اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

دارندگان فیش حج تا پایان آذر ۸۶ هم فراخوانده شدند

با توجه به خالی بودن حدود 12 درصدی ظرفیت کاروان‌های حج تمتع سال جاری، دارندگان فیش حج تمتع تا پایان آذرماه سال ۸۶ هم برای ثبت‌نام در ظرفیت‌های باقیمانده فراخوانده شدند.

دارندگان فیش حج تا پایان آذر ۸۶ هم فراخوانده شدند

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، نام‌نویسی از مشمولان حج تمتع از نهم اسفند سال گذشته آغاز شد و بر اساس اولویت اعلام شده، ودیعه‌گذاران تا پایان فروردین ۸۶ امکان ثبت‌نام در کاروان‌ها را داشتند. 

تکمیل ظرفیت نیمی از کاروان‌ها در یک هفته

پس از آغاز ثبت‌نام، به دلیل استقبال بالای ودیعه‌گذاران، بیش از ۵۰ درصد ظرفیت کاروان‌ها تکمیل شد و همچون سال‌های گذشته سازمان حج و زیارت اولویت ذخیره نیز اعلام کرد و مقرر شد تا زائران تا نیمه اردیبهشت ۸۶ هم به عنوان زائر ذخیره ثبت‌نام کنند.

اما با شیوع کرونا و تردید زائران برای تشرف به حج تمتع، ظرفیت کاروان‌ها پس از حدود دو ماه از آغاز ثبت‌نام تکمیل نشد و سازمان حج و زیارت مجدد اولویت جدید اعلام کرد و قرار شد زائران تا پایان خرداد ۸۶ امکان ثبت‌نام در کاروان‌ها داشته باشند.

اعلام اولویت جدید هم نتوانست ظرفیت کاروان‌های حج را تکمیل کند

روند ثبت‌نام مشمولان آنقدر کُند پیش رفت که برخی از ظرفیت کاروان‌ها همچنان خالی بود و برای ادامه برنامه‌های حج کاروان‌ها را با مشکل مواجه می‌کرد. به همین دلیل سازمان حج و زیارت برای سومین بار اولویت جدید اعلام کرد و ودیعه‌گذاران تا پایان شهریور ۸۶ را فراخوند.

به نظر می‌رسید که با تعیین اولویت جدید آن هم نه ۱۵ روز و یک ماه، بلکه ۳ ماه، ظرفیت کاروان‌ها تکمیل شود، اما این امر رخ نداد و همچنان ظرفیت کاروان‌ها خالی بود. بر همین اساس سازمان حج و زیارت برای چهارمین بار ظرفیت جدید اعلام کرد و ودیعه‌گذاران از اول مهر تا پایان آبان‌ماه هم به عنوان زائران ذخیره می‌توانستند ثبت‌نام کنند. به طوری که از هفته گذشته تعداد مشمولان تشرف به حج تمتع بیشتر شد و دارندگان فیش حج تا پایان آبان ۸۶ فرصت ثبت‌نام در کاروان حج داشتند.

با وجود اعلام چندین باره ظرفیت جدید، همچنان ظرفیت کاروان‌های حج تمتع تکمیل نشده است و همانطور که اکبر رضایی، سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت در نشست اخیر شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت مطرح کرده است، تاکنون ۸۸ درصد ظرفیت کاروان‌های حج آینده تکمیل شده است.

خالی بودن ۱۲ درصد ظرفیت کاروان حج/ دارندگان فیش حج تا پایان آذر  ۸۶ هم فراخوانده شدند

یعنی همچنان ۱۲ درصد ظرفیت کاروان حج تمتع خالی است و حدود ۹ هزار زائر می‌توانند برای سفر به حج تمتع ثبت‌نام کنند.

بر همین اساس، سازمان حج و زیارت برای پنجمین بار اولویت جدید حج اعلام کرده است و با تصمیم مسؤولان مقرر شد تا ودیعه‌گذاران تا پایان آذرماه ۸۶ هم به عنوان مشمولان حج تمتع ۹۹ شناخته شده و در ظرفیت باقیمانده کاروان‌ها ثبت‌نام کنند.

به گزارش فارس، بر اساس تفاهم نامه حج تمتع ۸۷ هزار و ۵۰۰ ایرانی به حج تمتع اعزام می‌شوند که با توجه به عدم موضع گیری رسمی عربستان درباره وضعیت حج، برپایی این مناسک در هاله‌ای از ابهام است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول