اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

ذره‌بین «فارس من» | مردم از وزارت ورزش و جوانان چه می‌خواهند؟ / سوال از ساکنان خیابان سئول

در این قسمت از «ذره‌بین» سراغ سوژه‌های ورزش و جوانانیِ شما رفته‌ایم. سوژه‌هایی با محوریت وزارتخانه‌ی مسعود سلطانی‌فر، یکی از وزرای جنجالی دولت.

ذره‌بین «فارس من» | مردم از وزارت ورزش و جوانان چه می‌خواهند؟ / سوال از ساکنان خیابان سئول

به گزارش خبرگزاری فارس؛ مهم‌ترین وزارت‌خانه؟ از نظر دولت نه، اما از نگاه مردم شاید.  «وزارت ورزش و جوانان» وزارتخانه‌ی مهمی است. یک طرفِ مسئولیت‌هایش، چند ده میلیون جوان جویای کار و در آرزوی ازدواج است که باید برای سروسامان گرفتنشان برنامه‌ریزی شود، یک سرِ دیگرش هم فوتبال و والیبال و کشتی و تمام ورزش‌هایی است که مردم بی‌تابِ آن‌ها هستند. چنین مجموعه‌ی بزرگی، حتما در راس دغدغه‌های جمع قابل توجهی از مردم قرار می‌گیرد و سوژه‌های مردمی با محوریت آن‌ها، بسیار پررنگ است. در این قسمت از «ذره‌بین» سراغ سوژه‌های ورزش و جوانانیِ شما رفته‌ایم. سوژه‌هایی با محوریت وزارتخانه‌ی مسعود سلطانی‌فر، یکی از وزرای باثبات دولت.

 

اول | یک وام پرماجرا

رقم قابل توجهی نیست اما همین رقم، کار بسیاری از زوج‌های جوان را در اول زندگی مشترک، راه می‌اندازد. «وام ازدواج» که مبلغ آن از ۳۰ میلیون‌تومان برای هر زوج (نفری ۱۵ میلیون تومان) به ۶۰ میلیون‌تومان (نفری ۳۰ میلیون تومان) افزایش پیدا کرده، یکی از اولین پیش‌نیازهای تشکیل خانواده است و البته گرفتنش برای زوج‌های جوان، آسان نیست و مصائب خاص خودش را دارد. مثلا در این کمپین، یکی از کاربران ما در دی ۹۸ نوشته: «بنده و همسرم در اواسط تیرماه سال ۱۳۹۸ به منظور دریافت وام ازدواج مجموعا ۶۰ میلیون تومان برای دو نفر اقدام کردیم که با وجود گذشت بیش از چهار ماه هنوز خبری از تعیین نوبت برای پرداخت این وام نشده است!» مساله‌ی وام ازدواج البته محدود به تاخیر در پرداخت وام نیست و حکایت «ضامن» هم از آن ماجراهاست که زوج‌های جوان را درگیر می‌کند. موضوعی که دستمایه‌ی یکی از گزارش‌های خبرگزاری فارس هم قرار گرفته بود.

 

مساله وام ازدواج و هفت‌خوان رستمش را همچنان پیگیری می‌کنیم. اگر سوژه یا نظر جدیدی درباره این وام و ماجراهایش دارید، با ما در میان بگذارید تا این مساله در اولویت پیگیری خبرنگاران ما قرار بگیرد.

 

دوم | باز هم استیضاح!

تقریباً دست روی هر وزارتخانه‌ای می‌گذاریم، مطالبه‌ی استیضاح وزیرش در میان سوژه‌های ارسالی شما می‌درخشد! مسعود سلطانی‌فر هم به دلیل آن‌چه شما «ضعف عملکرد و هدررفت بودجه بیت‌المال» دانسته‌اید، در صف مطالبات استیضاح قرار گرفته. البته داستان استیضاح سلطانی‌فر یکی از داستان‌های جالب مجلس دهم است و سال گذشته درست در همین روزها (۳۰ اردیبهشت) زمزمه‌های استیضاح او مطرح شده بود و کمیسیون فرهنگی مجلس هم جلسه‌ای برای بررسی موضوع تشکیل داد، اما نهایتا استیضاح سلطانی‌فر به صحن علنی نیامد. اگر هنوز معتقدید وزیر ورزش و جوانان باید استیضاح شود، نگاهی به این کمپین بیندازید و این مطالبه را برای نمایندگان مجلس یازدهم که از هفته آینده کار خود را آغاز می‌کنند، داغ کنید.

 

سوم | یک وعده خصوصی

خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، مثل تکمیل مصلای تهران، به یک وعده‌ی همیشگی تبدیل شده. این باشگاه‌های پرطرفدار و پرخرج، بودجه‌ی قابل توجهی از وزارت ورزش می‌گیرند و دولت‌های مختلفی عزم کردند این دو باشگاه را خصوصی کنند که البته نشد. این روزها و در ادامه‌ی پروژه‌ی فروش اموال دولتی، خبرهایی از تصمیم جدی دولت برای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس شنیده می‌شود. موضوعی که در میان مطالبات شما از وزارت ورزش و جوانان هم جایگاه قابل توجهی دارد و شما در یک کمپین، خواستار خصوصی‌سازی این دو باشگاه‌ شده‌اید. باید منتظر ماند و دید امسال این وعده‌ی محقق‌نشده، رنگ واقعیت به خود می‌گیرد یا خصوصی‌سازی این دو باشگاه هم مثل تکمیل مصلای تهران، تبدیل به آرزویی دور و دراز می‌‌شود.

 

چهارم | مردم علیه فساد

فامیل‌بازی، رانت، فساد مالی، دلالی، سوء استفاده، عدم شفافیت و واژه‌هایی از این دست در فضای ورزشی کشور زیاد شنیده می‌شود. شماری از فدراسیون‌های ورزشی با ابهامات اقتصادی مواجهند که در راس آن‌ها فوتبال است. ورزشی که تا یکی دو سال پیش، زیر ذره‌بین رسانه‌های رسمی قرار داشت و در سال‌های اخیر، به اندازه‌ی گذشته از منظر مقابله با فساد اقتصادی مورد توجه نیست. یکی از کمپین‌های فارس من با عنوان «به فسادهای گسترده مدیریتی و اقتصادی در ورزشی کشور رسیدگی کنید» توسط کاربری به راه افتاده که معتقد است فساد گسترده‌ای در فضای مدیریت ورزشی کشور وجود دارد. این کاربر و حامیان کمپینش از مسئولین وزارت ورزش و جوانان خواسته‌اند تا موضوع این مفاسد، با جدیت پیگیری شده تا پای چرک‌آلود فساد از ورزش کشور، بریده شود.

 

پنجم | از رنجی که می‌بریم

بخشی از سوژه‌ها و کمپین‌های ارسالی به «فارس من» شبیه درد دل است. درد دل‌های جوانانی که موانع مختلف، راه رسیدنشان به یک زندگی شاد و آرام را سد کرده. مثلا اینجا یکی از کاربران فارس، از بیکاری‌ با وجود داشتن مدرک تحصیلی معتبر گلایه کرده و از دردهایش نوشته. یا اینجا که کاربر دیگری از مسئولین پرسیده: «آیا مشکل اشتغال جوانان تحصیل کرده از مسکن و ازدواج جوانان مهمتر نیست؟» و گفته بدون اشتغال پایدار، عملاً ازدواج برای جوانان یک رویای دست‌نیافتنی است.

 

همان روزی که از ادغام سازمان تربیت‌بدنی و سازمان ملی جوانان، وزارت ورزش و جوانان متولد شد، قابل پیش‌بینی بود که قسمت دوم نام این وزارتخانه زیر سایه‌ی قسمت اول نامش قرار بگیرد و «جوانان» به حاشیه بروند. اتفاقی که کم‌وبیش افتاده و به نظر می‌رسد مطالبات جوانان باید جای بزرگتری در میان دغدغه‌های وزارت ورزش و جوانان داشته‌باشد.

 

آخر | خطر حاشیه‌نشینی جوانان

همه‌ی جمعیت جوان کشور و همه‌ی کسانی که ورزش و مشتقاتش را پیگیری می‌کنند، از سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان تاثیر می‌پذیرند. ساکنان ساختمان خیابان سئول با این حجم انتظار و دغدغه‌ای که به سمتشان روانه شده، کار سختی در پیش دارند. «فارس من» می‌تواند با همکاری شما، مطالبات جدی و مهمی را از این وزارت‌خانه‌ی عریض و طویل مطرح کند. وزارت‌خانه‌ای که خطر کم‌توجهی به مطالبات جوانان زیر سایه‌ی انبوه مشکلات موجود در عرصه‌ی ورزش، همیشه تهدیدش می‌کند.

 

گزارش از مهدی ملکی‌نسب

انتهای پیام/ ع 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول