها مربوط به سایت زباله نیست

مدیرعامل پسماند گلستان  با بیان اینکه هر کارخانه تولیدی دارای بوی نامطبوعی نیز است، افزود: بوی نامطبوع در آزادشهر تنها مربوط به سایت پسماند نیست ممکن است وضعیت آب و فاضلاب آزادشهر نیز در این ‌امر دخیل باشد با این وجود اگر همکاران در محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی استان بعد از نظارت‎های مستمر به مشکلات زیست‌محیطی و بهداشتی سایت پسماند اذعان کنند درصدد رفع مشکلات برخواهیم آمد.

سمیعی بیان کرد: یکی از مشکلات ما در سایت پسماند دفن سنتی زباله‎ها بود در همین رابطه مطالعاتی انجام و مشاورین خوبی نیز وارد عمل شده‎اند تا دفن زباله‎ها از حالت سنتی خارج شود انتخاب پیمانکار انجام و منتظر تخصیص اعتبارات ملی هستیم.

* مهلت یک ماهه دادگستری برای بررسی و رفع مشکلات سایت پسماند زباله آزادشهر

بعد از ابراز نارضایتی مکرر شهروندان آزادشهری به دستور دادستان این شهر، سایت پسماند زباله پلمب شد اما برای جلوگیری از مشکلات دفع زباله این سایت از روز گذشته فعالیت خود را آغاز کرد.

رئیس کل دادگستری گلستان در جلسه‎ای با محوریت بررسی مشکلات سایت پسماند زباله آزادشهر گفت: تا پایان خرداد ماه سال جاری به استانداری فرصت داده شده تا برای رفع مشکلات این سایت اقدامات لازم را انجام دهد.

هادی هاشمیان افزود: همچنین محیط زیست و سایر دستگاه‌های اجرایی منشأهای احتمالی بوی بد در آزادشهر را بررسی و گزارش را به دادگستری ارائه دهند.

وی گفت: اگر تا پایان مهلت تعیین شده مشکلات به قوت خود باقی بماند اقدامات قضایی لازم انجام می‎شود.

انتهای پیام/ ۸۳۰۱۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول