اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

هشدار قانونگذاران آمریکا درباره «نقض تحریم‌های ایران در گرجستان»

دو سناتور آمریکایی به همراه دو عضو مجلس نمایندگان این کشور در نامه‌ای به وزرای خارجه و خزانه داری درباره نقض تحریم‌های ایران در گرجستان هشدار دادند.

هشدار قانونگذاران آمریکا درباره «نقض تحریم‌های ایران در گرجستان»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «تد کروز» و «جان کرونین» دو عضو مجلس سنا به همراه «جودی آرینگتون» و «مارکوین مولین» دو نماینده مجلس نمایندگان آمریکا ضمن اتهام‌زنی به مقام‌های گرجستان درباره ضدیت با حضور شرکت‌های آمریکایی از نقض تحریم‌های ایران و همچنین نفوذ روسیه در گرجستان گله کردند.

آنها با ارسال نامه‌ به وزرای خارجه و خزانه داری آمریکا از آنچه «وضعیت وخیم» گرجستان از منظر حکمرانی و «فعالیت‌های مالی احتمالا غیرقانونی» در این کشور خواندند، ابراز نگرانی کردند.

این چهار قانونگذار کنگره آمریکا  همچنین نوشتند: «ما به طور خاص و روز افزون درباره پیوندهای گرجستان با رقبای خصم و دشمنان آمریکا نگرانی داریم».

آنها مدعی شدند که به رغم کاهش حدود 50 درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در گرجستان طی سال گذشته میلادی، موانع مالیاتی و بورکراتیک برای حضور شرکتهای غربی در گرجستان افزایش یافته است.

تد کروز سناتور ایالت تگزاس و سه عضو دیگر کنگره آمریکا در این نامه از موانع ایجاد شده برای فعالیت شرکت آمریکایی «فرونترا ریسورسس» (Frontera Resources) در صنعت نفت و گاز گرجستان گله کردند.

به ادعای آنها، این شرکت که دفتر مرکزی آن در تگزاس است، بیش از 500 میلیون دلار در بخش‌ کشف نفت و گاز گرجستان سرمایه گذاری کرده است اما اخیرا هدف محدودیتها و مقررات سفت و سختی قرار گرفته است و ممکن است دولت گرجستان اموال و سرمایه گذاریهایش را مصادره کند.

اعضای کنگره آمریکا مدعی شدند که در سال 2019 یک شرکت دیگر آمریکایی به نام «کانتی گروپ» با همین محدودیتها مواجه و از کنسرسیوم ایجاد تاسیسات در پروژه «آناکیلا» کنار زده شد.

به گفته آنها، این اقدامات علیه شرکتهای آمریکایی در گرجستان نشاندهنده اهداف ژئوپلیتیکی است چرا که هدف از حفاری شرکت فرونترا، ایجاد ثبات و استقلال گرجستان از منظر انرژی بوده و هدف پروژه آناکیلا هم کم کردن وابستگی گرجستان به زیرساخت بنادر روسیه بود.

طبق ادعای قانونگذاران کنگره، با بیرون کردن «فعالیت قانونی و مشروع» شرکتهای آمریکایی از گرجستان فعالیتهای اقتصادی و مالی غیرقانونی در این کشور انجام شده است.

چهار عضو مجالس سنا و نمایندگان آمریکا همچنین مدعی شدند که بازرگانان گرجستانی و سیستم مالی این کشور از سال 2013 به دلیل تلاش برای دور زدن تحریمهای آمریکا علیه ایران بدنام بوده‌اند و برای ایرانی‌ها گرجستان «هدفی ایده‌آل» برای دور زدن تحریم‌های آمریکا بوده است.

آنها از «مایک پامپئو» و «استیون منوشین» وزرای خارجه و خزانه داری آمریکا خواستند به انها درباره تلاش‌های دولت گرجستان در تقابل با حضور شرکتهای آمریکایی گزارشی ارائه دهند.

ارائه گزارش درباره احتمال تاثیر داشتن روابط دولت کنونی گرجستان با روسیه بر محدودیتهای اعمال شده بر شرکتهای آمریکایی، یکی دیگر از درخواست‌های 4 عضو کنگره از پامپئو و منوشین است.

آنها همچنین خواستار گزارش دهی و اطلاع رسانی وزرای خارجه و خزانه داری دولت دونالد ترامپ درباره «نقص‌ها» موجود در گرجستان در زمینه اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران شدند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «گرجستان، شریک استراتژیک (آمریکا) در قفقاز و یک متحد مشتاق در ناتو است و گرجستانی‌ها در ماموریت ما در افغانستان کمکهایی ارائه داده‌اند. این کشور از منظر ژئواستراتژیک یک مقصد حیاتی برای مبادلات تجاری و انرژی از دریای خزر به اروپای شرقی است. مشارکت مستحکم ایالات متحده- گرجستان برای منافع آمریکا ضروری است».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول