اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

آئین‌های خاکسپاری و عزاداری در کرمانشاه باید مدیریت شوند/ سوگواری آرام در هیاهوی کرونا

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه گفت: یکی از اصلی‌ترین کانون‌های انتشار ویروس کرونا در استان، اجتماعات مردم برای برگزاری آئین‌های خاکسپاری و سوگواری است که باید مدیریت شوند.

آئین‌های خاکسپاری و عزاداری در کرمانشاه باید مدیریت شوند/ سوگواری آرام در هیاهوی کرونا

فریبرز نجفی‌مهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با اشاره به روند افزایشی بیماری کرونا در روزهای اخیر، اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین کانون‌های انتشار این ویروس، اجتماعات مردم برای برگزاری آئین‌های خاکسپاری و سوگواری است.

وی گفت: با توجه به اینکه در فرهنگ غنی این مرز و بوم به ویژه در استان‌هایی مانند کرمانشاه، ارج نهادن به درگذشتگان و تکریم افراد فوت شده، از جایگاه ویژه‌ای برخوردارا هستند، طبیعی‌ست که مردم برای همدردی با بازماندگان داغدار، خود را مقید می‌دانند که براساس رسوم کهن این دیار، در مناسک عزای این مرحومان حضور یابند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه ادامه داد: اما هم استانی‌های باید شرایط بحرانی حال حاضر را در نظر بگیرند و برای کنترل بیماری کووید 19 از تجمعات انسانی برای این گونه مراسمات جدا پرهیز کنند.

وی متذکر شد: متاسفانه گزارش‌های واصله حاکیست که این روزها در مناطق روستایی مراسمات سوگواری با همان رسوم قدیم منعقد بوده و آئین‌های خاکسپاری، سوم، هفتم و... با حضور حداکثری مردم برگزار می‌شود و حتی مانند گذشته پذیرایی‌های مرسوم، در فضاهای سربسته و فاقد تهویه مناسب و بدون رعایت فاصله‌های اجتماعی صورت می‌پذیرد.

نجفی‌مهر تصریح کرد: برای مدیریت سوگواری‌ها در مناطق مختلف، نقش معتمدین و بزرگان ایلات و طوایف و همچنین سازمان‌های مردم نهاد بسیار مهم و اثرگذار است و انتظار داریم این متنفذین و گروه‌های مرجع با استفاده از کاریزمای خود، مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ترغیب کنند و آن‌ها را از استمرار چنین تجمعاتی که در شرایط اپیدمی کرونا، سبب تکثیر مرگ در میان آن‌ها می‌شود، برحذر دارند.

وی در پایان از فرمانداران شهرستان‌های تابعه استان خواست که از قابلیت روسای عشایر، دهیاران و شوراهای اسلامی روستا برای مدیریت این موضوع استفاده کنند و با گفت‌وگوهای اقناعی، آن‌ها را برای تغییر در شیوه برگزاری مراسمات مربوط به سوگ، منسجم و هماهنگ سازند در غیر این صورت شیوع این بیماری در روستاها می‌ تواند کنترل بیماری را ناممکن ساخته و تمام زحمات کادر درمانی و اعضای ستاد مدیریت بیماری کرونا را در ثبات بخشیدن به وضعیت استان به هدر دهد.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول