اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

ثبت اختراع نمای نورگذر هوشمند با کلکتور تابشی توسط نخبه تبریزی

سیروس پالدی جوان نخبه استان آذربایجان‌شرقی که پیشتر با اختراع پالدی سیستم « سیستم هوشمند داوری فوتبال» خود را به جهان معرفی کرد، اکنون با اختراعی با عنوان « نمای نورگذر هوشمند با کلکتور تابشی » خود را در دل تاریخ ماندگار کرد.

ثبت اختراع  نمای نورگذر هوشمند با کلکتور تابشی  توسط نخبه تبریزی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز و به نقل از اداره‌کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی، سیروس پالدی اظهار داشت: در ابتدای کار از همکاران عزیزم ‌دکتر غضنفری و جناب‌ جباری تشکر می‌کنم که این موضوع را با جدیت تمام و اهتمام ویژه پیگیری کردند و موفق به ثبت آن شدیم.

پالدی ادامه داد: به واسطه بهره‌مندی از این اختراع، تشعشعات پایان ناپذیر خورشید، جذب و طی فرآیندی، انرژی سرمایشی و گرمایشی لازم مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری را تامین می‌کند و این اختراع و اختراعاتی که مبتنی بر نیازهای سبز آینده بشر است، آینده را زیباتر می‌سازد.

مخترع جوان تبریزی توضیحاتی نیز در مورد شیوه عملکرد این اختراع ارائه داده، گفت: فرآیند کار به این صورت است که تشعشعات ابتدا بر روی جداره نورگذر اولیه که به‌صورت یک لایه و یا چند لایه است، برخورد و از آن عبور کرده و به صفحه کلکتور می‌رسد. سپس کلکتور این گرما را جذب کرده و به مایع سیال خود منتقل می‌کند که منجر به افزایش دمای مایع سیال داخل کلکتور می‌شود و مایع داخل کلکتور در تمامی قسمت‌های نمای ساختمان حرکت کرده و به مخزن ذخیره می‌رسد، در ادامه مخزن با کمک پمپ سرکولاسیون ضمن تنظیم دمای مایع در زیر +۵۰ درجه سانتی‌گراد با کمک مبدل حرارتی اقدام به انتقال انرژی این گرما به بخش مصرفی از جمله داخل ساختمان و هر فضای موردنظر داخلی و خارجی می‌نماید.

او افزود: این اختراع 23 اردیبهشت سال‌جاری در سازمان جهانی مالکیت معنوی در 148 کشور دنیا به ثبت رسیده و مخترعان آن علاوه‌بر بنده، آقایان‌ غضنفری و‌ موسی جباری هستند.

وی تصریح کرد: از اهداف و مزایای «‌نمای نورگذر هوشمند با کلکتور تابشی‌» می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- استفاده بهینه از فضای موجود در نمای ساختمان‌ها

- استفاده بهینه از انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی

- کاهش آلودگی‌های حاصل از سوخت‌های فسیلی

- طول عمر بالای نمای ساختمان‌ها

- زیباتر شدن جلوه‌های ظاهری ساختمان‌ها

- کاهش وزن نمای ساختمان‌ها و هزینه‌های تامین، نصب و نگهداری آنها

- کاهش هزینه‌های تامین انرژی

- خودکفایی ساختمان‌های از هزینه برای تامین انرژی‌های سرمایشی و گرمایشی مخصوصا ساختمان‌های غیرشهری

گفتنی است؛ این اختراع یکی از بزرگترین اختراعات سال 2020 در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر است که توسط سیروس پالدی، موسی جباری و سلمان غضنفری سه تن از نخبگان علمی کشور در 148 کشور جهان به ثبت رسیده است.

سیروس پالدی از سال 1388 به عضویت بنیاد ملی نخبگان در آمده و در جشنواره ملی غدیر نیز رتبه اول طرح ایده‌پردازی کسب و کار را را کسب کرده است. همچنین مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات سال 2016 INOVA و مدال طلای جهانی مسابقات نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های MTE 2017 را در کارنامه خود دارد.

سلمان غضنفری از متخصصان حوزه انرژی‌های تجدید‌پذیر و موسی جباری از ایده‌پردازان این طرح هستند.

انتهای پیام/60017/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول