اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

فعالیت 42 بیمارستان و درمانگاه دامپزشکی در زنجان

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: 42 بیمارستان و درمانگاه دامپزشکی و مراکز درمانی در استان زنجان فعالیت می‌کند.

فعالیت 42 بیمارستان و درمانگاه دامپزشکی در زنجان

 محمدباقر حاج‌کاظمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: برای کاهش فعالیت‌های تصدی‌گری دولت، امور تشخیص و درمان از سال‌های گذشته به بخش غیردولتی واگذار شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه بخش غیردولتی بدین منظور سرمایه‌گذاری‌های مناسبی را انجام داده و اشتغالزایی قابل توجهی نیز در حوزه دام صورت گرفته است، افزود: در حال حاضر تعداد 42 بیمارستان و درمانگاه دامپزشکی و مرکز اشتغال به امور درمان، تعداد 22 داروخانه دامپزشکی، تعداد 11 مراکز مایه کوبی، تعداد یک آزمایشگاه تشخیصی دامپزشکی و سه  شرکت توزیع دارو و موادبیولوژیک در سطح استان فعالیت دارند.
وی گفت: مهم‌ترین دستاورد این حوزه، دسترسی تقریباً دائمی بهره‌برداران به خدمات تخصصی و حرفه‌ای دامپزشکی در زمینه تشخیص دارو و درمان دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل است.
حاج کاظمی با اشاره به اینکه در استان زنجان بیش از یک میلیون و 200 هزار رأس دام سبک، بیش از 200 هزار رأس دام سنگین، و حدود 300 واحد مرغداری و بیش از 600 مزرعه پرورش آبزیان سردآبی وجود دارد که در معرض بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام هستند، بیان کرد: به منظور شناسایی و مبارزه با عوامل بیماری‌زا در جمعیت دامی استان در سال 1398 بیش از 5 میلیون و 673 هزار مورد معاینه، تشخیص و درمان انواع دام و طیور توسط دامپزشکان بخش دولتی و خصوصی در استان صورت گرفته و در همین مدت تعداد 975 رأس دام و 6 هزار و 943 قطعه طیور کالبدگشایی شده و همچنین توسط کارشناسان دامپزشکی مشاوره‌های لازم در زمینه‌های مختلف درمانی به صاحبان دام‌ها ارائه شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به نظارت و بازرسی‌های منظم کارشناسان دامپزشکی از مراکز درمانی، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها، افزود: یکی از وظایف مهم دامپزشکی حفظ و حراست از حقوق مصرف‌کنندگان است و در این راستا نظارت بر تاریخ مصرف داروها و جلوگیری از ورود داروهای قاچاق و فاقد مجوز به چرخه توزیع داروهای دامی از جمله این حقوق است که تا کنون با نظارت‌های مستمر کارشناسان دامپزشکی و جمع‌آوری و معدوم‌سازی این گونه داروها، محقق شده است.
وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه دامپزشکی در ارتباط با تشخیص بیماری‌های دام و طیور و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است، گفت: آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان زنجان با بخش‌های تخصصی شامل میکروب شناسی، تشخیص سلولی و مولکولی، آنالیز مواد غذایی، پاتولوژی، هماتولوژی و سرولوژی، بافت شناسی و بیوشیمی و سایر زمینه‌های تشخیصی در علوم دامپزشکی به همه دامداران، مرغداران، آبزی‌پروران و دارندگان حیوانات خانگی و همچنین حوزه مواد غذایی در بخش دامپزشکی خدمات‌رسانی می‌کند که به عنوان یکی از شاخص‌ترین فعالیت‌های حاکمیتی دامپزشکی مطرح است.
حاج کاظمی افزود: در سال گذشته به منظور تشخیص بیماری‌های دام، طیور، آبزیان و کنترل کیفی خوراک و فرآورده‌های گوشتی و مواد غذایی، تعداد 8 هزار و 832 مورد آزمایشات سرولوژی دام، تعداد 23 هزار و 922 مورد آزمایشات سرولوژی طیور، تعداد  یک هزار و 618 مورد آزمایشات کنترل کیفی، تعداد 4 هزار و 523 مورد آزمایشات میکروبیولوژی، تعداد 175 مورد آزمایشات سم شناسی، تعداد 378 مورد آزمایشات انگل شناسی و تعداد هشت مورد آزمایشات خون شناسی توسط آزمایشگاه‌های دامپزشکی دولتی و غیردولتی انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان افزود: در بخش نظارتی نیز تعداد یک هزار 694 نوبت بازدید ادواری از شرکت‌های پخش استانی، مراکز مایه کوبی استان، داروخانه‌ها و درمانگاه‌ها و مراکز درمانی دامپزشکی صورت گرفته است.
حاج کاظمی در پایان از متقاضیان خرید داروهای دامپزشکی خواست تا ضمن خرید دارو از داروخانه‌های دامپزشکی معتبر و دارای تاییدیه دامپزشکی، در هنگام خرید دارو و نیز در زمان مصرف آن به تاریخ مصرف دارو دقت کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف مرتبط با وظایف دامپزشکی، مراتب را به اداره دامپزشکی شهرستان مربوطه اطلاع دهند تا در اسرع وقت به شکایات آنها رسیدگی شود.

انتهای پیام/73009/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول