اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

خرید حمایتی گوجه فرنگی ابلاغ نشده است

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه تصمیم‌گیری در مورد خرید حمایتی مربوط به وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار است، گفت: ما طی نامه‌هایی درخواست آمادگی کرده‌ایم اما هنوز ابلاغیه‌ای برای صادر نشده است و قرار است گروه پنج نفره در این باره تصمیم بگیرند.

خرید حمایتی گوجه فرنگی ابلاغ نشده است

حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در پاسخ به اینکه خرید حمایتی گوجه فرنگی از کشاورزان چه زمانی آغاز می‌شود، گفت: پس از آنکه قانون انتزاع (تمرکز وظایف بازرگانی کشاورزی در وزارت جهاد) 2 سال مسکوت شد اختیار خریدهای حمایتی به ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت محول شده است و ما هم منتظر هستیم که ابلاغ از سوی وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار انجام شود و البته تأمین مالی آن نیز از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور صورت پذیرد.

شیرزاد ادامه داد: علی‌رغم اینکه وظایف خرید حمایتی در اختیار وزارت صمت است اما ما نامه‌ها و تقاضاهای خود را در خصوص آمادگی و انجام خرید حمایتی ارسال کرده‌ایم و در صورتی که ابلاغی به سازمان مرکزی تعاون روستایی انجام شود و منابع آن تأمین گردد اجرا خواهیم کرد.

وی در پاسخ به اینکه نامه‌ها و درخواست‌های شما خطاب به چه کسی ارسال شده است، گفت: درخواست ما به معاونت بازرگانی وزارت جهاد بوده تا آنها از وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار برای خرید حمایتی درخواست بکنند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی درباره اینکه آیا تاکنون پاسخی از سوی وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار نبوده است؟ گفت: 2 کمیسیون تخصصی کارشناسی در این باره گذاشته‌اند و به گروه پنج‌ نفره سپرده‌اند تا تصمیم‌گیری کنند و ما هم منتظر تصمیم و ابلاغ آنها هستیم.

شیرزاد در پاسخ به اینکه ظاهراً سازمان برنامه و بودجه کشور با توجه به کمبود منابع با خرید حمایتی موافقت نمی‌کند، اظهار داشت: چنین خبری را نشنیده‌ام اما اتحادیه‌ها در شهرستان‌ها اقدام به خرید توافقی گوجه فرنگی می‌کنند به طوری که در منطقه جیرفت گوجه فرنگی را خریداری و به کارخانه رب گوجه فرنگی آیدا می‌فرستند.

وی درباره قیمت و میزان خرید اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: از آنجا که این اتحادیه‌ها ارتباط مستقیم با سازمان مرکزی تعاون روستایی ندارند درصدد گرفتن آمار از آنها نبوده‌ایم اما این کارخانه را تقویت کرده‌ایم تا محصول بیشتری را بتواند از صیفی‌کاران خریداری کند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی باز هم تأکید کرد که تا کنون نه درباره خرید حمایتی گوجه فرنگی تصمیم گیری شده و نه منابع مالی آن تأمین شده است و ابلاغیه‌ای هم صادر نگردیده است.

شیرزاد در پاسخ به اینکه آیا اطلاع دارید کشاورزان در منطقه جنوب به ویژه استان کرمان محصولات پیاز و گوجه‌ فرنگی خود را رها کرده‌اند‌، گفت: در مورد گوجه فرنگی اطلاع ندارم اما پیازکاران با مشکلات همراه بودند.

وی درباره دلایل روی دست ماندن محصولات کشاورزان گفت: پیازهایی که آنها نمی‌توانند صادر کنند محصولات درجه سه و 2 بار باران دیده و له شده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی  افزود: ما به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد کردیم که در مقابل هر کیلوگرم پیاز هزار تومان به کشاورزان پرداخت شود که حدود 150 میلیارد تومان می‌شد. 

شیرزاد ادامه داد: متأسفانه به دلیل عدم اجرای الگوی کشت 2 برابر نیاز کشاورزان کشت کردند همچنین تعرفه‌گذاری 10 هزار تومانی هم مزید علت شد تا بستر مناسب صادراتی وجود نداشته باشد و در حقیقت با سونامی تولید پیاز مواجه شدیم.

به گزارش فارس، کشاورزان منطقه کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفتند مزارع گوجه فرنگی و پیاز خود را رها کرده‌اند و برداشت نمی‌کنند. آنها خواستار خرید حمایتی دولت هستند که امسال اجرایی نشده و محصول‌شان روی دست ماند است.

در شبکه‌های مجازی فیلم‌هایی منتشر شد که این کشاورزان محصولات خود را به رودخانه‌ها و خیابان‌ها ریخته‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول