اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

اینجا به آنتی‌ویروس رسانه‌ای نیاز است/ آن‌ها می‌گویند، شما باور نکنید!

شایعه یکی از پربسامدترین تکنیک‌های رسانه‌ای است که فراگیری نهضت سواد رسانه‌ای و افزایش دانش و آگاهی عمومی مردم در این زمینه منجر به برخورد آگاهانه و فعال آن‌ها در برابر رسانه‌ها می‌شود.

اینجا به آنتی‌ویروس رسانه‌ای نیاز است/ آن‌ها می‌گویند، شما باور نکنید!

خبرگزاری فارس- اصفهان؛ سیدمحمدعلی سیدحنایی: در عصر حاضر که سلاح تهاجمی امپریالیسم و قدرت‌های استعماری تغییر شکل داده و به شکل رسانه و جنگ فرهنگی؛ افکار، عقاید، باورها و هنجارهای اجتماعی ما را نشانه گرفته است؛ لازم است با سیاست‌گذاری کلان و همچین همکاری دو طرفه مسؤولان و مردم نحوه کار با این سلاح جدید که در بین همه ما جا دارد را فرا گیریم تا پیروز این کارزار مدرن باشیم.

در مجموعه فارسانه قصد داریم به برخی از تکنیک‌های رسانه‌ای در مواقع بحرانی مثل شرایط کنونی که ویروس کرونا به معضلی جهانی تبدیل شده است بپردازیم و با ارائه راهکارهایی کلیدی، ساده و در عین حال کارگشا بتوانیم در برابر هجمه رسانه‌ها فائق آییم.

قسمت اخیر در باب لزوم فراگیری نهضت سواد رسانه‌ای و افزایش دانش و آگاهی عمومی مردم در این زمینه که در نهایت منجر به برخورد آگاهانه و فعال آن‌ها در برابر رسانه‌ها می‌شود، صحبت کردیم.

شایعه یکی از پربسامدترین تکنیک‌های رسانه‌ای است که امروزه همگی کم و بیش با آن آشنا هستیم. در سه قسمت آتی قصد داریم به مفهوم شایعه، راهکارها و دلایل مقابله با شایعات، اثرات روانی شخصی و اجتماعی و همچنین روند تبدیل یک شایعه کوچک به بحرانی کلان در ابعاد سیاسی- اجتماعی بپردازیم.

فارسانه: قسمت دوم

شایعه- ۱: آن‌ها می‌گویند، شما باور نکنید

اگر یک روز از همسایه‌تان بشنوید که قرار است شهرداری تمام ساختمان‌های خیابان محل سکونتتان را تخریب کند چه واکنشی نشان می‌دهید؟ قطعاً از او می‌پرسید که: مطمئنی! از کجا شنیدی ؟! چه کسی گفته؟

 آیا درباره هر خبری که به شما می‌رسد نیز چنین واکنشی دارید؟ هنگامی که در شروع گسترش ویروس کرونا در گروه‌های مختلف خبر ابتلای ۱۲۰۰۰ نفر به بیماری کووید ۱۹ و تعداد کثیر فوت‌شدگان در اصفهان دست به دست می‌شد و شایعه تکمیل ظرفیت تمام بیمارستان‌ها داغ بود، از خودتان پرسیدید چه کسی این خبر را بازگو کرده است؟ آیا از منبع آن مطمئن بودید؟

شایعه معمولاً در شرایطی ایجاد می‌شود و گسترش می‌یابد که درباره موضوع مهمی ابهامات فراوانی وجود داشته باشد، در این مواقع افرادی که به دنبال تشویش اذهان عمومی و برهم ریختن آرامش و نظم اجتماعی هستند، دست به دامان تکنیک شایعه می‌شوند.

در این روزهایی که کرونا بحث و دغدغه‌ اصلی ملل مختلف است ما با حجم زیادی از اخبار دروغین و یا به اصطلاح «فیک نیوزها» مواجه هستیم، شایعات با ایجاد استرس و اضطراب، قدرت تفکر نقادانه و تصمیم‌گیری صحیح را از ما گرفته، و می‌توانند منجر به یک آسیب بزرگ اجتماعی شوند. اما چه باید کرد؟ چگونه باید از مضرات این اخبار که نه آگاهی و نه آرامش روانی به ما می‌دهند در امان باشیم؟

شایعه‌افکنان هیچ‌گاه دست از کار خود برنمی دارند، زیرا که از عدم آگاهی مردم سود می‌برند؛ اما این وظیفه ماست که خودمان را به مهارت‌های مبارزه با شایعات مجهز کنیم؛ به عبارتی دیگر آن‌ها می‌گویند، شما باور نکنید.

در ادامه چند راهکار را با یکدیگر مرور می‌کنیم؛ برای تشخیص شایعه از واقعیت مؤلفه‌های متفاوتی وجود دارد، اما چند راهکار زیر راهگشای اولیه برای عبور از اخبار دروغین خواهد بود:

۱- منبع خبر را بررسی کنید.

۲- به تاریخ انتشار خبر توجه کنید.

۳- حواستان به نام‌های جعلی که به جای یک دانشمند و یا مسؤول ذکر می‌شود، باشد.

۴- ممکن است در ابتدای هر خبر با این عبارت مواجه شوید: ( به گزارش ... ) برای بررسی صحت خبر به منبع اولیه‌ آن رجوع کنید.

۵- برای لحظه‌ای احساساتتان را کنار گذاشته و با منطق به داستان نگاه کنید.

با رعایت پنج نکته فوق ذهنمان را به بخشی از آنتی‌ویروس رسانه‌ای کرونا مجهز می‌کنیم.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ر۱۰/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول