اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

ارائه برنامه‌های خاص برای تشویق به فرزندآوری زوجین/ 10 میلیون جوان در سن ازدواج قرار دارند

مدیرکل سلامت، جمعیت و خانواده وزارت بهداشت درباره سیاست‌های تشویقی این وزارتخانه برای افزایش موالید، گفت: بحث انجام زایمان طبیعی از اقدامات تشویقی ما بوده است؛ ضمن اینکه بحث اجرای 9 ماه مرخصی زایمان از موارد دیگر است که ابتدا این موضوع را در وزارت بهداشت عملی کردیم.

ارائه برنامه‌های خاص برای تشویق به فرزندآوری زوجین/ 10 میلیون جوان در سن ازدواج قرار دارند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، سید حامد برکاتی مدیرکل سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در نشست خبری مجازی با خبرنگاران با اشاره به 30 اردیبهشت روز ملی جمعیت اظهار داشت: ما با یک افزایش جمعیت در ابتدای انقلاب اسلامی روبرو بودیم و بعد به یک ثبات نسبی رسیده و در سالهای اخیر کاهش داشته ایم.

وی ادامه داد: ابتدا رشد 2.45 درصدی در جمعیت را داشتیم؛ یعنی جمعیت سالانه 2.5 درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا می کرد و در دهه 70 یک شاخص از آن کم شد و به شاخص 1.5 در ابتدای ورود به دهه 80 رسید.

مدیرکل سلامت، جمعیت و خانواده و زارت بهداشت گفت: امسال رشد جمعیت کشور برای اولین بار متاسفانه به کمتر از یک درصد رسیده یعنی نسبت جمعیت بهم خورده است.

مدیرکل سلامت خانواده وزارت بهداشت با اشاره به اینکه از سال 95 ایران پای به سنین میانسالی گذاشته و تا سال 1430 کشور میانسال پیر می‌شود، گفت: سیاست‌هایی که رهبر معظم انقلاب در 30 اردیبهشت 99 ابلاغ کردند کاملا جامع است و 14 بند دارد که یکی از آنها به جایگزینی جمعیت مربوط است و در بند آخر رصد این موضوع است.

وی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش جمعیت کشور، خاطرنشان کرد: شاخص مرگ کودکان و مادران و توجه به تغذیه آحاد مختلف جامعه از جمله اقدامات انجام شده است؛ البته باید گفت اگر این روند پیش برود ممکن است در 30 سال آینده ما پیرترین کشور جهان شویم. 

ارائه خدمات ناباروی رایگان در مراکز دولتی

برکاتی با اشاره به خدمات رایگان ناباروی که از طریق مراکز دولتی به مردم ارائه می‌شود، گفت: 3 نوبت انجام IUI، IVF و سونوگرافی در مراکز دولتی به صورت رایگان به زوجین نابارور ارائه می‌شود. البته در تمام دنیا 15 تا 20 درصد ناباروری‌ها با شرایط اقلیمی و سنین جوانان و افرادی که دچار ناباروری هستند ارتباط دارد.

50 درصد زایمان‌ها به روش سزارین است

مدیرکل سلامت خانواده وزارت بهداشت با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای انجام زایمان طبیعی، خاطرنشان کرد:‌ بیش از 1400 اتاق LDR در بیمارستان‌ها ایجاد شده است؛ ضمن اینکه برآورد ما این طور بود که حدود 50 درصد زایمان‌ها به صورت سزارین انجام شود و فکر می‌کنیم در 5 سال یا دهه آینده میزان زایمان به روش سزارین به 45 درصد کاهش پیدا کند.

 پرداخت 90 درصد هزینه زایمان طبیعی توسط وزارت بهداشت

وی با اشاره به انجام حدود 600 هزار زایمان طبیعی در مراکز دولتی یادآور شد: 90 درصد هزینه این زایمان‌ها را وزارت بهداشت و بیمه سلامت پرداخت کرده است. همچنین به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم برای انجام واکسیناسیون فرزندان خود به مراکز سلامت در نقاط مختلف مراجعه کنند؛ چراکه این مراکز کاملا ایمن بوده و ریسک ابتلا به کرونا در این مراکز کمتر از سطح جامعه است.

آگاه ساختن دانش آموزان درباره مسائل دوران بلوغ 

مدیرکل سلامت خانواده وزارت بهداشت با اشاره به برنامه وزارت بهداشت برای آموزش دوران بلوغ به دانش آموزان، خاطرنشان کرد: بسته‌ای در حال نوشتن است؛ البته ما با مادران دانش آموزان جلسه آموزشی برگزار می‌کنیم و علائم ثانویه بلوغ دانش آموزان را به آنها اعلام کرده و در کنار آن نیز با اذن والدین دانش آموزان را فقط در حد اطلاع دادن با این مسائل آشنا می‌کنیم و آنها را نسبت به تغییرات در دوران بلوغ و موضوع تغذیه این دوران آگاه می‌سازیم.

وی در باره بازگشایی مدارس و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابراز داشت: بازگشایی مدارس در جهت رفع اشکال است به ویژه برای عده‌ای از دانش‌آموزان که امکان استفاده از گوشی‌های هوشمند را ندارند و اینکه مدارس در کلانشهرها در برخی موارد بدون حضوردانش آموزان دایر است، نشان دهنده این موضوع است که این ظرفیت وجود دارد تا دانش آموزانی که امکان دسترسی به سیستم‌های هوشمند را ندارند برای رفع اشکال خود مراجعه کنند. 

برکاتی با اشاره به تهیه آخرین نسخه دستورالعمل لازم برای بازگشایی مدارس یادآور شد: در خصوص برگزاری امتحانات پایه دوازدهم نیز دستورالعملی نوشته شده تا نگرانی آموزش و پرورش و والدین و دانش آموزان رفع شود که در این خصوص حوزه‌های امتحانی بیشتر شده و مراقبین سلامت برای این حضار در نظر گرفته‌ایم؛ضمن اینکه معلمان دارای بیماری زمینه‌ای در این مورد معاف شدند و اگر دانش آموزی بیماری زمینه‌ای داشته باشد می‌تواند از حضور در امتحان خودداری کرده و با گواهی پزشک بعد از آن شرکت کند. 

حوزه های امتحانی پایه 12 از نظر بهداشتی کاملا ایمن است

مدیرکل سلامت خانواده وزارت بهداشت گفت: حوزه‌های امتحانی برای برگزاری امتحانات پایه دوازدهم کاملا ایمن و آماده هستند.

برنامه‌های خاص وزارت بهداشت برای تشویق به فرزندآوری زوجین

وی در پاسخ به پرسش فارس درباره سیاست‌های تشویقی وزارت بهداشت برای افزایش موالید، ابراز داشت: بحث انجام زایمان طبیعی از اقدامات تشویقی ما بوده است، ضمن اینکه بحث عملیاتی کردن 9 ماه مرخصی زایمان از موارد دیگر است که ما ابتدا این موضوع را در وزارت بهداشت عملی کردیم. 

برکاتی اضافه کرد: از زمان ابلاغ سیاست‌های جمعیت در سال 93 کارگاه‌های آموزشی و جلسات لازم برای مردم برگزار شده است، ضمن اینکه در کنار طرح تحول سلامت ما مکمل‌ها و ویتامین‌های غذایی به خصوص ویتامین دی و آدی را برای کودکان به صورت صد درصد اختصاص داده‌ایم و امسال نیز این روند ادامه خواهد داشت.

مدیر کل سلامت خانواده وزارت بهداشت با بیان اینکه مشاوره‌های لازم برای فرزندآوری و تهیه بسته‌هایی در این خصوص در قالب دستورالعمل‌‌های جدید در خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت ارائه می‌شود، گفت: فاصله 18 تا 24 ماه فاصله بارداری است؛ ضمن اینکه آمارها نشان می‌دهد بارداری دوم در بانوان در فاصله 5.5 سال از بارداری اول قرار دارد؛ در حالی که بارداری در این فاصله زمانی با درجات زیادی برای بروز بیماری‌ها مواجه است.

20 تا 30 درصد امکان درمان ناباروری وجود دارد

وی با بیان اینکه معضلات تک فرزندی و تبعات مختلف آن به مادران در مراکز بهداشتی ارائه می‌شود، گفت: بحث ناباروری و درمان آن و خدمات لازم در این خصوص را به عنوان یک حق برای مردم می‌دانیم، اما باید گفت موفق‌ترین مراکز درمان ناباروری در دنیا نیز تنها 20 تا 30 درصد در درمان زوحین نابارور موفق هستند. 

تاخیر در فرزندآوری به 5 سال بعد از ازدواج رسیده است

برکاتی با بیان اینکه در کاهش 170 هزار تولد در سال جاری عوامل مختلفی دخیل هستند، خاطرنشان کرد: این موضوع تنها به مشکل ناباروری مربوط نمی‌شود بلکه کم شدن میل به ازدواج، میل به فرزندآوری و تاخیر در فرزندآوری از جمله عوامل موثر است؛ چراکه تأخیر در زمان فرزندآوری به 4.5 تا 5 سال بعد از ازدواج رسیده است.

دختران به طور متوسط در سن 24.5 سال ازدواج می کنند

مدیر کل سلامت خانواده وزارت بهداشت اظهار داشت: دختران به طور متوسط در سن 24.5 سال ازدواج می‌کنند و فرزند اول خود را در سن 29 سالگی و فرزند خود را در حدود سن 34 سالگی به دنیا می‌آورند و اگر تمایلی به فرزند سوم داشته باشند این تولدها در سن حدود 37 سالگی اتفاق می‌افتد. البته عوامل مختلفی در این خصوص دخیل است، مانند اینکه خانم‌ها دوست دارند تحصیل کرده و اشتغال داشته باشند. در نتیجه باید بین وظیفه مادری در خانواده‌ها و تحصیل و اشتغال آنها یک هارمونی ایجاد شده و هماهنگی بین دستگاه‌ها وجود داشته باشد.

کاهش بُعد خانواده‌های ایرانی 

وی تصریح کرد: ما از اواخر دهه 60 تا 5 سال ابتدایی دهه 70، به میزان 25 درصد موالید ما کم شده است و این افراد اکنون به سن ازدواج رسیده‌اند؛ ضمن اینکه بُعد خانوار ما از متوسط 5.3 درصد در دهه 60 اکنون به 3.4 درصد رسیده است.

10 میلیون جوان در سن ازدواج قرار دارند

برکاتی با بیان اینکه موضوع ناباروری کمتر از 10 درصد می‌تواند روند باروری کلان کشور را تعیین کند، گفت: در سال 89، 891 هزار ازدواج صورت گرفت اما از سال 89 به بعد سالانه 6 درصد کاهش ازدواج داشته‌ایم به طوری که در سال 92، 13 میلیون جوان در سن ازدواج قرار داشتند و اکنون این میزان به 10 میلیون رسیده است و حدود 40 درصد در طی این سال‌ها با کاهش ازدواج روبرو بوده‌ایم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول