اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

دولت می‌خواهد تعاونی‌های سهام عدالت نباشند/ تأکید ما بر ماندن مردم در سهام عدالت است

مدیرعامل سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان تهران با بیان اینکه برخی مقامات دولت می‌خواهند شرکت‌های تعاونی سهام عدالت نباشند، گفت: تأکید ما بر این است که مردم در سهام عدالت ماندگار باشند.

دولت می‌خواهد تعاونی‌های سهام عدالت نباشند/ تأکید ما بر ماندن مردم در سهام عدالت است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اعضای کمیته آزادسازی سهام عدالت در کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت امروز دور هم جمع شده و در جمع خبرنگاران در مورد آزادسازی سهام عدالت صحبت کردند.

در این مراسم محمد خزائی کوهپر رئیس هیأت مدیره و عضو کمیته آزادسازی سهام عدالت گفت: سهام عدالت با فرمان مقام معظم رهبری که به فرمان هشت ماده‌ای معروف شد از سال 85 آغاز و در اردیهبشت‌ماه امسال نیز ابلاغیه سه بندی مقام معظم رهبری برای آزادسازی سهام عدالت صادر شد.

وی افزود: در حال حاضر 49 میلیون نفر سهامدار عدالت هستند که در سامانه سهام عدالت حضور دارند اما سؤال این است که قرار بود طی 10 سال سهامداران عدالت به حق‌شان برسند آیا این محقق شد. به نظر ما به طور کامل محقق نشد به گونه‌ای که سهام عدالت یک میلیونی بعد از 10 سال فقط 532 هزار تومان آزاد شد.

مهدی بائی نیز در این نشست اظهار داشت: طبق ابلاغیه تیرماه 85 مقام معظم رهبری قرار بود واگذاری سهام شرکت‌های دولتی از طریق سهام عدالت به مردم باشد که بعد از ابلاغ این سیاست‌ها ابلاغ آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت‌ماه امسال انجام شد.

به گفته وی در ابلاغیه اخیر مقام معظم رهبری بر ماندگاری مردم در سهام عدالت و ماندگاری سرمای‌های آنها در بورس تأکید شده اما در عین حال روش مدیریت مالکیت سهام در اختیار مشمولان خواهد بود.

همچنین در این مراسم محمدرضا جودکی عضو کمیته آزادسازی سهام عدالت کانون‌های سهام عدالت استانی گفت:‌ مجوز مشارکت مردم در اقتصاد و تحقق عدالت اجتماعی در یک سابقه 41 ساله داده شده و مردم در کارهای حساس و قابل اتکا مانند بسیج مردمی در دفاع مقدس هشت ساله مشارکت بسیج در ریشه‌کنی فلج اطفال و مشارکت مردم در عرصه‌‌های مختلف بسیج تبلور پیدا کرده سؤال این است که چرا در اقتصاد هم مشارکت بسیج مردمی نباشد.

به گفته وی، در مجوز هشت بندی مقام معظم رهبری برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت آمده است؛ شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به تناسب شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانی تشکیل می‌شود و این به معنای این است که هر شرکت تعاونی شهرستانی به مثابه یک پایگاه بسیج عمل می‌کند.

عضو کمیته آزادسازی سهام عدالت گفت: در سامانه‌ سهام عدالت که سازمان خصوصی‌سازی طراحی کرده در واقع به صورت غیر مستقیم ترویج روش مدیریت مستقیم سهام عدالت انجام می‌شود اما سؤال این است که حقوق مردم چقدر در این روش محقق می‌شود.

به گفته جودکی قانون گفته بود سهام عدالت برای 2 دهک پایین درآمدی جامعه با 50درصد تخفیف باشد که با تأکید بر جمعیت روستایی و عشایری این 2 دهک انتخاب شود اما دولت اولاً دهک جمعیتی را به جای دهک درآمدی انتخاب کرد ثانیاً 2 دهک پایین را فقط مشمول کمیته امداد و بهزیستی انتخاب کرد و بسیاری از روستاییان و عشایر از تخفیف سهام عدالت برخوردار نشدند.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری عدالت استان تهران گفت: طبق ماده 34 تا 38 قانون اجرایی سیاسیت‌های اصل 44 و همچنین در بند هفت ابلاغ رهبری تأکید بر این است که شناسایی دهک‌های پایین درآمدی انجام شود و با اولویت روستاییان و عشایر سهام عدالت این 2 دهک کاملاً رایگان باشد.

جودکی در مورد اینکه مشکل دولت از اول این بود که دهک‌های کم‌درآمد نتوانست شناسایی کند بنابراین دهک درآمدی در نظر گرفت، فگت: روستانشینیان تحت نظر بخشداری، دهیاری، شورای روستا، فرمانداری، استانداری و وزارت کشور است و در حال حاضر 20 میلیون روستا نشین در کشور داریم که اگر قانون اجرا می‌شد باید حداقل به 15 میلیون روستایی سهام عدالت با تخفیف داده می‌شود.

وی افزود: قانون به صراحت می‌گوید سهام عدالت برای 2 دهک کم درآمد رایگان باشد  اما در مورد روستاییان و عشایر اجرا نشد.

جودی گفت: طبق قانون سیاست اصل 44 قرار بود شرکت‌های سهامی عدالت استانی با کمک دولت در بورس پذیرش شوند و افزایش سرمایه بدهند اما این کار انجام نشده و در حال حاضر شرکت‌های استانی سهام عدالت در بورس حضور ندارند.

وی افزود: طبق قانون باید شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به نسبت به تعداد افراد هر شهرستان و میزان سهامی که در اختیار دارد بتواند در بورس حضور پیدا کند و سهام این شرکت‌‌ها خرید و فروش شود اما تاکنون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گرچه در بورس پذیرش شدند اما روی تابلوی معاملات درج نشده‌اند.

به گفته جودکی‌، در روش مدیریت مستقیم سهام عدالت ارزش افزوده‌ای برای سهام خرد وجود ندارد اما اگر روش غیر مستقیم یا مدیریت از طریق سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت انجام شود ارزش افزوده بر روی سهام انجام می‌گیرد و در هر دو حالت نیز دارنده سهام عدالت مالک سهام خود بوده و هر وقت خواست می‌تواند بخشی از این سهام را بفروشد.

به گفته وی، فرمان هشت بندی مقام معظم رهبری به صورت کامل اجرا نشد چون گفته شده بود انتظار این است که مسئولاندر دولت های مختلف در ارای مواد هشت‌گانه سیاست‌های اصل 44 کمک کنند. 

جودگی افزود: در روش غیر مستقیم مدیریت سهام عدالت باید مدیریت در اختیار یک فرد متخصص باشد همچنین مدیریت واحد سرمایه‌گذاری در شرکت‌های استان انتخاب شود.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه در روش مستقیم فقط 70 درصد پرتفوی سهام عدالت در اختیار مشمول است، گفت: از نظر ما سهام مربو ط به 49 شرکت است که 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیر بورسی است. همچنین مهدی بائی گفت: روش مدیریت سهام عدالت در شرکت‌های استانی سهام عدالت به صورت پی‌تی‌اف نخواهد بود و سرمایه این شرکت‌ها سهام عدالت اعضای تعاونی‌های سهام عدالت خواهد بود.

جودکی در مورد سؤال خبرنگار فارس که وجود مغایریت بین سهام عدالت پرسش شده با سامانه سهام عدالت سازمان خصوصی‌سازی در مورد 2 میلون نفر گفت: ملاک اطلاعات مردم در شرکت‌های تعاونی سهام عدالت است اما متأسفانه سازمان خصوصی‌سازی سامانه جدیدی طراحی کرده و هرکس در آن سامانه نباشد را به عنوان سهامدار عدالت نمی‌شناسد در حالیکه حدود 3 میلیون سهامدار عدالت نزد شرکت‌های شهرستانی سهام عدالت وجود دارد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول