اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

کمترین میزان سطح آب دریای خزر طی ۳۰ سال اخیر

رئیس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر گفت: سطح آب دریای خزر در سال ۲۰۱۹ میلادی مصادف با سال گذشته میلادی، در ادامه روند کاهشی خود از سال ۱۹۹۵، به کمترین میزان طی ۳۰ سال اخیر رسید.

کمترین میزان سطح آب دریای خزر طی ۳۰ سال اخیر

 معصومه بنی‌هاشمی رئیس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر در مازندران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از ساری، اظهار کرد: در سال ۲۰۱۹  میلادی، در ادامه روند کاهشی خود از سال ۱۹۹۵، به کمترین میزان طی ۳۰ سال اخیر رسید.

وی افزود: میانگین تراز آب در این سال با کاهش ۱۳ سانتیمتری نسبت به سال ۲۰۱۸، برابر با منفی ۲۸/۱۷  متر شده است.

بنی‌هاشمی تصریح کرد: کاهش تراز آب اخیر درحالی است که میزان ورودی آب رودخانه‌ ولگا بعنوان تأمین‌کننده بخش اعظم آب رودخانه‌ای به این دریا، در سال ۲۰۱۹ ، حدود ۲۲ درصد کاهش یافته که این مسئله می‌تواند به عنوان یکی از علل مؤثر در کاهش تراز آب اخیر محسوب شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: متوسط سالانه ورودی آب ولگا به دریای خزر حدود ۲۴۰ میلیارد مترمکعب و برآورد سالانه کل ورودی رودخانه‌های منتهی به خزر، ۳۰۰ میلیارد مترمکعب است.

وی عنوان کرد: از سایر رودخانه‌های مهم نظیر کورا، اورال، ترک، سفیدرود، هراز، در مجموع بطور متوسط ۳۴ میلیارد مترمکعب آب وارد دریای خزر می‌شود.

بنی‌هاشمی یادآور شد: حجم آب ورودی رودخانه‌ها به‌عنوان شاخص بسیار مهم در بیلان آب خزر محسوب شده و تغییرات سالانه آن متأثر از عوامل اقلیمی، رژیم هیدرولوژیکی و بهره‌برداری‌ها است.

‌رئیس مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر در مازندران بیان کرد: نتایج بررسی‌ها نشان داده است در سال ۲۰۱۹، دوره سیلابی رودخانه ولگا که به طور معمول از اواسط اردیبهشت تا اوایل مردادماه ادامه دارد، کوتاه‌تر و میزان آبدهی آن کمتر از میانگین بلند مدت بوده است.

وی اعلام کرد: دمای سطح آب دریا نیز به عنوان یکی از معیارهای اصلی در تبادل حرارتی و شاخصی در ارزیابی پتانسیل تبخیر از سطح آب که جزء مؤلفه‌های اصلی خروجی در بیلان آب خزر محسوب می‌شود، در بررسی  روند تغییرات تراز آب و ارزیابی علل نوسانات در خزر مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

‌بنی‌هاشمی گفت: روند افزایشی دمای سطح آب دریای خزر به ویژه در سال‌های اخیر، از عوامل تأثیرگذار بر کاهش تراز آب بوده است.

این مسؤول ادامه داد: میانگین دمای سطح آب خزر در سال ۲۰۱۹میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۸، به میزان ۰.۲درجه سانتیگراد و نسبت به میانگین بلند مدت، یک درجه افزایش یافته است.

وی در پایان اضافه کرد: تحلیل تغییرات دمای آب در دو سال اخیر حاکی از وقوع روند افزایشی دمای آب در همه بخش‌های دریای خزر به استثنای منتهاالیه خزر شمالی است.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول