اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

خوشنویسی هزار «بسم الله الرحمن الرحیم» متفاوت + تصاویر

علی تن، هنرمند خوشنویس که با آثار نقاشی‌خط قرآنی خود شناخته می‌شود، می‌‌گوید که تا کنون بیش از هزار «بسم الله الرحمن الرحیم» را خوشنویسی کرده است و هیچ‌کدام تکراری نیستند.

خوشنویسی هزار «بسم الله الرحمن الرحیم» متفاوت + تصاویر

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، رمضان ماه نزول قرآن کریم است و در این ماه، هنرمندان خوشنویس بیش از دیگر هنرمندان به خلق اثر می‌پردازند. چرا که از دیرباز خوشنویسی پیوندی عمیق با دین اسلام و آیات قرآن کریم داشته است و هنرمندان خوشنویس به فراخور هر عصر، در کتابت کلام‌الله مجید با خطوط مختلف اهتمام ورزیده‌‌اند.

به اعتقاد برخی صاحبنظران، هنر خوشنویسی در جهان اسلام ارتباط وثیقی با کتابت کلام الهی دارد و از طرفی اهتمام خوشنویسان در طول تاریخ به کتابت قرآن کریم شاهد و گواه همین ارتباط و خلوص هنرمندان است. در کتابت قرآن در روزهای آغازین ظهور اسلام، عبدالله بن سعد از خط حجازی که خود نوعی از خط نسخ مایل بود استفاده کرد، اما بعدها خط کوفی جایگزین خط نسخ شد.

خط کوفی هم در ابتدا فاقد اعراب و نقطه بود و باعث اختلاف در قرائت و معنا می شد، از این رو سال ها بعد خط کوفی ساده به دستور حضرت علی(ع) و به دست یکی از شاگردان ایشان، نقطه و اعراب‌گذاری شد. 
به گفته کاوه تیموری، هنرمند خوشنویس؛ از امام علی(ع) به عنوان مطرح‌ترین کاتب وحی و نیای روحانی خوشنویسان یاد می‌کنند. کتابت قرآن موجب تکمیل خط کوفی و هماهنگ شدن آن با آیات وحی شد و بعدها با ایجاد تنوع در شیوه‌های خطوط اسلامی خطی جامع از نظر هندسی تکامل یافت که به نام خط «نسخ» یعنی نسخ‌کننده همه خطوط، بار کتابت قرآن را به نحو احسن به دوش کشید.

 

 

کمال سعادت و آرزوی هر خوشنویسی است که هنر کتابتش پیوندی مقدس، نورانی و ابدی با کلمات الهی برقرار سازد تا روشنی بخش و هدایتگر نسل بشر باشد، از این رو بیشتر هنرمندان خوشنویس سعی کرده‌اند که آثارشان با قرآن پیوند خورده باشد. پس جای تعجب ندارد که «میراز احمد نیریزی» خوشنویس عهد صفوی بیش از ۹۰ قرآن کتابت کرده باشد.

‌نقاشی‌خط یکی از هنرهای نسبتاً جدید در خوشنویسی است و با بهره‌گیری از آن جلوه‌های زیبا و چشم‌نوازی در نمایش آیات و عبارات قرآن کریم خلق می‌شود.

 

 

 «علی تن»‌ یکی از هنرمندان خوشنویس است که با آثار نقاشی‌خط قرآنی خود شناخته می‌شود. او علاوه بر مسئولیت‌هایی که پیش‌تر در حوزه هنرهای تجسمی داشته است ـ نظیر مدیر امور نگارخانه‌های کشور، مسئول هنرهای تجسمی استان تهران، دبیر شورای هنرهای تجسمی سازمان  فرهنگی و هنری شهرداری تهران ـ اکنون به عنوان معاون جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های اداره کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت فعالیت دارد، با این حال از خلق آثار هنری غافل نشده است.

 

 

اکثر تابلوهای خلق شده توسط علی تن به نگارش آیات الهی اختصاص دارد و در این میان، «بسم الله الرحمن الرحیم» بیشترین سهم را دارد. خودش می‌گوید: تا کنون بیش از هزار بسم الله الرحمن الرحیم به اشکال مختلف نوشته‌‌ام و به صورت بداهه این کار را انجام می‌دهم و متناسب با ترکیب، فرم و کادری که انتخاب می‌کنم، می‌نویسم. همین که هیچ‌کدام از این «بسم الله»ها شبیه به هم نیستند، به یک نوعی معجزه است و ترکیبات ظاهری بسم الله الرحمن الرحیمی که توسط هنرمندان نوشته می‌شود،‌ هنوز به پایان نرسیده و هر بار متفاوت است.

 

 

علی تن جزء خوشنویسانی است که از ابزار قلم و مرکب استفاده نمی‌‌کند و بر خلاف خوشنویسی سنتی که آرام و با طمأنینه نوشته می‌شود،‌ با سرعت بالا خوشنویسی می‌کند. او اخیراً نمایشگاهی مجازی از آثار خود را به همت برج آزادی برگزار کرد. تن، پیش‌تر نیز نمایشگاه‌هایی انفرادی و گروهی در ایران و کشورهای سوریه، پاکستان، ازبکستان، امارات، سودان، الجزایر، ترکیه، عراق، مالزی، سوئیس، بوسنی وهرزگوین، لبنان، قطر و بلاروس برپا کرده است.

در ادامه، برخی آثار خلق‌شده توسط علی تن را مرور می‌کنیم:

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول