اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

برای مقابله با پیری زودرس جامعه دولت برنامه ریزی کند

برای مقابله با بحران پیری زودرس نیازمند برنامه‌ریزی جدی از سوی دولت و سازمان‌های مسوول هستیم موضوعی که کاملا مورد غفلت قرار گرفته است.

برای مقابله با پیری زودرس جامعه دولت برنامه ریزی کند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، در بیشتر کشورهای پیشرفته جهان مدیرانی که سن بالایی دارند در اتاق‌های فکر و مشاوره حاضر می‌شوند و صحنه اجرایی کشور را به دست جوان‌ترها می‌سپارند و با مشاوره‌های خود و در اختیار گذاشتن تجربیاتشان سعی در کمک به حل مشکلات کشور دارند.

اما کم نیستند مدیران در دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف در کشور که با وجود اینکه از سن بازنشستگی گذشته‌اند اما فکر می‌کنند، خدمت کردن تنها و تنها نشستن پشت میزهای مدیریت است و سپردن امور به جوانان را به دلیل بی‌تجربگی‌شان اشتباه می‌دانند.

استفاده از ظرفیت جوانان از منظر رهبری

«استفاده از ظرفیت‌های کشور  نیازمند حرکت آتش به اختیار جوانان است. گروه‌های جوانِ مؤمن و انقلابی باید هر کاری را که امکان‌پذیر است در چارچوب قوانین و مصلحت کشور انجام دهند و معطل کسی نباید بمانند».

روحیه جوانی، احساس هویت اثرگذار انگیزه‌های ایمانی و آرمانی جریان‌های دانشجویی را مایه امید به آینده خواندند و خاطرنشان کردند: باید با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات کشور- حرکت به سمت آرمان‌ها را با قدرت و شتاب بیشتر ادامه دهیم. 

راه‌حل اساسی برای برطرف کردن عیوب و مشکلات در برخی دستگاه‌ها همچون صداوسیما- تزریق عناصر جوان ـ فعال ـ مومن و پرانگیزه به این دستگاه‌ها است. 

حرکت نظام اسلامی بدون هیچ تردیدی رو به جلو است، آینده بهتر از امروز و متعلق به جوانان است اما لازمه آن باقیماندن در صراط مستقیم و حرکت مستمر و خستگی‌ناپذیر است.

اعتماد به نفس ملی، استقلال سیاسی اقتصادی و فرهنگی و آزادی اعم از آزادی اندیشه بیان و عمل از آرمان‌های نظام اسلامی است اگر آزادی نباشد، رشد معنوی و پیشرفت جامعه وجود نخواهد داشت اما همین آزادی نیازمند قانون و چارچوب است زیرا در غیر این صورت منجر به ولنگاری خواهد شد. 

پیشرفت‌های ملموس و عینی ایران اسلامی در زمینه‌های علم و فناوری و نقش جوانان متعهد قابل توجه بوده با این همه نباید به این حد قانع باشیم بلکه باید با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات کشور این حرکت پرافتخار را با قدرت و شتاب بیشتر ادامه دهیم.

جوانان ضامن پویایی هر جامعه هستند

یک جامعه شناس در این‌باره می‌گوید: سیاست‌های بدون برنامه دولت‌های پیشین در کاهش فرزندآوری، آن هم بدون برنامه‌ریزی و سرشماری از کم و کیف جمعیت، نخستین دلیل نهادینه شدن تک فرزندی در کشور ما به ویژه در بعد از جنگ تحمیلی بود.

سیاست‌های بدون برنامه دولت‌های پیشین منجر به کاهش جمعیت شده است

 

اکبر ولدبیگی خاطرنشان کرد: سیاستی که در آن سال‌ها با شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» در جامعه رواج پیدا کرد موجب شد که خانواده‌ها رغبتی به فرزندآوری نداشته باشند.

وی با بیان اینکه جمعیت 15 تا 65 سال جمعیت فعال هر کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد:  متاسفانه جمعیت کشور ما دارد به سمت پیرشدن می‌رود و این زنگ خطری برای آینده محسوب می‌شود.

ولدبیگی برخی از کشورها به شدت به سمت جمعیت سالخورده می‌روند، گفت: این حرکت جامعه به سمت جمعیت پیر تنها مختص به ایران نیست تا جایی که در برخی از کشورها مانند انگلیس وزارت تنهایی را تشکیل داده‌اند که 9 میلیون نفر سالخورده را شناسایی کرده‌ است، که هیچ کسی را ندارند.

40 درصد از جمعیت اکثر کشورهای خاورمیانه زیر 15 سال هستند

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم کنترل جمعیت از دست خارج شود، افزود: 40 درصد از جمعیت اکثر کشورهای خاورمیانه زیر 15 سال هستند، سیاست‌های کلان ما در گرو داشتن نیروی جوان و پای کار است باید با سیاست‌های مناسب زمینه تحقق این مهم را فراهم سازیم.

یک جامعه شناس تصریح کرد: بچه‌ها و سالمندان برای جامعه هزینه دارند، نیروی جوان ارزشمندترین سرمایه هر جامعه است حرکت جامعه به سمت پیر شدن زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود.

بچه‌ها و سالمندان برای جامعه هزینه دارند، نیروی جوان ارزشمندترین سرمایه هر جامعه است

 

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین مباحث در تربیت نیروی انسانی توانمند آموزش است، اعتقادی به آموزش جزیره‌ای ندارم امروز در کشور ما این عدالت آموزشی وجود دارد.

وی افزود: حلقه خانواده از مهم‌ترین مباحث در رشد هر جامعه‌ای است اگر خانواده‌ها بتوانند بچه‌ها را به درستی تربیت کنند، بزرگترین کمک را به جامعه کرده اند.

 نیروی جوان بهترین سرمایه هر جامعه است 

استاندار کردستان می‌گوید: نیروی جوان بهترین سرمایه هر جامعه است، اگر جوانان به درستی مورد توجه قرار نگیرد قطعا اهداف توسعه کشور و استان نیز محقق نخواهد شد.

مرادنیا خاطرنشان کرد: توان و ظرفیت‌های فراوان جوانان واقعیتی است که وجود دارد و باید با شناخت درست و اصولی از این ظرفیت در راستای توسعه بهره بگیریم.

استاندار کردستان اظهار داشت: استفاده از ظرفیت جوانان مسئله مهمی است که باید همه بخش‌ها و دستگاه‌ها به آن توجه و در این مسیر حرکت کنند.

وی افزود: جوانان باید با امید به آینده نقش خود را برای مشارکت حداکثری در عرصه توسعه همه جانبه کشور و استان ایفا کنند، جوانان به عنوان نیروی محرکه جامعه باید دارای شور و نشاط اجتماعی باشند و این انگیزه را هم به جامعه تزریق کنند و به دیگران روحیه بدهند.

جوانان پرکننده خلاءهای جامعه هستند

مدیرکل ورزش و جوانان کردستان هم معتقد است؛ اگر امور به جوانان واگذار شود موفق عمل می‌کنند، جوانان با کمترین اعتبار بیشترین فعالیت‌ها را انجام می‌دهند.

 

جوانان با کمترین اعتبار بیشترین فعالیت‌ها را انجام می‌دهند

 

جولایی با بیان اینکه جوانان مشکلات زیادی از جمله اشتغال دارند که برخی از آن به اداره ورزش و جوانان مرتبط است، اذعان کرد: جوانان پرکننده خلاءهای جامعه هستند و نقش مهمی در توسعه هر جامعه دارند.

وی افزود: برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از ظرفیت جوانان در تلاش هستیم که در هر شهرستان خانه جوان احداث کنیم.

سخن آخر

جمعیت جوان بزرگترین سرمایه هر کشور و جامعه‌ای است از  سال ۵۷ جمعیت سالمند کشور دو برابر افزایش یافته است، این شیوه افزایش سالمندان نشان می‌دهد که تقریبا در کمتر از دو دهه آینده جمعیت پیر کشور سه برابر خواهد شد، هم‌اکنون بیش از ۱۰ درصد از جمعیت کشور بالای ۶۰ سال سن دارند و بر اساس تحولات جمعیت و آینده‌نگری در سال ۱۴۲۰ بیش از ۳۰ درصد جمعیت کشور بالای ۶۰ سال خواهند بود.

سیاست کلی جمعیتی 

سالمندان بیشترین استفاده را از خدمات درمانی و اجتماعی دارند و به همین دلیل سالمندان از منظر تامین اجتماعی، رفاه و سلامت نیاز به بیشترین حمایت را دارند در صورت ادامه روند سالمندی زودرس در کشور، سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه تقریبا طی 2 دهه آینده شاهد میزان زیادی از درخواست‌ها بوده و همین مسئله آنها را با ورشکستگی روبرو خواهند شد.

برای مقابله با بحران پیری زودرس نیازمند برنامه‌ریزی جدی از سوی دولت و سازمان‌های مسئول هستیم موضوعی که کاملا مورد غفلت قرار گرفته است.

رهبر معظم انقلاب با توجه به دور اندیشی همیشگیشان در سال 93 سیاست کلی جمعیتی را اعلام و به دستگاه‌ها ابلاغ شد، سیاست مهمی که متاسفانه کاملا مورد غفلت قرار گرفت و هیچ توجهی به آن صورت نگرفته است، که اگر اجرایی می‌شد شاهد افزایش نگران‌کننده نرخ سالمندی در کشور نبودیم.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول