اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

۵۴ درصد جمعیت همدان بالای ۳۰ سال دارند/ سیاست‌های افزایش جمعیت اجرا شود

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان با تاکید بر اینکه سیاست‌های ابلاغی افزایش جمعیت باید اجرایی شود گفت: ۵۴ درصد جمعیت همدان بالای ۳۰ سال سن دارند.

۵۴ درصد جمعیت همدان بالای ۳۰ سال دارند/ سیاست‌های افزایش جمعیت اجرا شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام میلاد صالحی ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت ۳۰ اردیبهشت روز ملی جمعیت اظهار کرد: مجمع فعالان عرصه جمعیت از شهریورماه سال ۹۸ اعلام موجودیت کرد و بعد از اینکه ساختار مجمع شکل گرفت، لازم بود که مجامع استانی نیز به شروع به فعالیت کرده و اعلام موجودیت کنند.

وی با بیان اینکه همدان دومین استانی بود که مجمع استانی فعالان عرصه جمعیت را بعد از مازندران ثبت کرد افزود: تاکنون هشت استان موفق به تشکیل مجمع فعالان جمعیت شده‌اند.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان با تاکید بر اینکه این مجمع متشکل از اعضا و ارکان مختلف است تصریح کرد: نگاه و رویکرد این مجمع نگاهی مردمی است و با میدان‌داری فعالان عرصه جمعیت رقم می‌خورد اما قدردان دستگاه‌های حاکمیتی نیز در حمایت از مجمع هستیم.

صالحی با تاکید بر اینکه تا زمانی که مردم وارد عمل نشوند، کار جمعی شکل نمی‌گیرد گفت: نیروهای مردمی بازوان و ساختار کشور هستند که شامل جامعه پزشکان، پرستاران، خیرین و فعالان عرصه جمعیت و فعالان دینی و معلمان هستند.

وی جمعیت را یکی از موضوعات راهبردی، امنیت‌آفرین و کارآفرین هر کشوری دانست و افزود: با هر مدل تفکری نیروی جمعیت این کارکرد را به وجود خواهد آورد.

دبیر مجمع فعالان جمعیت استان همدان خاطرنشان کرد: بر اساس بند یک اصل ۱۹۰ قانون اساسی که ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت است، مقام معظم رهبری در اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ دست به ابتکار عمل و ابلاغ سیاست جمعیتی زدند، موضوعی که خیلی‌ها غافل بودند.

وی با بیان اینکه شورای انقلاب فرهنگی کشور سی‌ام اردیبهشت را روز جمعیت معرفی کرده است افزود: سیاست افزایش جمعیت شامل ۱۴ بند است که اهم آن شامل افزایش نرخ باروری، رفع موانع ازدواج، تسهیل تشکیل خانواده، کاهش سن ازدواج، حمایت از زوج‌های جوان، حمایت از مادرات در بارداری و زایمان و شیردهی و تشویق ایرانیان خارج از کشور برای حضور و سرمایه‌گذاری در داخل کشور است.

زنگ خطر جمعیت برای همدان

صالحی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیش از ۱۷ سخنرانی به موضوع جمعیت اشاره داشتند گفت: هدف‌گذاری کاهش جمعیت از سال ۶۸ تا سال ۹۰ بود که در این مدت باید نرخ باروری از ۶.۷ فرزند به ۴ فرزند برسد اما این رویداد مهم تنها ظرف سه سال محقق شد.

وی با تاکید بر اینکه این سیاست‌ها همچنان متوقف نشده و یا زیرپوستی در حال اجراست افزود: امیدواریم با توجه به روی کارآمدن مجلس جدید یکی از موضوعات آنها این باشد که این قانون را متوقف کنند زیرا اکنون سطح جانشینی جمعیت که دوفرزندی است نیز رد کردیم و متوسط فرزندآوری ۱.۸ فرزند است.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان گفت: اگر بخواهیم با این رویه پیش رویم، جمعیت ایران در سال ۱۴۳۰ تبدیل به پیرترین کشور غرب آسیا خواهد شد.

وی ادامه داد: بعضی در موضع حمایت از جمعیت، بحث پنجره جمعیتی را پیش می‌کشند، پنجره‌ای که ۷۰ درصد جمعیت از سن ۱۵ تا ۶۴ سال که سن تولید، فعالیت و کار است را شامل می‌شود.

 صالحی با بیان اینکه کشور ما از سال ۸۶ وارد این پنجره شد، فرصتی که بهترین زمان برای اصلاح ساختار فعالیت کشور می‌تواند باشد گفت: اگر خدای ناکرده از این موضوع و توجه به جمعیت جوان کشورمان غفلت کنیم، این جمعیت تبدیل به جامعه سالمند خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پنجره جمعیتی ایران تا سال ۱۴۱۵ باز است و بعد از آن بسته خواهد شد یادآور شد: اکنون جمعیت همدان یک‌میلیون و ۷۵۰ هزار نفر است که ۵۴ درصد این جمعیت سن بالای ۳۰ سال دارند و این می‌تواند هشداری برای استان ما باشد.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان اضافه کرد: در سطح کشور ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار خانواده وجود دارد که متوسط هر خانواده ۳.۲۳ نفر است و این نرخ حتی چهار نفره هم نیست تا نرخ جایگزینی ما تثبیت باشد.

وی به وضعیت جمعیتی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و افزود: در سال ۱۹۶۷ میلادی در رژیم صهیونیستی شورای افزایش جمعیت به منظور گسترش تکثیر نسل ایجاد شد که در سال ۱۹۹۷ این انجمن به نام تشویق زنان یهودی به زاد و ولد تغییر نام داد که این امر نشان از اهمیت همه جوامع به تکثیر نسل دارد.

صالحی به فعالیت‌های انجمن طی یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: تشکیل جلسات شبکه‌سازی در همدان از جمله فعالیت‌هاست که بیش از ۳۰ جلسه با حضور نماینده ولی‌فقیه، معاونت امور بانوان در استانداری و ارگان‌های حاکمیتی تشکیل شد.

تشکیل باشگاه مادران مهرپرور

وی ارتباط‌گیری با جامعه نخبگان و عموم مردم را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و راه‌اندازی نمایشگاه مفهومی جمعیت در موکب اربعین، چالش فرزندآوری در نمایشگاه کودک و نوجوان و... را از سایر فعالیت‌ها عنوان کرد.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان به ساخت مستند اجتماعی جمعیت توسط مجمع اشاره کرد و افزود: این مستند جنجالی اجتماعی است که قسمتی از آن در تهران در حال ضبط است و با رایزنی صورت گرفته، برخی شبکه‌ها پیشنهاد پخش را مطرح کرده‌اند.

وی از تشکیل باشگاه مادران مهرپرور خبر داد و افزود: این باشگاه شامل مادرانی است که ۳۵ سال سن داشته و ۳ فرزند دارند که بعد از عضوگیری در باشگاه از خدمات باشگاه در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، اردویی و ورزشی بهره‌مند می‌شوند.

صالحی با بیان اینکه با توجه به سایه شوم کرونا بیش از ۱۰۰ بسته معیشتی هر کدام به ارزش ۱۳۰ هزار تومان به مادران مهرپرور نیازمند اهدا شد یادآور شد: باشگاه "شکوه مادری" نیز  شامل مادران با حداکثر ۴۰ سال و حداقل ۴ فرزند است که اعضای این دو باشگاه حدود ۳۰۰ نفر است.

وی از تشکیل کمیته خیرین در مجمع خبر داد و افزود: وظیفه این کمیته توزیع پول نیست، بلکه تنها هزینه وام درمان ناباوروی اعطا می‌شود.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان برگزاری چالش عکس کودکی در فضای مجازی و برگزاری کارگاه تبیین فرزندآوری با حضور دبیران آموزش و پرورش را از دیگر برنامه‌های این مجمع برشمرد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه‌ها نشست مبلغان دینی عرصه جمعیت در ۳۱ اردیبهشت‌ماه است که از ساعت ۱۸ الی ۲۰ در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

صالحی از رونمایی بازی خانوادگی با رویکرد خانواده و بهداشت نیز خبر داد و گفت: رونمایی از دو کتاب یکی با عنوان "هفت خوان خیالی" با موضوع معیشت و فرزندآوری و دیگری "آروزی کودکانه" نیز از دیگر برنامه‌هاست.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول