اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

گواتمالا اولین ماهواره مکعبی خود را با موفقیت پرتاب کرد

یک ماهواره مکعبی که توسط تیمی از گواتمالا ساخته شده بود، با موفقیت از ماژول تست ژاپنی Kibo از ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد.

گواتمالا اولین ماهواره مکعبی خود را با موفقیت پرتاب کرد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، یک ماهواره مکعبی که توسط تیمی از گواتمالا ساخته شده بود، با موفقیت از ماژول تست ژاپنی "Kibo" از ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد.

براساس این گزارش ، این ماهواره مکعبی با نام "Quetzal-۱" که برنده دومین دوره از مسابقات کیبوکیوب (KiboCUBE) است، در ۱۰ اردیبهشت سال جاری پرتاب شد.

گفتنی است، ارسال این ماهواره به صورت آنلاین پخش مستقیم شد و بسیاری از مردم گواتمالا استقرار موفق اولین ماهواره ملی خود را از این طریق، مشاهده کردند.

لازم به ذکر است ، ماهواره مکعبیQuetzal-۱، اولین ماهواره توسعه داده شده گواتمالا است و دانشگاه Universidad del Valle de این کشور آن را پس از استقرار از "Kibo" به بهره‌برداری می‌رساند. اطلاعات به دست آمده از داده ‌های Quetzal-۱ در آینده در فناوری سنجش از دور گواتمالا استفاده می‌‌شود.

بنابر اعلام پژوهشگاه فضایی ایران ، ماموریت اصلی Quetzal-۱، آزمایش یک سنسور برای دستیابی به داده ‌های سنجش از دور برای مدیریت منابع طبیعی است که می‌‌تواند برای نظارت بر کیفیت آب استفاده شود.

براساس این گزارش ، کیبوکیوب یک برنامه همکاری بین دفتر امور فضای ماورای جو ملل متحد (UNOOSA) و آژانس اکتشاف هوافضا ژاپن (JAXA) برای ارائه فرصتی برای استقرار ماهواره مکعبی از ماژول ژاپنی"Kibo" است  این برنامه با هدف بهبود فناوری فضایی کشورهای در حال توسعه و در حال ظهور کشورهای عضو سازمان ملل متحد انجام شده و فرصتی فراهم اورده است برای استفاده از فضا‌ی ماورای جو در کشورهایی که توانایی پرتاب ماهواره ندارند.

گفتنی است، ماهواره‌های مکعبی کوچک را می‌‌توان با هزینه کم و با استفاده از فناوری به نسبت ساده تولید کرد. بنابراین، می‌‌تواند برای آموزش، ارتباطات، مدیریت بلایا و توسعه منابع انسانی مفید باشد.

برنامه ماهواره مکعبی Quetzal-۱ به  ترتیب  یازده سپتامبر ۲۰۱۷ انتخاب به عنوان برنده مسابقات کیبوکیوب ، شش دسامبر ۲۰۱۹ واگذاری ماهواره به JAXA ، هفت مارس ۲۰۲۰ پرتاب به ISS و بیستونه آوریل ۲۰۲۰ استقرار در " Kibo" با استفاده از بازوی رباتیک JEM بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول