اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

ورود زباله‌سوز چینی به کشور در اول خرداد/ ترخیص از گمرک بندرعباس

دستگاه زباله‌سوز اهدایی چین به شهرداری تهران روز پنج‌شنبه یکم خرداد وارد کشور می‌شود. چند نفر از مدیران سازمان پسماند برای ترخیص این دستگاه به بندرعباس رفتند.

ورود زباله‌سوز  چینی به کشور در اول خرداد/ ترخیص از گمرک بندرعباس

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، در روزهای پایانی بهمن خبر شیوع ویروس کرونا منتشر شد. مدیران اقدامات زیادی برای جلوگیری از شیوع این ویروس انجام دادند و یکی از مشکلات  ناشی در خصوص شیوع کرونا، جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی بود.

چه شدکه چینی ها تصمیم گرفتند یک دستگاه زباله سوز به شهرداری اهدا کنند؟

در30  بهمن‌ سال گذشته فیلم کوتاهی از نماد کشور چین و شعارهایی با موضوع مقابله با کرونا بر روی برج سفید به نمایش درآمد. سفیر چین تحت‌تأثیر قرار گرفت و اعلام کرد اقدام ایرانی‌ها نشانگر دوستی و پیوند دو ملت است که دو هزار سال قدمت دارد و امیدواریم پس از پایان این بیماری، شاهد تداوم روابط دیرینه دو کشور باشیم. 

وی ادامه داد: می‌دانم که پایتخت ایران به عنوان یک کلانشهر پرجمعیت و پر از خودرو با چه مشکلاتی روبه‌رو است و فکر مدیریت شهری آن را به خوبی اداره می‌کند.

چند روزی گذشت و خبر رسید که قرار است چینی‌ها یک دستگاه زباله‌سوز به شهرداری تهران اهداء کنند. 

در حال حمل دستگاه زباله سوز چینی ها هستیم

پیروز حناچی شهردار تهران در این باره گفت: چینی‌ها یک دستگاه امحای زباله‌ بیمارستانی را با ظرفیت 800 کیلو در ساعت به تهران اهداء کرده‌اند که در حال حمل آن هستیم و کمک‌های چین بسیار بیشتر از کمک‌هایی بود که ما به آنها کردیم.

دستگاه زباله سوز به کجا می رود؟

کش و قوس‌های فراوانی برای اینکه دستگاه زباله سوز به کجا برود ایجاد شد تا جایی که  سقایی‌نژاد شهردار قم هم اعلام کرد که با پیگیری‌های انجام شده این دستگاه زباله‌سوز اهدایی چین به قم می‌رود چرا که یکی از نیازهای جدی قم در زمینه کاهش پسماندهای عفونی شهر راه‌اندازی دستگاه زباله‌سوز است. 

به گفته شهردار قم در حال حاضر 10 تن زباله عفونی قم باید در شرایط ویژه سوزانده شود که پس از رایزنی با مسئولین کشوری قرار شد  این دستگاه زباله‌سوز به قم بیاید. 

بعد از اظهارنظر شهردار قم، اعضای شورای شهر تهران برآشفتند و اعلام کردند که این دستگاه زباله‌سوز برای تهرانی‌هاست و حتی در نامه‌ها صراحتاً به این موضوع اشاره شده است. 

ستاد کرونا بهترین تصمیم گیر در این زمینه است

غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران هم گفت: شهرداری تا امروز تابع سیاست‌ها و تصمیمات ستاد کرونا بوده است و در مورد زباله‌سوز هم قطعا ستاد کرونا بهتر می‌داند. 

حناچی تذکر گرفت/دستگاه زباله سوز برای تهران است

اعضای شورای شهر تهران معتقد بودند که این هدیه باید در اختیار پایتخت قرار گیرد. زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در این باره تذکری به پیروز حناچی شهردار تهران داد و اعلام کرد شهرداری تهران برای شهر ووهان در شیوع بیماری اقداماتی انساندوستانه و کمک‌هایی را انجام داد و بر همین اساس شهرداری چین هدایایی برای تهران ارسال کرد، از جمله این هدایا دستگاه زباله‌سوز بیمارستانی است. 

چرا شهرداری موضوع را پیگیری نمی کند

نژادبهرام ادامه داد: این سؤال مطرح است که چرا شهرداری تهران این موضوع را پیگیری نکرده و اقدامات لازم را برای دریافت زباله‌سوز بیمارستانی از چین را انجام نداده است. 

برخی اعضای شورا معتقد بودند مطرح کردن مباحثی مبنی بر اینکه زباله‌سوز چینی به قم می‌رود یا به تهران بحثی انحرافی است. 

دستگاه زباله سوز هنوز به تهران نرسیده است/چند نفر ازبرای تحویل دستگاه به چابهار رفتند

یکی از مدیران شهری امروز به خبرنگار فارس اعلام کردند که دستگاه زباله‌سوز هنوز به تهران نرسیده است و برخی از کارکنان سازمان مدیریت پسماند شهر تهران برای تحویل این دستگاه زباله‌سوز به بندرعباس رفته‌اند و روز پنج شنبه این دستگاه وارد کشور می شود.

کارکنان ما در خط مقدم هستند

به سراغ صدرالدین علیپور رئیس سازمان پسماند شهر تهران رفتیم. وی به خبرنگار فارس  در این باره گفت: با توجه به شیوع کرونا، کارکنان ما به صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند و در خط مقدم قرار دارند. 

وی ادامه داد:‌ از اسفند برای اینکه ریسک را کمتر کنیم، تفکیک زباله را تعطیل کردیم و در روزهای آخر اسفند بالغ بر 7 هزار تن پسماند جمع‌آوری شد. 

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با بیان اینکه 15 هزار کارگر خدمات شهری داریم، گفت: بخشی از زباله‌ها بعد از جمع‌آوری دفن می‌شوند و کارهای نظارتی در این زمینه انجام می شود. 

وی ادامه داد:  اگر کارگری مشکوک به کرونا باشد آنها را به مرخصی می فرستیم.

ناوگان جداگانه برای زباله های بیمارستانی

علیپور خاطرنشان کرد:افزایش زباله‌های بیمارستانی کاری پرریسک است، اما ما آنها را بعد از جمع‌آوری دفن می‌کنیم و حتی ناوگان‌ها جداگانه‌ای برای این منظور درنظر گرفته‌ایم و این زباله‌ها را در عمق زیاد دفن می‌کنیم. 

آهک پاشی زباله های بیمارستانی

وی با بیان اینکه کارگران در این بخش لباس‌های ایزوله مخصوص دارند گفت:‌ حدود یکصد نفر درگیر هستند و سعی می‌کنیم با استانداردهای لازم و آهک‌پاشی این زباله‌ها را دفن کنیم. 

همچنین علیپور در خصوص دستگاه زباله‌سوز گفت: با توجه به وضعیت زباله‌های بیمارستانی احساس کردیم این دستگاه می‌تواند کمک‌کننده باشد و می‌توان ساعتی یک تن زباله را بی‌خطر کند و قرار است روزانه در 10 ساعت 10 تن زباله را امحا یا ضدعفونی کند. 

وی در خصوص سلامت کارگران خدمات شهری گفت: مراقبت از کارگران در اولویت ماست و اقدامات لازم در این زمینه انجام شده است.

براساس این گزارش، ‌بیش از دو ماه است که موضوع زباله‌سوز اهدایی چین به شهرداری تهران مطرح است، برخی می‌گویند این زباله‌سوز وارد کشور شده، اما مسئولین مرتبط در این زمینه  در شهرداری می‌گویند زباله‌سوز هنوز وارد نشده و شاید ظرف یکی دو روز آینده وارد کشور شود. 

چند نفر از مدیران سازمان پسماند شهرداری تهران برای تحویل زباله‌سوز به گمرک رفتند اما هنوز معلوم نیست این زباله‌سوز به شهرداری تهران می‌رسد یا خیر. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول