اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

بهره‌وری عوامل تولید در سال 97 منفی 6 درصد/ هشدار درباره افزایش قیمت مسکن تا پایان سال

رئیس سازمان ملی بهره‌وری با اشاره به اینکه رشد بهره‌وری در سال 97 بالغ بر منفی 6.12 درصد بوده است، گفت‌: با نفت اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود.

بهره‌وری عوامل تولید در سال 97 منفی 6 درصد/ هشدار درباره افزایش قیمت مسکن تا پایان سال

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فاطمه پهلوانی رئیس سازمان ملی بهره‌وری با اشاره به روز بهره‌وری  به عملکرد اجرای ماده ۵ قانون برنامه ششم در دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و اظهارداشت:‌ در حال حاضر برای این ماده قانونی گام‌هایی پیش بینی شده که برای آن دستاوردهایی در نظر گرفته شده و دستگاه‌های اجرایی ملزم بودن در مهلت های مقرر آن را انجام دهند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری با بیان اینکه یکی از اقدامات استقرار چرخه بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی است، گفت: در حال حاضر استقرار چرخه بهره‌وری ۲۳ درصد پیشرفت کلی در دستگاه‌ها دارد که در بخش زیربنایی و انرژی ۳۱ درصد، اجتماعی و فرهنگی ۱۶ درصد اقتصادی و تولیدی ۳۶ درصد و امور عمومی و فرابخشی ۱۴ درصد است.

وی افزود: دستگاه‌ها در گام اول و دوم ۶۹ درصد و در گام سوم و چهارم بالغ بر ۴۳ درصد دستگاه ها و در گام ۵ و ۶ حدود ۸ درصد دستگاه‌ها پیشرفت داشتند.  تاکنون از مجموع ۳۴ دستگاه ملی ۲۹ دستگاه اجرایی معادل ۸۵ درصد با طی کردن گام اول یعنی تشکیل و تقویت کمیته‌های بهره‌وری و تشکیل کارگروه کارشناسی کار خود را شروع کردند.

به گفته پهلوانی، از مجموع ۲۹ دستگاه ملی که مشمول اجرای گام های ۳ و ۴ بودند در مجموع ۱۸ دستگاه معادل ۶۲ درصد در مرحله اجرا و یا اتمام گام‌های ۳ و ۴ بودند. با توجه به جدیدترین مستندات دریافتی از ۳۴ دستگاه ملی گزارش‌های مسئله شناسی مربوط به گام پنجم خود را در سطوح مختلف کیفیت برای سازمان بهره‌وری ارسال کردند.

وی خاطرنشان کرد:‌ میزان پیشرفت کلی استقرار چرخه بهره وری در تمامی دستگاههای اجرایی معادل ۲۲ درصد بوده است که جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه پیشرو در استقرار چرخه بهره وری ۴۵ درصد پیشرفت کلی داشته است.

این مقام مسئول با تفکیک دستگاه‌ها در تقسیم بندی های گفته شده یادآور شد: در میان دستگاه‌های فرابخشی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، سازمان حفاظت محیط زیست به ترتیب در جایگاه اول تا پنجم قرار می‌گیرند. بانک مرکزی عملکرد صفر در پیشرفت پروژه استقرار چرخه بهره‌وری در دستگاه دارد.

پهلوانی ادامه داد: در بخش دستگاه های اقتصادی و تولیدی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و وزارت دفاع به ترتیب در رتبه های اول تا سوم قرار می گیرند. در بخش اجتماعی فرهنگی نیاز بیشتری برای همکاری ۳ دستگاه به منظور دریافت اطلاعات داریم که متولی آموزش هستند که شامل آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت است.

وی با تاکید بر اینکه در مسیر ایجاد چرخه بهره‌وری هستیم اما هنوز به آن نرسیدیم، بیان داشت: به همین علت نمی‌توان گفت کدام دستگاه بیشترین بهره وری را دارد. تلاش کردیم زیرساخت‌ها را برای ایجاد چرخه بهره وری فراهم کنیم و شبکه ملی بهره‌وری در حال آماده سازی است و پرتال آن به زودی افتتاح می‌شود. تمام ذی‌نفعان بهره‌وری در این شبکه به هم مرتبط خواهند شد و در مرکزیت آن نیز سازمان ملی بهره‌وری قرار دارد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری با اشاره به اینکه خروجی قابل قبولی در مورد بهره وری نیروی کار که متولی ان وزارت تعاون کار و رفاه است نداریم، تصریح کرد: سهم سالانه بهره وری و عوامل تولید از رشد اقتصادی نشان می‌دهد در سال ۹۷ بهره وری منفی ۶.۱۲ درصد بوده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه بهره وری ما بوی نفت می دهد، گفت: اقتصاد مقاومتی با نهاده محوری محقق نمی شود. که به بهره‌وری کمک نمی کند در دو سال اول برنامه ششم توسعه رشد بهره‌وری منفی ۲.۴ درصد بوده است که هدف گذاری  ۲.۸ درصد صورت گرفته بود.

* احتمال جهش شدید قیمت مسکن در پایان سال 99

رئیس سازمان ملی بهره‌وری دو هشدار جدی در رابطه با اقتصاد ارائه و خاطرنشان کرد: اگر به موضوع سرمایه گذاری در دو بخش ساختمان و صنعت توجه نداشته باشیم در آینده آسیب جدی خواهیم داشت. جذب سرمایه خرد در بازار سرمایه به عنوان رقیب جدی بازار مسکن است و این احتمال وجود دارد که در پایان سال ۹۹ قیمت مسکن وحشتناک بالا خواهد رفت و حتی سودهای بازار سرمایه هم پاسخگوی خرید یک آپارتمان نخواهد بود. صنعت ساختمان یک صنعت پیشران محسوب می‌شود که به طور عجیبی فراموش شده است.

وی با اشاره به شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید اعلام کرد: بر اساس دیتای سازمان بهره‌وری آسیایی از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۷ بهره‌وری ایران ۱.۰۱ درصد بوده است.

پهلوانی با بیان اینکه نمی‌دانیم چرا بهره‌ور نیستیم، اظهارداشت: ایرانی‌ها خیلی خوب مشکلات را می گویند اما بلد نیستیم بگوییم و برنامه درستی برای آن نداریم. بهره‌وری مانند ریشه‌هایی است که از مدیریت سیستمی تشکیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه طبق برخی امارها تعداد دستگاه های سی ان سی (قالب ریزی صنعتی) در ایران بیشتر از کشور آلمان است، بیان داشت: در ایران علاقه زیادی به تجهیزات داریم. مهمترین ضعف کشور این است که باید توجه بیشتری به تجهیزات بشود اما نمی‌شود.

این مقام مسئول افزود:‌ بهره وری نیروی کار در دستگاه‌های دولتی قابل سنجش نیست و نمی توان اکنون آمار خاصی ارائه کرد چرا که چرخه بهره‌وری استقرار نیافته است. از برنامه سوم به صورت اتفاقی بهره‌وری بالایی رخ داد که هدف گذاری نشده بود. سیاست گذاری اشتباه و مدیرانی که دلسوز نیستند باعث شده بهره‌وری افزایش نیابد.

* 30 سال است درباره بهره‌وری فقط جلسه تشکیل داده‌ایم

پهلوانی خاطرنشان کرد:‌ با تلاشی که سازمان بهره‌وری از قبل شروع کرد اهمیت بهره وری به مدیران گوشزد شده است. سازمان بهره‌وری با این نیرو و لجستیک نمی‌تواند به وظیفه خطیر خود برسد. ۳۰ سال است در تشکیل سازمان بهره وری از دنیا عقب هستیم. فقط جلسه رفته‌ایم و آمده‌ایم.

وی تاکید کرد: طبق بند دال تبصره ۲۱ قانون بودجه ۹۲ به نظام مدیریت بهره وری اشاره شده و قرار است تخصیص های سه ماهه دوم سال جاری منوط به برنامه ریزی عملیاتی بهره‌وری باشد.

پهلوانی ادامه داد: استهلاک سرمایه در کشور خطرساز شده است. روند نمودار آن نشان می‌دهد در ۹ ماهه سال ۹۸ با تشکیل سرمایه ناخالص داخلی مساوی شده که خطر بزرگ تلقی می‌شود. با این حال بانک مرکزی اعلام کرد که این روند متوقف شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول