اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

نرخ جدید نان در زنجان، امروز مشخص می‌شود/ بنویسید ساماندهی قیمت نان، بخوانید گرانی آن!

نرخ جدید نان امروز با جلسه بین مسؤولان ذیربط مشخص و همین قیمت‌ها از اول خردادماه عملیاتی می‌شود، موضوعی که به گفته نان خشکی‌ها موجب ورشکستگی آنها خواهد شد.

نرخ جدید نان در زنجان، امروز مشخص می‌شود/ بنویسید ساماندهی قیمت نان، بخوانید گرانی آن!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، در ایران قیمت نان اواخر سال 93 حدود 30 درصد گران شد و قیمت‌ها تا سه سال ثابت بود تا اینکه در سال 96 به دلیل افزایش قیمت حامل‌‎‌های انرژی قیمت نان لواش فقط 10 تومان افزایش یافت.

پس از این بازه زمانی قیمت نان بازهم ثابت ماند تا اینکه مهرماه سال قبل دولت اختیار افزایش قیمت نان را به استان‌ها محول کرد و تنظیم بازار استان‌ها مجاز شدند که طبق نوسانات و شرایط استان قیمت را تعیین کنند.

در همان بازه زمانی بسیاری از استان‌ها قیمت نان را افزایش دادند، اما در استان زنجان بنا به دلایل متعدد افزایش قیمت نان به سال جاری موکول شد.

حالا با گذشت 6 سال از آخرین افزایش قیمت نان، بازهم در این روزهای کرونایی گرانی نان خبرساز شده و واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته است.

ثابت بودن قیمت نان طی 6 سال

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان با اشاره به افزایش چند برابری هزینه‌های نانوایی گفت: حامل‌های انرژی از جمله آب، برق و گاز و سایر کالاهای مورد نیاز نانوایان در طی این 6 سال افزایش چشمگیری داشته است اما قیمت نان ثابت بود.

کمال الماسی با اشاره به اینکه مصوبه افزایش قیمت نان مربوط به مهرماه سال قبل است که امسال اجرایی خواهد شد، اضافه کرد: قیمت‌های پیشنهادی ارائه شده و در جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفته است و امروز قرار است نهایی شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت نان در حدود 20 درصد خواهد بود، اضافه کرد: در نتیجه این افزایش قیمت به میزان بسیار کم، قیمت آرد نانوایی‌های نیمه دولتی افزایش می‌‎یابد اما آرد یارانه‌پزها ثابت خواهد بود.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان از فعالیت یک هزار و 650 نانوایی در استان و 850 واحد در زنجان خبر داد و گفت: در کل این واحدها 5 هزار کارگر فعالیت دارند.

وی با اشاره به ممنوعیت صدور مجوز برای نانوایی‌ جدید افزود: با توجه به اشباع بودن نانوایی‌ها در زنجان، مجوز جدیدی در استان صادر نشده است.

کیفت نان هر روز بدتر از دیروز

یکی از نانوایان زنجانی نیز در گفت‌‎وگو با فارس گفت: حامل‌های انرژی،  دستمزد کارگر و ... افزایش قیمت داشته است.
بهرامی با اشاره به اینکه برخی از نانوایی‌ها به علت افزایش نرخ حامل‌های انرژی و همچنین سایر اقلام مجبور شدند نیروهای کارگری خود را کاهش دهند، گفت: قطعا اگر قیمت نان تعدیل شود، نانوایی‌ها نیز نان با کیفیت دست مشتری خواهند داد.

وی با اشاره به هزینه‌های سنگینی که بر نانوایان از محل هزینه‌های کارگران و سایر هزینه‌ها تحمیل می‌شود، بیان کرد: باید روند ثابتی بر افزایش قیمت نان وجود داشته باشد، چرا که ثابت ماندن آن موجب تعطیلی نانوایی‌ها و در نتیجه بروز مشکلاتی برای مردم خواهد شد.

یکی از شهروندان نیز در واکنش به خبر افزایش قیمت نان گفت: هر زمان که قیمت نان افزایش یافته کیفیت نسبت به دوره قبل از آن کاهش یافته است.

احمدی با اشاره به اینکه هیچ نظارتی بر کیفیت نان در نانوایی‌ها وجود ندارد، تصریح کرد: کیفیت نان به هر میزان که نانوایی‌ها دوست دارند، تعیین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در هر بازه زمانی قیمت نان افزایش پیدا می‌کند و پس از چند روز رعایت کیفیت، دوباره کیفیت نان به حالت قبلی برمی‌گردد، افزود: باید نظارت‌ها در حوزه نان جدی‌تر باشد.

یکی از نان خشکی‌های شهر زنجان نیز در واکنش به خبر افزایش قیمت نان گفت: زمانی نان خشکی‌ها آنقدر سود می‌کردند که جای پول نان خشک، تخم مرغ، جوجه‌های یکروزه و ظروف پلاستیکی به مردم می‌دادند ولی امروز این کار سود چندانی ندارد.

نان خشکی‌های ورشکسته!

وی با بیان اینکه در یک بازه زمانی سود جمع‌آوری نان‌های خشک طوری بود که می‌شد خرج یک خانواده را با آن داد، گفت: آن موقع که هنوز همه چیز اینقدر گران نبود می‌شد روی هر شغلی دیگر که مانند این بود حساب کر،د ولی حالا هم نان زیادی گیرمان نمی‌آید و هم با پولش نمی‌شود خرید زیادی انجام داد.

وی قیمت هر کیلو نان خشک را حدود هزار تومان اعلام کرد و گفت: با این قیمت انجام این کار صرفه اقتصادی برای نان خشکی‌ها ندارد و نمی‌توانند با آن روزگار بگذرانند.

وی با بیان اینکه به خاطر افزایش قیمت نان شهروندان نیز در مصرف نان صرفه‌جویی می‌کنند و حجم نان خشک کمتر شده است، تصریح کرد: به همین خاطر بسیاری از نان خشکی‌ها چرخ خود را فروخته و سراغ شغل دیگری رفته‌اند و تعداد معدودی که در این حرفه مشغول هستند یا شرایط سنی برای فعالیت در شغلی دیگر را ندارند یا حرفه‌ خاصی را بلد نیستند.

به گزارش فارس، طبق گفته رئیس سازمان صمت استان زنجان از اول خردادماه قیمت نان در زنجان حدود 20 درصد افزایش خواهد یافت، قیمتی که مورد توافق نانوایان نیز است، البته در این بین وزن چانه در برخی از نان‌ها نیز تغییر می‌کند.

ناصر فغفوری با بیان اینکه پس از ابلاغ قیمت نظارت‌های لازم انجام خواهد شد، افزود: در صورتی که پس از ابلاغ قیمت تخلفی رخ دهد، پس از تذکر اول اگر بی‌توجهی شد، نسبت به قطع سهمیه اقدام خواهد شد.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول