اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

رویداد دات راینکس 10 خردادماه به صورت مجازی برگزار می شود/اعلام نیاز 17 دستگاه دولتی

مدیرکل توسعه کسب و کارهای فضاپایه سازمان فضایی ایران گفت: رویداد دات‌راینکس ۱0 خردادماه بصورت مجازی برای معرفی شرکت‌های خصوصی این حوزه و طرح نیازها و دغدغه‌های آنها برگزار می‌شود.

رویداد دات راینکس 10 خردادماه به صورت مجازی  برگزار می شود/اعلام نیاز 17 دستگاه دولتی

شبنم یزدانی مدیرکل توسعه کسب و کارهای فضاپایه سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی دانشگاهی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه امروزه استفاده از نرم‌افزارهای موقعیت‌یابی با زندگی مردم گره خورده است، گفت: از سال گذشته مقدمات برگزاری رویداد دات راینکس با هدف جمع آوری ایده‌های خلاق مبتنی بر رفع نیازهای کشور در حوزه موقعیت یابی و ناوبری با همکاری و مشارکت سندیکای شناسایی و مکان‌یابی رادیویی  و وزارت راه و شهرسازی کلید خورد و با تشکیل دبیرخانه مربوطه تلاش شد تا این مسیر تا حصول نتیجه مثمر ثمر برای کشور طی شود.

* مشارکت وزارت راه و شهرسازی به عنوان مهم‌ترین مخاطب ناوبری کشور 

 یزدانی توسعه بازار، کمک به رفع نیازهای کشور و جلب مشارکت حداکثری بخش دولتی و خصوصی فعال در حوزه ناوبری را از اهداف ترسیم شده برای این رویداد برشمرد و افزود: حضور و مشارکت وزارت راه و شهرسازی به عنوان مهم‌ترین مخاطب ناوبری کشور در این رویداد علاوه بر جلب مشارکت بیشتر باعث سوق ایده‌ها به سمت و سوی راهکارهای عملی شده است.

*  ایده‌های کاربردی و خلاقانه می‌تواند منجر به ارائه خدماتی کاربردی شود

وی با تاکید بر اولویت تحقق اهداف شعار سال ۹۹، " جهش تولید" افزود: متاسفانه در سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کووید ۱۹ در کشور تصمیم گرفته شد تا برگزاری رویداد نهایی به سال ۹۹ موکول شود و با سرلوحه قراردادن اهداف شعار جهش تولید زمان بیشتری را برای مشارکت بخش خصوصی قرار دادیم تا ایده‌های کاربردی و خلاقانه که در نهایت می‌تواند منجر به ارائه خدماتی کاربردی برای جامعه و کشور باشد را در دبیرخانه پذیرش کنیم.

* ۱۷ دستگاه دولتی نیازهای خود را اعلام کردند

یزدانی افزود: مشارکت و همکاری جدی و موثر سندیکای شناسایی و مکان یابی رادیویی و شرکت‌های زیرمجموعه این سندیکا که مشتمل بر ۳۲ شرکت ناوبری هستند در این رویداد جای تقدیر و تشکر دارد و تا کنون نیز ۱۷ دستگاه دولتی نیز نیازهای خود را در محورهای مختلف رویداد که شامل سامانه‌های موقعیت یابی، زیرساخت و تجهیزات، نرم افزار و ارزش افزوده و سیستم‌های مکمل و ترکیبی است اعلام کرده‌اند که این نیازها به صورت عمومی در وبسایت dotrinex.ir اطلاع رسانی و منتشر شده است تا ایده‌های ارائه شده بر اساس این نیازها و در جهت رفع آنها خلق شود و در نهایت این رویداد نتیجه‌ای کاربردی برای کشور داشته باشد.

*  رویداد دات‌راینکس 10 خردادماه به صورت مجازی برگزار خواهد شد

وی تصریح کرد: رویداد دات‌راینکس در سال جاری و در تاریخ ۱۰ تا ۱۲ خردادماه و به صورت مجازی برگزار خواهد شد و در این مدت نیز تلاش شده تا با برگزاری نشست‌های گفت و گو محور و پخش زنده آنها در صفحات مجازی فرصتی برای معرفی شرکت های خصوصی این حوزه و طرح نیازها و دغدغه های آنها فراهم شود. 

*  استقبال شرکت‌های دانش‌بنیان و ایده‌پرداز حوزه ناوبری و موقعیت یابی

مدیرکل توسعه کسب و کارهای فضاپایه سازمان فضایی ایران با تاکید به هدف توسعه بازار شرکت‌های ایده‌پرداز در حوزه فضایی، خاطر نشان کرد: خوشبختانه برگزاری این نشست‌های گفت و گو محور با استقبال شرکت ها و مخاطبین روبرو شده است بطوریکه تا روز رویداد برای مصاحبه با ۱۷ شرکت برنامه ریزی و هماهنگ شده است که این نشان از استقبال شرکت‌های دانش‌بنیان و ایده‌پرداز حوزه ناوبری و موقعیت یابی دارد. 

* زنجیره ارزش حوزه ناوبری دارای چهار زیرمجموعه است

 یزدانی درباره اهمیت حوزه ناوبری و موقعیت یابی گفت: زنجیره ارزش حوزه ناوبری دارای چهار زیرمجموعه است که می‌توان به سامانه‌های ماهواره‌ای و ایستگاه دریافت داده، مجموعه سخت‌افزارها و تجهیزات دریافت سیگنال، نرم‌افزارهای مکان محور که ارزش افزوده ایجاد می‌کنند و سیستم‌های مکمل و ترکیبی اشاره کرد. از طرفی باید به این نکته اشاره شود که در حال حاضر بازار ناوبری در دنیا روبه رشد است، اما بازیگران محدودی دارد که به طور مثال می‌توان به چهار سامانه جهانی مانند gps, beidou, glonass, galileo اشاره کرد. همچنین سیستم‌های موقعیت یابی محلی برای ژاپن و چین نیز موجود هستند ولی محدوده خاورمیانه مشخصا عاری از پوشش منطقه‌ای یا مکمل است که بستر مناسبی برای فعالیت بالادستی در حوزه ناوبری فراهم آورده است‌.

* کاربرد ۵۰ درصدی ناوبری و موقعیت‌یابی در حمل و نقل جاده‌ای

یزدانی اضافه کرد: بیش از ۵۰ درصد موارد کاربرد ناوبری و موقعیت‌یابی در حمل و نقل جاده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و ۳۸ درصد از این کاربرد توسط گوشی‌های هوشمند و باقی‌مانده آن از طریق پهپادها و سایر سیستم‌های نرم‌افزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول